Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
EPSTEIN Henryk (Chaim) | Na plaży, 1930 r.

Henryk (Chaim) EPSTEIN (1890 - 1944)

Na plaży, 1930 r.

olej/płótno, 33 x 46 cm
sygnowany i datowany: '

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin Jeziorna, 18.09-31.12.2015
LITERATURA:
- Mistrzowie École de Paris, Konstancin Jeziorna 2015, s. 127 (il.)

Na początku lat 30. XX wieku w twórczości Henryka Epsteina rozpoczyna się "błękitny okres". Artysta liczył sobie wówczas 39 lat, był dojrzałym mężczyzną i doświadczonym malarzem. Jego twórczość była już dobrze znana paryskim kolekcjonerom i marszandom. W tej dekadzie Epstein maluje wiele widoków portów rybackich - jest to tematyka, która będzie w tym czasie powracać jak refren w jego sztuce. Epsteina interesuje codzienny zapis pracy i życia rybaków, ich sylwetki wtopione w żywioł morza oraz cel ich pracy - pływające, pełzające i wijące się ryby i skorupiaki.
Woda oblewająca bretońską plażę, wypełniając prawie połowę kompozycji "Na plaży" z 1930 roku, to pokaz umiejętności artystycznych Epsteina. Obraz namalowany najprawdopodobniej na największej z bretońskich wysp - Belle-Ile-en-Mer - przedstawia dwie kobiety odpoczywające na plaży w towarzystwie kilkuletniego dziecka. Jest to obraz wypoczynku i spokoju, kontemplacja przyrody, ale też studia kobiecego ciała. Nagość niewątpliwie go interesowała - w tym samym roku 1930 i przez rok kolejny Henryk Epstein powraca do podejmowanego wcześniej tematu ulicznic, które podpatruje w marsylskich zaułkach, w momentach znudzenia, pogawędek.
W obrazie "Na plaży", poza studium ciał i ekspresyjnie namalowanego morza, widza zastanowić może rozmazana, niewyraźna postać w wodzie. Czy to w tę stronę dziecko trzymane w ramionach przez kobietę - najpewniej matkę - wyciąga ręce? To Epstein pozostawia wyobraźni odbiorcy.

Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl