Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KUNA Henryk | CHRYSTUS NA KRZYŻU, 1909

Henryk KUNA (Warszawa 1879 - Toruń 1945)

CHRYSTUS NA KRZYŻU, 1909

Brąz, 39,5 x 28,8 cm
Sygnowany l.d.: Henryk Kuna 09
Sygnowany p.d: ODLEW | L. KRANTZ | WARSZAWA
Na odwrocie papierowa nalepka: FABRYKA RAM | ZAKŁADY: ARTYSTYCZNO-STOLARSKI, | RZEŹBIARSKI | INTROLIGATORSKI I POZŁOTNICZY | STANISŁAWA MALICKIEGO | EGZYSTUJE OD 1874 ROKU | W WARSZAWIE | NOWO-SENATORSKA No 5/7. | TELEFON No 171-92.

Jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich dwudziestolecia międzywojennego.
Urodził się w roku 1879 (rok urodzenia nie jest całkiem pewny, podawany jest różnie, od 1879 do 1875 roku), jako syn Adama Kauna i Leonii z Bywalskich. Początkowo mieszkał w Grójcu i Ciechanowie, kształcąc się na rabina. Dzięki pomocy ciechanowskiego lekarza-społecznika Franciszka Rajkowskiego zdecydował się poświęcić rzeźbie. Porzucił swe środowisko i od około 1900 roku rozpoczął naukę rzeźby w Warszawie w pracowni Piusa Wielońskiego. Studia kontynuował, również przy pomocy Rajkowskiego oraz kilku innych osób, w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Konstantego Laszczki. W latach 1903 i 1910 odwiedzał Paryż, kształcąc się w dziedzinie obróbki kamienia i marmuru. W roku 1921 osiadł w Warszawie. Był członkiem-założycielem i jednym z najbardziej aktywnych uczestników wystąpień ugrupowania Rytm. Lata 1924-1930 spędził w Paryżu. Po powrocie do Warszawy pełnił wiele ważnych funkcji w instytucjach i stowarzyszeniach artystycznych. Od 1936 roku prowadził katedrę rzeźby na Uniwersytecie im. Stefana Batorego w Wilnie. Po II wojnie światowej otrzymał stanowisko profesora rzeźby monumentalnej na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, jednak pracy tam nie zdołał już podjąć ze względu na chorobę serca.
Artysta debiutował w roku 1904 rzeźbą z cyklu "Śmierć" pokazaną w roku 1924 w TZSP w Warszawie, gdzie odtąd wystawiał niemal co roku do 1924 roku, a w latach 1909 i 1921 miał wystawy indywidualne. Wystawiał ponadto w kraju i za granicą, był laureatem licznych nagród.
We wczesnej twórczości Kuna inspirował się sztuką Auguste Rodina - studiował, bowiem u zafascynowanego francuskim rzeźbiarzem Konstantego Laszczki, a podczas pobytu w Paryżu zetknął się bezpośrednio z dziełami Rodina. Wpływ ten zadecydował o stylistyce rzeźb Kuny powstałych w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku. Jego najwcześniejsze prace to przeważnie portrety i studia portretowe modelowane w gipsie i na ogół odlane w brązie. Cechuje je wrażliwy modelunek, pewna doza szkicowości i bogactwo niuansów światłocieniowych (np. Irydion, 1905). W późniejszej twórczości artysty zaszła fundamentalna zmiana. W trakcie kolejnej wizyty w Paryżu wielkie wrażenie wywarła na nim, bowiem sztuka Aristide Maillola i innych artystów spod znaku tzw. nowego klasycyzmu, stanowiącego reakcję na rzeźbę "rodinistów". Idąc za ich przykładem, Kuna począł czerpać inspirację ze sztuki dawnych epok, przede wszystkim starożytnej i średniowiecznej. Porzucając szkicową formę o bogatej fakturze, zaczął stosować klarowny porządek kompozycyjny składający się z szerokich płaszczyzn gładko polerowanych form.
W okresie dwudziestolecia międzywojennego Kuna wypracował swój indywidualny styl. Rzeźbione przezeń wówczas posągi cechował łagodny, "opływowy" kontur oraz pewnego rodzaju dekoratywność przejawiająca się w rytmizacji formy. Podobnie jak inni członkowie Rytmu Kuna dążył do stworzenia nowoczesnego stylu narodowego w oparciu o formy tradycyjne. Jego styl cieszył się powszechnym uznaniem w przedwojennej Polsce. Do najbardziej znanych i cieszących się powszechnym uznaniem dzieł należały figury kobiece, komponowane z przeznaczeniem do funkcjonowania w plenerze lub w otoczeniu architektury, takie jak Rytm (1922; jedna z wersji tej rzeźby zdobiła dziedziniec polskiego pawilonu na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925, inna, odsłonięta w 1929, znajduje się w Parku Skaryszewskim w Warszawie; najpewniej od tytułu tej rzeźby pochodzi nazwa ugrupowania Rytm) oraz Dziewczyna z dzbanem (Alina) z 1937, stojąca do dziś w Parku Żeromskiego na Żoliborzu w Warszawie. Ostatnimi zachowanymi pracami Henryka Kuny są: gipsowa grupa Walka (Zwycięstwo) z 1942 oraz akwarele o tematyce martyrologicznej.
Prezentowana praca, datowana na rok 1909, pochodzi z pierwszego okresu twórczości artysty, kiedy w rzeźbie polskiej dominował symbolizm wyrażający się w stylistyce impresjonistycznej. Przedstawia Chrystusa Odkupiciela na krzyżu, u którego stóp zgromadzili się Apostołowie. Źródła tego typu przedstawienia tkwią w sztuce wczesnochrześcijańskiej, gdy przedstawiano Apostołów jako baranków z Barankiem Bożym pośrodku; później zaś sobór trydencki zabronił przedstawiania Chrystusa pod postacią baranka.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl