Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KUNA Henryk | Portret Wincentego Wodzinowskiego

Henryk KUNA (Warszawa 1879 - Toruń 1945)

Portret Wincentego Wodzinowskiego

gips brązowiony, 70 x 25,5 x 25,5 cm
sygnowany u dołu: 'H.Kuna'

WYSTAWIANY:
- Monograficzna wystawa prac Henryka Kuny, Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego, Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, 19.02-18.04.2010

"Portret Wincentego Wodzinowskiego" jest rzeźbą interesującą na tle dorobku artysty, gdyż w jej formie można wyczuć wpływ Konstantego Laszczki, nauczyciela autora i profesora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Portrety i popiersia stanowią w spuściźnie Kuny nieliczną grupę, a prezentowane dzieło odznacza się rzadkimi u niego realizmem, szczegółowością i bogatą fakturą. Większość prac modelował gładko, ta natomiast nosi ślady procesu twórczego, widać na niej odciski palców, jest pokryta charakterystyczną gliniastą strukturą. Trudno precyzyjnie stwierdzić, kiedy dokładnie Henryk Kuna nawiązał znajomość z Wodzinowskim, malarzem wówczas znanym i dobrze prosperującym. Najprawdopodobniej miało to miejsce w pierwszych latach XX wieku, kiedy Kuna przeniósł się na studia do Krakowa, w którym zamieszkał w 1902, po dwóch latach spędzonych w Warszawie pod opieką cenionego rzeźbiarza Piusa Welońskiego. Uczył się w krakowskiej akademii w pracowni Laszczki. Być może to właśnie on przedstawił Kunę Wodzinowskiemu, absolwentowi tej samej uczelni, który mieszkał w tym okresie w Swoszowicach koło Krakowa, a z miastem pozostawał związany przede wszystkim ze względu na działalność pedagogiczną. Żywo uczestniczył również w tamtejszym życiu artystycznym.

Stylistyka dzieła sugeruje, że mogło powstać jeszcze w krakowskim okresie działalności Kuny, gdy tworzył w duchu Młodej Polski i nawiązywał stylistycznie do Auguste’a Rodina, najważniejszego rzeźbiarza epoki nowoczesnej, a później - do Aristide’a Maillola. Autor zaznaczył fakturalność w opracowaniu materii i uwydatnił światłocieniowe zalety formy. Dzięki temu można poznać wpływ swoistego impresjonizmu Rodina, naśladowanego wówczas przez artystów w całej Europie. Kuna debiutował w 1904 w warszawskiej Zachęcie. W stolicy wystawiał także w salonie Garlińskiego, w Instytucie Propagandy Sztuki. W 1912 na stałe osiadł w Warszawie. Od 1921 należał do stowarzyszenia Rytm i był jednym z głównych reprezentantów tego ugrupowania. Wraz z innymi jego członkami wystawiał w kraju w latach 1922-32 oraz na zagranicznych pokazach sztuki polskiej. W 1931 wygrał głośny konkurs na pomnik Adama Mickiewicza dla Wilna. Dwa lata później przedstawił drewniany model, ukazujący wieszcza na postumencie w formie słupa - Światowida. Niestety, ze względu na nagonkę rozpętaną przez wileński tygodnik "Słowo" odstąpiono od realizacji pomnika, niewątpliwie jednego z najciekawszych w okresie międzywojnia. W 1936 Kuna objął katedrę rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Jednocześnie działał w Warszawie - jego pracownia mieściła się przy ul. Czackiego. Twórca bardzo szybko, jeszcze przed sukcesem polskiego pawilonu na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, został uznany za jednego z najważniejszych polskich rzeźbiarzy. Ówczesna krytyka artystyczna rozpisywała się o nim entuzjastycznie i niekiedy zestawiała go z Xawerym Dunikowskim.

Henryk Kuna był jedną z najbarwniejszych postaci artystycznego świata międzywojnia. Syn rabina, uczeń jesziwy (czyli szkoły rabinackiej) w Ciechanowie, języka polskiego uczył się dopiero jako nastolatek. Około 1900 roku zamieszkał w Warszawie, gdzie rozpoczął naukę w pracowni Piusa Walońskiego. Później, dzięki pomocy Bolesława Biegasa, wyjechał na studia do Krakowa. W latach 1902-04 studiował u Konstantego Laszczki, dwukrotnie wyjeżdżał tez do Paryża (w 1910 roku pracował jako robotnik u kamieniarza). Tworzył w tym okresie prace w duchu Młodej Polski, nawiązujące stylistycznie do rzeźb Auguste'a Rodina i impresjonizmu, a później: Aristide Maillola. Kuna debiutował w 1904 roku w warszawskiej Zachęcie. W Warszawie wystawiał także w salonie Garlińskiego, w Instytucie Propagandy Sztuki. W 1912 roku na stałe osiadł w Warszawie. Od 1921 roku należał do stowarzyszenia Rytm i był jednym z głównych reprezentantów tego ugrupowania. Wraz z Rytmem wystawiał w kraju w latach 1922-32 oraz na zagranicznych pokazach sztuki polskiej. W 1931 roku wygrał głośny konkurs na pomnik Adama Mickiewicza dla Wilna. Dwa lata później artysta przedstawił drewniany model rzeźby ukazującej wieszcza na postumencie w formie słupa - Światowida. Niestety, ze względu na rozpętaną przez wileński tygodnik "Słowo" nagonkę, odstąpiono od realizacji tego, niewątpliwie jednego z najciekawszych w okresie międzywojnia, pomnika. W 1936 roku Kuna objął katedrę rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Jednocześnie pracował w Warszawie - jego pracownia mieściła się przy ul. Czackiego.

PODATKI i OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl