Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
RODAKOWSKI Henryk | Portret żony na koniu, 1868 r.

Henryk RODAKOWSKI (1823 Lwów -1894 Kraków)

Portret żony na koniu, 1868 r.

akwarela/papier, 39 x 32,5 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany i datowany p.d.: 'H. Rod | 1868'
historyczne tytuły pracy: Amazonka, Dama na koniu, Matka moja na siwku, Portret żony artysty, Portret żony w amazonce na siwym koniu
na odwrociu papierowa nalepka zakładu oprawy rysunków: 'JOSEPH BILLAULT, SUC. | 14, Rue Fontaine St. Georges, 14 | Passepartouts Artistiques, Montres d'exposition, Encadrement de Dessin | Paris'

POCHODZENIE:
- własność artysty
- własność syna artysty Zygmunta Rodakowskiego w Krakowie, okres międzywojenny
- kolekcja prywatna, Polska
- zakup w PP Desa w Krakowie, 1991
- kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
- Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1929
- Powszechna Wystawa Krajowa, Lwów, 1894

LITERATURA:
- Anna Król, Henryk Rodakowski. Malarz arcydzieł, katalog wystawy, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 1 września - 19 października 2014, Stalowa Wola 2014, s. 13
- Małgorzata Kitowska, Albumy Pałahickie Henryka Rodakowskiego, Gorzów Wielkopolski [b.d.]
- Małgorzata Kitowska, „Albumy Pałahickie” Henryka Rodakowskiego, „Polska Sztuka Ludowa" 1984, nr 3, s. 183-189
- Andrzej Ryszkiewicz, Henryk Rodakowski, Rysunki, Warszawa 1958, s. 10
- Andrzej Ryszkiewicz, Henryk Rodakowski 1823-1894, Warszawa 1954 (wyd. II niezmienione 1962), s. 38, il. 99, wyd. III uzupełnione, Warszawa 1972, s. 37, il. 96
- Andrzej Ryszkiewicz, Henryk Rodakowski i jego otoczenie. Korespondencja artysty, Wrocław 1953, s. 210
- Władysław Kozicki, Henryk Rodakowski, Lwów 1937, s. 304-306, 533, il. 69
- Władysław Kozicki, Henryk Rodakowski, Warszawa 1927, s. 22
- Władysław Kozicki, Henryk Rodakowski (1823-1894), „Sztuki Piękne” 1924-1925, nr 3, s. 130
- Maria Woźniakowska, Mój ojciec Henryk Rodakowski, Lwów 1922 [maszynopis]
- Katalog Illustrowany Wystawy Sztuki Polskiej od 1764 do 1886, wydał Jan Bołoz Antoniewicz, Lwów 1894, nr 1046

„Portret żony na koniu” to kameralne, lecz mistrzowskie w detalu akwarelowe studium, które Henryk Rodakowski wykonał osiadłszy w Polsce na stałe. W 1867 roku zlikwidował dom w Paryżu i w połowie roku przeprowadził się z żoną Kamillą oraz dziećmi Marią i Zygmuntem do Lwowa. Ze względu na komplikacje rodzinne (udział brata artysty, Zygmunta, w powstaniu styczniowym, jego ucieczkę przed prześladowaniami z kraju, chorobę psychiczną przyrodniego brata, Wiktora) w pierwszym okresie pobytu pozostawali w Pałahiczach na terenie dzisiejszej Ukrainy, majątku Maksymiliana. Nieco nieoczekiwanie znaleźli się, jak pisze Władysław Kozicki, w „pięknej, lecz na zapadłej prowincji położonej wsi pokuckiej, oddalonej o niecałe dwie mile od Stanisławowa, a o 20 minut jazdy końmi, od powiatowego Tłumacza”. W ogrodzie przy pałahickim dworze Rodakowski urządził sobie pracownię. W ciągu trzech lat pobytu u Maksymiliana stworzył parę obrazów olejnych oraz znaczący cykl akwarel znany jako „Albumy Pałahickie”.

Należy doń 11 prac przedstawiających „malowanych z natury mało ruskich chłopów i Żydów z Pałahicz”. Prace stanowią znakomity dokument o przedniej wartości historyczno-artystycznej, lecz także etnograficznej. Rodakowski naszkicował sylwetki lokalnych rzemieślników, parobków, wójtów stajennych czy listonoszów przyłapanych na gorącym uczynku w ich codziennych zajęciach. Choć prace wyrosły na gruncie zainteresowania profesjonalnych artystów europejskich kulturą ludową, to akwarelom Rodakowskiego daleko jest do sentymentalnej wizji wschodnio-europejskiej wsi. Autor dokonał malarskiej notacji maksymalnie obiektywnie, posługując się charakterystycznym dla siebie realistycznym warsztatem i dając wyraz dbałości o szczegół. Z „Albumami Pałahickimi” bezsprzecznie łączy się „Portret żony na koniu”. Rodakowski przedstawił Kamillę dosiadającą konia na tle kurtyny roślinności i rozległego pejzażu wzgórz Pokucia. Zwierzę ujął w całej postaci, co przywodzi na myśl reprezentacyjne portrety konne mistrzów dawnych, Petera Paula Rubensa, Antona van Dycka czy Diega Velázqueza. Kamilla ubrana jest w czarną amazonkę, melonik z czarną woalką i ciemny, zdobiony pstrokatymi wyszywaniami góralski serdak. Koń, którego dosiada Kamilla, to arabsko-huculski siwek nazywany w Pałahiczach Farysem. Ta mieszanka obrazuje specyfikę życia Rodakowskich na galicyjskiej prowincji: przywiązanych do wysokiego poziomu życia, który znali z Wiednia i Paryża (stąd hippiczny, reprezentacyjny portret), ale zafascynowanych nieco egzotyczną kulturą wsi (co znajduje wyraz w stroju i krajobrazie). Interesującą koincydencję stanowi fakt, że Oskar Kolberg – najbardziej znany etnograf XIX stulecia – około 1861 roku po raz pierwszy wyprawił się na Ruś, czego owocem była publikacja czterech tomów poświęconych Pokuciu w ramach serii encyklopedycznej „Lud”.

Malarstwa uczył się w Wiedniu, a w latach 1846 - 1850 w Paryżu u L. Cognieta. W 1889 r. przeniósł się na stałe do Wiednia, później do Zakopanego i Krakowa, gdzie w 1894 r. został dyrektorem Szkoły Sztuk Pięknych. Był wybitnym portrecistą; sławę przyniósł mu debiut na paryskim Salonie w 1852 r., gdzie otrzymał wielki złoty medal za ‘Portret generała Dembińskiego’. Sukces odniósł też rok później wystawiając „Portret matki”, obraz, który sam Delacroix nazwał ‘prawdziwym arcydziełem’. Malował też obrazy historyczne i rodzajowe, wykonał wiele szkiców rysunkowych i akwarelowych. Jest jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX w.; malarstwo nie stanowiło dla artysty źródła utrzymania, dlatego jego obrazy powstawały bardzo długo i były dopracowywane w każdym szczególe, stąd prace tego artysty na rynku antykwarycznym pojawiają się niezwykle rzadko.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
RODAKOWSKI Henryk
Henryk Rodakowski, syn zamożnego adwokata - ukończył w Wiedniu studia prawnicze w ekskluzywnym zakładzie Theresianum. Jednocześnie pobierał prywatne lekcje malarstwa w pracowniach Josepha Danhausera, Friedricha von Amerlinga i Franza Eybla.

Uczył się w Wiedniu, a w l. 1846-1850 w Paryżu u L.Cognieta. W 1889 przeniósł się do Wiednia, później do Zakopanego i Krakowa, gdzie w 1894 został dyrektorem Szkoły Sztuk Pięknych. Był wybitnym portrecistą. Sławę przyniósł mu debiut na paryskim Salonie 1852 gdzie otrzymał wielki złoty medal za Portret generała Dembińskiego. Sukces odniósł też rok później wystawiając Portret matki, obraz, który sam Delacroix nazwał „prawdziwym arcydziełem”.

Artysta malował też obrazy historyczne i rodzajowe. Twórczość Rodakowskiego przypomniała ostatnio monograficzna wystawa jego dzieł przygotowana przez Muzeum Narodowe w Krakowie.

W Paryżu uczęszczał na nauki do atelier Leona Cognieta, a w roku 1867 wrócił do Polski. w 1872 roku osiadł na dłużej we Lwowie, a od roku 1893 zamieszkał w Krakowie, gdzie po śmierci Jana Matejki objął kierownictwo Szkoły Sztuk Pięknych. Malarska wirtuozeria artysty polega m.in. na wykorzystywaniu szeregu szczegółowo opracowanych szkiców, wedle ówczesnej zasady akademickiej. Szkic do rozbudowanej sceny z sylwetkami ludzi, zwierząt i wozami, naokoło których artysta umieścił wyliczenia matematyczne. Te same figury, choć w innych ujęciach przedstawione są w szkicu do alegorii rolnictwa, zamieszczonej w katalogu wystawy artysty z 1994 roku: Anna Król, Henryk Rodakowski, (1823-1894), Kraków 1994 r., poz. II 349, s. 215.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl