Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STAŻEWSKI Henryk | Kompozycja abstrakcyjna VII, 1958 r.

Henryk STAŻEWSKI (1894 - 1988)

Kompozycja abstrakcyjna VII, 1958 r.

relief, olej/płyta pilśniowa, 29,5 x 41,5 cm
na odwrociu nalepka autorska z opisem pracy, nalepka wystawowa z Galerie Chalette, nalepka wystawowa z Musée d'Art et d'Histoire w Genewie oraz etykieta z informacją o udziale pracy w genewskiej wystawie

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty
- Galeria Chalette, Nowy Jork, zakupiony w maju 1961
- kolekcja prywatna, USA

WYSTAWIANY:
- "6 Contemporary Polish Painters", Galerie Chalette, Nowy Jork, kwiecień 1961
- "Construction and Geometry in Painting. From Malevitch to
'tomorrow'", Galerie Chalette, Nowy Jork, marzec 1960
- "Pologne. 50 Ans de Peinture", Musee d'art et d'Historie, Genewa, 24.10-29.11.1959
- "Henryk Stażewski. Malarstwo", wystawa indywidualna, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Galeria Kordegarda, Warszawa, maj 1959

LITERATURA:
- Henryk Stażewski, katalog prac, Warszawa 1965, s. nlb. (il.)
- Dobrochna Strumiłło, Kolorowe reliefy Henryka Stażewskiego, "Projekt", nr 4(31), 1962, poz. 48 (il.)
- 6 Contemporary Polish Painters, katalog wystawy w Galerie Chalette, Nowy Jork 1961, s. nlb. (il.)
- Wystawa prac Henryka Stażewskiego, katalog wystawy w Kordegardzie gmach Ministerstwa kultury i Sztuki, Warszawa 1959, s. nlb. (il.)

"Obraz nic nie wyraża. Stanowi on zespół form tak ułożonych na płaszczyźnie obrazu, ażeby oddziaływały one na widza jak akordy muzyczne działają na słuchacza".
Henryk Stażewski

"Kompozycja abstrakcyjna VII" z 1958 autorstwa Henryka Stażewskiego pochodzi z prywatnej kolekcji amerykańskiej. Zanim trafiła do USA, znalazła się na indywidualnej wystawie Stażewskiego w Kordegardzie gmachu MKiS w Warszawie i dużej przekrojowej wystawie polskiej sztuki w Genewie. W 1961 została zakupiona przez nowojorską Galerie Chalette za pośrednictwem polskiej Desy. Wraz z kilkoma innymi pracami relief Stażewskiego znajdował się w tym samym transporcie, co obrazy Tchórzewskiego, Gierowskiego, Kierzkowskiego i Sterna. Jeszcze w 1961 roku "Kompozycja abstrakcyjna VII" znalazła się na pierwszej powojennej wystawie polskiej sztuki w USA - kwietniowej "6 Polish Painters" w Galerie Chalette. Niedługo potem, Artur Lejwa, właściciel galerii, sprzedał pracę prywatnemu kolekcjonerowi amerykańskiemu.

Prezentowany relief Stażewskiego należy do prawdziwych rzadkości. Pochodząca z bardzo krótkiej serii, niewielka, wielobarwna kompozycja złożona z prostokątów różni się od powszechnie znanych prac Henryka Stażewskiego z tego okresu. Pierwsze kolorowe reliefy o zróżnicowanej fakturze, lecz tworzone w odstępstwie od ścisłej geometrii, powstawały w 1957. Najprawdopodobniej wtedy też zaczął Stażewski numerować swoje prace. W 1959 powstawały nowe reliefy, utrzymane w tonacji białej, nieraz czarno-białe lub z użyciem żółcieni, szarości lub błękitu, a nawet czerwieni. Artysta powtarzał jedną formę - beczkę, asteroid, kwadrat, koło, prostokąt - w nieskończonych wariantach. Opis ten pasuje do datowanej na lata 1957-58 "Kompozycji zielona" (kolekcja Muzeum Sztuki, Łódź) oraz krótkiej serii "rastrowych" reliefów z 1958.

Krótka seria reliefów, z których pochodzi "Kompozycja abstrakcyjna VII", stanowiła poniekąd przestrzenną kontynuację abstrakcji olejnych z tego okresu. "Kompozycja abstrakcyjna II" z 1958 - nieco większa praca z tej serii, znajdująca się w kolekcji Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu - charakteryzuje się podobną gamą barwną i formą opracowania brył, która nadaje im specyficzny wolumen. Stosunek do geometrii w tejże kompozycji jest jednak dalece swobodniejszy niż w pracy, którą prezentujemy w katalogu. Podlegając zasadom znanym z późniejszych dzieł, "Kompozycja abstrakcyjna VII" zdaje się wyprzedzać nieco swój czas, zapowiadając zainteresowanie artysty aspektami geometrii i koloru w przestrzeni.

Życie i twórczość Henryka Stażewskiego odzwierciedla drogę rozwoju międzynarodowego modernizmu. Począwszy od lat 20. i 30. minionego wieku aż po lata powojenne Stażewski w swojej sztuce wyrażał najważniejsze idee ruchu nowoczesnego - wiarę w linearny rozwój, uniwersalizm rozwiązań nauk ścisłych, przekonanie o jedności kultury całego świata, w odejściu od terytorialnych czy narodowych zróżnicowań. Socjaldemokracja, w ślad za nauką, promowała pogląd o równości wszystkich ludzi. Równość w modernizmie niosła za sobą unifikację potrzeb - zarówno fizjologicznych, jak i duchowych. Kiedy Le Corbusier tworzył perfekcyjnie ergonomiczną Maszynę do mieszkania, artyści awangardowi wdrażali naukowe metody rozwiązywania problemów natury estetycznej i artystycznej. Choć nie wszyscy podzielali pogląd o zbawczej, edukacyjnej roli sztuki rozumianej jako narzędzie kształcenia społeczeństwa, można stwierdzić, że moderniści wierzyli w zasadność geometrycznego porządku, moralnie uzasadnionego minimalizmu i uniwersalnego piękna matematyki. Sztuka Stażewskiego to również wyraz dążenia do nowoczesności, rozumianej jako krok na przód wobec rzeczywistości zastanej. Choć po II wojnie światowej "manifestacyjny" charakter jego działalności zmienił się w refleksje nad znaczeniem dzieła, rolą artysty i samej sztuki, a w jego twórczości pojawiły się wątki emocjonalne, nadal Stażewski pozostał wierny nauce. Do samego końca aktualne pozostały słowa z rękopisu z 1932, który mógłby stać się manifestem każdego modernisty: "Artysta nie zatrzymuje się nigdy, praca jego nigdy nie jest skończona. Idzie równolegle z przemianami społecznymi i postępem technicznym. Tkwi on w teraźniejszości, ale ogarnia zawartość przeszłości, jak i przewiduje przyszłość przez wyczucie aspiracji swojej epoki".


Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STAŻEWSKI Henryk
Urodził się w 1894 r w Warszawie, zmarł w 1988 tamże. Studia w warszawskiej SSP pod kierunkiem S. Lentza. Debiutował na wystawie grupy formistów. Jeden z inicjatorów nurtu konstruktywistycznego w polskim malarstwie.Założyciel grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Ściśle związany z międzynarodowymi grupami artystycznymi działającymi w Paryżu - Cercle et Carre, Abstraction-Creation. Wystawiał zarówno w Polsce jak i zagranicą. Współredagował pismo "L`art. Contemporain - Sztuka Współczesna". Zajmował się publicystyką i teorią sztuki. Był jednym z twórców Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, otwartej dla publiczności w 1931 r. Po wojnie związany z Galeria Krzywe Koło w Warszawie. Inicjator powołania do życia Galerii Foksal w 1955 r. W twórczości artysty odnależć można wpływy kolejnych nurtów awangardy XX w - od kubizujących prac przez konstruktywizm do abstrakcji geometrycznej. Przez ponad 20 lat tworzył reliefy, zarzucając prace malarskie. Twórca "białych obrazów" - pustych płaszczyzn z ledwie zaznaczonymi liniami. Artysta uznany przez międzynarodową krytykę za jednego z twórców sztuki XX wieku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl