Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STAŻEWSKI Henryk | Relief, 1967 r.

Henryk STAŻEWSKI (1894 - 1988)

Relief, 1967 r.

relief, metal biały/płyta pilśniowa, 42 x 34 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: '1967 | H. Stażewski'

POCHODZENIE:
- Galeria Starmach, Kraków, 1. połowa lat 90.
- kolekcja prywatna, Kraków

"W warunkach zależności od funkcji konstrukcyjnej, nieskomplikowana forma prostokąta o bokach zaokrąglonych każe brać pod uwagę wszystkie możliwości, które przynosi kształt prosty i okrągły. Jednolite rozwiązanie układu tych trójwymiarowych elementów staje się zagadnieniem bardziej skomplikowanym".
Hanna Ptaszkowska, 1962

Beczułkowato wygięte prostokąty zastosowane w prezentowanej pracy są motywem rozwiniętym głównie w cyklach białych i czarno-szaro-białych reliefów Stażewskiego. Prace achromatyczne i monochromatyczne pozwoliły artyście skupić się wyłącznie na relacjach form w przestrzeni. Ten okres w twórczości nestora polskich malarzy zwieńczyła wystawa w warszawskiej Galerii Krzywe Koło w 1961 roku. Stażewski postanowił następnie poszukać innego materiału do tworzenia coraz to nowych układów geometrycznych figur. Na początku lat 60. wykonywał prace z użyciem rozmaitych kształtów - zarówno monochromatyczne, jak i w dwóch kolorach. Wprowadził do swoich reliefów układy listew, które ubogaciły i skomplikowały geometryczne zależności wewnątrz kompozycji. Przy żadnym z tych rozwiązań nie zatrzymał się jednak na dłużej. Dopiero zastosowanie metalu jako głównego budulca reliefów - począwszy od 1964 roku - nadało nowy sens twórczym poszukiwaniom Stażewskiego.

W 1970 roku artysta tak uzasadnił użycie metalu w swoich pracach: "Celowo w moim poprzednim okresie nie wprowadzałem koloru, poprzestając na monochromatyzmie, który rozpoczął się białymi reliefami. Chodziło o to, żeby nie zakłócić działania wszystkich kombinatorycznych możliwości istnienia form powtarzalnych w przestrzeni. Wprowadziłem za to metal, który obecnie jest moim podstawowym materiałem. Daje on większą czystość w obserwowaniu ruchu form, powstającego w reliefie w skutek ruchu widza. Równocześnie metal ostrzej reaguje na światło, które jest podstawowym składnikiem moich obrazów. Właściwa forma istnieje tylko wraz z cieniem, który jest jeszcze jednym powtórzeniem i bardzo ważnym czynnikiem zmienności obrazu" (Henryk Stażewski, 1970).

Istotnie, światłocień gra w przypadku prezentowanej pracy niebagatelną rolę. W zależności od kąta padania światła oraz punktu widzenia odbiorcy, relief ten może dawać efekt wielu różnych obrazów. Połączenie serii pionowych pasów i leżących poziomo, wybrzuszonych prostokątów tworzy kontrast, który spotęgowany jest dodatkowo przez dysproporcję pomiędzy górną i dolną częścią kompozycji. Ponadto, wprowadzając dysonans pomiędzy układami wypukłych i wklęsłych pasów u góry i u dołu reliefu, Stażewski nadaje kompozycji wrażenie ruchu. Mimo licznych zabiegów, które wnoszą element zamieszania do geometrycznej układanki, symetryczny i wagowy porządek jest jedynie lekko zachwiany - nie może tu być mowy o totalnej dysharmonii. Rozluźnienie układów kompozycyjnych oraz gra światła czyni z reliefów metalowych jeden z bardziej dynamicznych cykli prac Stażewskiego. Prezentowana praca jest zaś jedną z ostatnich tego typu - od 1967 roku Stażewski zaczął wykorzystywać inne materiały, eksperymentować z większą gamą kolorystyczną oraz z bardziej rygorystycznymi układankami, złożonymi z większej liczby identycznych kwadratów.

Henryk Stażewski jest niekwestionowanym ojcem polskiej awangardy. Wpłynął na wiele pokoleń artystów nie tylko swoją twórczością, ale też pracami teoretycznymi. Przed II wojną światową był członkiem grup zrzeszających artystów awangardowych w kraju i za granicą, takich jak Blok, Praesens, a.r., Cercle et Carré, Abstraction-Création. To m.in. dzięki jego zagranicznym kontaktom i międzynarodowemu rozgłosowi członkowie grupy a.r. zdołali zebrać kolekcję sztuki nowoczesnej, która zaprezentowana została w Muzeum Sztuki w Łodzi. Po wojnie Stażewski współtworzył Galerię Foksal w Warszawie, a jego pracownia - którą od 1970 roku dzielił z Edwardem Krasińskim - stała się jednym z najbardziej kultowych miejsc na artystycznej mapie stolicy. Twórczość Stażewskiego ma rodowód konstruktywistyczny i związana jest z tradycją neoplastycyzmu, a jego powojenne dzieła porównywane były niekiedy z malarstwem op-artowskim. Stażewski nie był jednak wyłącznie malarzem czy twórcą reliefów, multipli i kolaży: tworzył projekty wnętrz i przedmiotów użytkowych, a także grafikę artystyczną i użytkową.

Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STAŻEWSKI Henryk
Urodził się w 1894 r w Warszawie, zmarł w 1988 tamże. Studia w warszawskiej SSP pod kierunkiem S. Lentza. Debiutował na wystawie grupy formistów. Jeden z inicjatorów nurtu konstruktywistycznego w polskim malarstwie.Założyciel grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Ściśle związany z międzynarodowymi grupami artystycznymi działającymi w Paryżu - Cercle et Carre, Abstraction-Creation. Wystawiał zarówno w Polsce jak i zagranicą. Współredagował pismo "L`art. Contemporain - Sztuka Współczesna". Zajmował się publicystyką i teorią sztuki. Był jednym z twórców Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, otwartej dla publiczności w 1931 r. Po wojnie związany z Galeria Krzywe Koło w Warszawie. Inicjator powołania do życia Galerii Foksal w 1955 r. W twórczości artysty odnależć można wpływy kolejnych nurtów awangardy XX w - od kubizujących prac przez konstruktywizm do abstrakcji geometrycznej. Przez ponad 20 lat tworzył reliefy, zarzucając prace malarskie. Twórca "białych obrazów" - pustych płaszczyzn z ledwie zaznaczonymi liniami. Artysta uznany przez międzynarodową krytykę za jednego z twórców sztuki XX wieku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl