tusz, olej/papier, 16 x 20 cm (w świetle passe-partout), niesygn. Por.: Ars erotica, (Katalog wystawy), Muzeum Narodowe w Warszawie, styczeń-marzec 1994, Warszawa 1994 (analogiczny rysunek na okładce).
Jeden z największych artystów plakatu w dziejach tej dyscypliny sztuki. Wybitny grafik, ilustrator i pedagog, współtwórca polskiej szkoły plakatu. W 1934 roku ukończył Szkołę Przemysłu Graficznego jako rysownik litograf. W latach 1934-39 studiował malarstwo w warszawskiej ASP, dyplom w pracowni prof. M. Kotarbińskiego. Plakatem zajął się w 1936. W tym samym roku zaczął współpracować z tygodnikiem satyrycznym "Szpilki". Lata okupacji spędził w Warszawie. W 1944 drukował rysunki w lubelskim tygodniku satyrycznym "Stańczyk". Od 1945 do 1950 mieszkał w Łodzi. Wznowił współpracę ze "Szpilkami". W 1950 powraca do Warszawy. Projektuje scenografię dla stołecznego Teatru "Syrena". Dwa lata pó¼niej zostaje profesorem macierzystej uczelni, na której do 1985 prowadził pracownię plakatu. Wychował dziesiątki znanych dziś grafików, projektantów plakatów. Do jego pracowni przyjeżdżali na staże młodzi artyści z różnych zakątków świata. Laureat licznych nagród i wyróżnień artystycznych na całym świecie. W 1948 na Międzynarodowej Wystawie Plakatu Filmowego w Wiedniu otrzymał pięć pierwszych nagród. Komentarze graficzne, rysunki satyryczne zamieszczał w "Przeglądzie Kulturalnym", "Literaturze", opracował graficznie wiele książek oraz wystaw. Wydał zbiór rysunków Książka zażaleń (1961). Członek wielu międzynarodowych stowarzyszeń artystycznych, m.in. Alliance Graphique Internationale (AGI); w roku 1976 od Royal Society of Arts w Londynie otrzymał tytuł Honorowego Projektanta Królewskiego (Honorary Royal Desinger). Jego dzieła wyróżniają się prostotą, precyzją myślenia, niebywałym poczuciem humoru, swobodnym, lakonicznym rysunkiem.
TOMASZEWSKI Henryk
W latach 1929–1934 uczył się zawodu rysownika litografa w Szkole Przemysłu Graficznego w Warszawie. Po jej ukończeniu podjął studia malarskie w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, w pracowni prof. Mieczysława Kotarbińskiego, gdzie uzyskał absolutorium w 1939. W trakcie studiów podejmuje współpracę z tygodnikiem satyrycznym „Szpilki”. W 1937 r. zaprojektował pierwsze dwa plakaty dla Komunalnej Kasy Oszczędności. Rok ukończenia studiów przyniósł mu dwie pierwsze nagrody w konkursach: na projekt wnętrza pawilonu polskiego przemysłu na Wystawie Światowej w Nowym Jorku oraz w konkursie na fryz -płaskorzeźbę na wschodniej fasadzie Dworca Głównego w Warszawie. Realizacji tego ostatniego przeszkodził wybuch wojny.
W czasie okupacji przebywał Warszawie utrzymując się początkowo z urządzania wnętrz w kawiarniach, potem ze sprzedaży rysunków i nauki rysowania. Powstanie Warszawskie zastało go w Józefowie pod Warszawą, skąd udał się we wrześniu do Lublina. Tam rozpoczął pracę w prasie "Czytelnika" jako satyryk-rysownik (tygodnik satyryczny "Stańczyk”). Jednocześnie brał udział przy organizowaniu ZPAP. W 1944 roku współpracował z lubelskim Teatrem Domu Wojska Polskiego dla którego zaprojektował dwa plakaty.
W styczniu 1945 r. opuścił Lublin udając się do Łodzi. Tam rysował dla prasy, ilustrował książki, projektował plakaty, pracował przy wystawach krajowych i zagranicznych. Był redaktorem naczelnym tygodnika satyrycznego „Rózgi” (1945-1947) oraz wykładowcą w łódzkiej Wyższej Szkole Sztuk Zdobniczych, wznowił też współpracę ze "Szpilkami”, Pracował dla RSW „Prasa” a od 1947 dla Filmu Polskiego projektując plakaty filmowe. Pięć z nich już w następnym roku otrzymało pierwsze nagrody na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Wiedniu..
W lipcu 1950 r. przeniósł się do Warszawy. Poza praktyką zawodową objął etat scenografa w Teatrze "Syrena". Felietony rysunkowe zamieszczał m.in. w „Przeglądzie Kulturalnym” (1956 – 1962). Wybór spośród nich został wydany w 1961 w albumie „Książka zażaleń”. Przez wiele lat współpracował ze "Szpilkami", Wydawnictwem Artystyczno-Graficznym, Centralą Wynajmu Filmów, Państwowym Instytutem Wydawniczym i teatrami warszawskimi. Współpracował także przy projektowaniu pawilonów wystawowych.
W marcu 1952 podjął się prowadzenia katedry grafiki propagandowej w ASP w Warszawie. W 1956 uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego a w 1966 profesora zwyczajnego. Z warszawską Akademią był etatowo związany do 20 września 1984. Po przejściu na emeryturę jeszcze przez kilka miesięcy prowadził kilku dyplomantów do dyplomu. Dwukrotnie pełnił funkcję dziekana Wydziału Grafiki (w latach 1959-1966 i 1972-1974). Był wieloletnim członkiem Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego, Rady Artystyczno-Programowej Muzeum Plakatu w Wilanowie, Komitetu Organizacyjnego Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie
Był członkiem ZPAP (od 1944) i AGI (od 1957)
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl