Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WEYSSENHOFF Henryk | POWRÓT z POLOWANIA

Henryk WEYSSENHOFF (1858-1922)

POWRÓT z POLOWANIA

olej na płótnie, 57 x 96,5 cm,
sygnowany p.d. "Henryk Weyssenhoff"
Obraz po konserwacji.

Dołączona dokumentacja konserwatorska (Renata i Piotr Lisowscy) oraz ekspertyza dr hab. Anety Pawłowskiej, autorki książki Henryk Weyssenhoff (1859-1922). Zapomniany bard Białorusi, (Warszawa 2006, Wydawnictwo DiG).
"Doskonale jest oddana poszarzała biel śniegu i delikatne beże zdrewniałych roślin. Elementy te są bliskie formalnie i stylistycznie takim pracom Wyssenhoffa jak Krajobraz zimowy (1903/1904) i Pejzaż zimowy (k. XIX w.). Obie prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Inna praca, do której nawiązuje obraz to Drzewa w zimie (ok. 1900 r., Muzeum Okręgowe w Toruniu). Także grupa z zaprzęgiem z postacią myśliwego i psem na drugim planie, choć szkicowa ma w sobie prawdziwą maestrię. Warto też dodać, iż temat sań powraca wielokrotnie w takich pracach jak Śnieg (zw. Rojsty litewskie), czy w rysunkach do powieści myśliwskiej Józefa Weyssenhoffa Soból i panna.
Pierwszoplanowy zaprzęg, choć znacznie bardziej szczegółowo odtworzony jest nieco sztywny i z nieprawidłowo oddaną anatomią konia. Podobnie słabiej namalowany jest towarzyszący tej grupie pies. Jednakże warto dodać, iż właśnie taka grupa postaci (koń ciągnący zaprzęg) ujęta w format kwadratu, znajduje się na zdjęciu przedstawiającym pracownię artysty w dworze w Rusakowiczach (K. Jerzmanowska, Henryk Weyssenhoff 1859-1922. Malarstwo, rysunek, grafika, fragmenty historii rodu, Muzeum Łazienki Królewskie, Stara Kordegarda, Warszawa 1998, s. 8). Obraz [Powrót z polowania] jest przeredagowanym i powiększonym rozwinięciem tejże pracownianej koncepcji. Taka wielokrotna redakcja tych samych motywów była bardzo charakterystyczna dla dojrzałej twórczości Henryka Weyssehoffa, ze względu na olbrzymią popularność jego sztuki w pierwszych dziesięcioleciach XX w.

Praca powstała prawdopodobnie w schyłkowym okresie życia twórcy, gdy na skutek działań wojennych na rodzinnej Mińszczyźnie, przeniósł się do Warszawy. Tam, choć prowadził wciąż ożywione życie artystyczne, czego wyrazem było współtworzenie grupy malarskiej "Pro Arte", jego wypracowane oeuvre pozostało niezmienione.

Obraz był poddany ze względu na znaczne uszkodzenia, pracom konserwatorskim, które choć wykonane z całą starannością i znajomością kunsztu zawsze wiążą się z ingerencją w zamknięty koncept malarski. Prawdopodobnie zniszczenia, a następnie konserwacja są przyczyną słabszej partii malarskiej w centralnej części płótna.
Autentyczność sygnatury "Henryk Weyssenhoff" w prawym dolnym rogu płótna nie budzi zastrzeżeń, ponadto w tym miejscu brak jakiejkolwiek ingerencji konserwatora, co sprawia, iż nieco poblakły podpis jest szczególnie ważki".

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WEYSSENHOFF Henryk
urodził się w 1859 roku w Pokrewnie w guberni kowieńskiej, zmarł w 1922 roku w Warszawie. Naukę rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona. W 1878 roku za radą H. Siemiradzkiego podjął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu w klasie malarstwa i rysunków z głów gipsowych , a od 1879 do 1882 roku w klasie studiów z natury u pejzażysty M.K. Klodta. Akademię ukończył w 1886 roku (po dwuletniej przerwie). W 1888 roku za obraz "Mogiły białoruskie (Zwane Starym Cmentarzem) otrzymał I nagrodę w konkursie Akademii w Petersburgu, a wystawienie go w Berlinie przyniosło artyście "mention honorabloe". Na pierwszej Powszechnej Wystawie Krajowej Sztuki Polskiej we Lwowie w 1894 roku za obrazy "Łąka litewska" i "Zakątek Talnego" otrzymał złoty medal. W 1900 roku na Powszechnej Wystawie Światowej w Paryżu otrzymał srebrny medal za obraz "Śnieg".. Od 1899 roku był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", a w 1921 roku współzałożycielem i pierwszym prezesem grupy artystycznej "Pro arte" W latach 1921-1922 sprawował funkcję wiceprezesa TZSP w Warszawie. Był przede wszystkim pejzażystą (malował Litwę, Żmudź, Białoruś), malował leśne zwierzęta, ptactwo, ilustrował książki.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl