Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KRZYSZTOFIAK Hilary (HILARY) | Kompozycja XVII

Hilary (HILARY) KRZYSZTOFIAK (Szopienice na Śląsku 1926 - Stany Zjednoczone 1979)

Kompozycja XVII

olej, płótno, 159,5 x 65,3
na odwrociu nalepka: Hilary Krzysztofiak / Kompozycja XVII/ obraz na wystawę w galerii Images Nouvelles, Haga

transakcja została anulowana

Studia artystyczne odbył w l. 1946-51 w WSSP, a następnie w ASP w Warszawie; naukę w ramach akademii przerwał w 1951. W 1953 stał się współzałożycielem grupy artystycznej ST- 53, która działała na Śląsku i która za swych patronów obrała Strzemińskiego i Malewicza. Działalność ST-53 stanowiła protest przeciw socrealizmowi. Wystawy tej grupy odbywały się w mieszkaniach prywatnych, a jej członkowie siłą rzeczy popadali w konflikt z władzami. Od 1955 Krzysztofiak brał udział w wystawach w Arsenale i w Salonie "Po prostu", w Salonie "Współczesności" oraz w Galerii Krzywe Koło. W l. 1955-1957 pracował jako grafik dla pisma "Po prostu", następnie współpracował z "Ruchem muzycznym". Był też autorem ponad 50 projektów scenograficznych do przedstawień teatralnych, w tym do sztuk Mrożka i Ionesco. W 1968 opuścił Polskę by osiąść w Monachium; swe prace prezentował w Niemczech, Holandii, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Za oryginalność swej twórczości otrzymał w 1976 nowojorską Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego. Już wczesne prace Krzysztofiaka emanują atmosferę nostalgii i niedopowiedzenia bliską surrealizmowi. Osiągnąwszy techniczną perfekcję artysta tworzył pejzaże wewnętrzne ze skrawków codzienności - barwnej wstążki lub pomiętej kartki papieru monumentalizując je i wpisując w kosmiczną przestrzeń. Drapieżność i dynamika tego malarstwa zrównoważona została przez nierealny, senny nastrój kompozycji. Zdając sobie sprawę z hermetyczności swej sztuki nie poddającej się interpretacyjnej werbalizacji, Krzysztofiak nie rezygnował z własnego sposobu wypowiedzi; twierdził, iż malarz, który pragnie być bardziej komunikatywny czyni to kosztem zdrady własnej drogi twórczej. Wyobrażony w prezentowanym obrazie abstrakcyjny motyw budzi skojarzenia z formą totemu służącego religijnym rytuałom lub magicznym obrzędom nieznanej kultury, jawi się jako tajemniczy znak w istocie swej ponadczasowy i odnoszący się do świata transcendencji.
Dobry materiał porównawczy dla omawianej kompozycji stanowią obrazy z cyklu "Totemy białostockie" (1964) i "Totemy żoliborskie" (1966) prezentowane na wystawie ""Hilary (Hilary Krzysztofiak) 1926-1979. Malarstwo i rysunek" (Muzum Narodowe w Warszawie 1997, poz. kat. 47, il. na s. 220; poz. kat. 48, il. na s. 220; poz. kat. 50, il. na s. 221; poz. kat. 69, il. na s. 230)
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KRZYSZTOFIAK Hilary (HILARY)
Studiował w ASP w Warszawie u m.in. Gerżabka, Krajewskiego, Bunscha.W 1945r. zamieszkał w Warszawie. W latach 1951-1955 mieszkał w Szklarskiej Porębie. W 1966r. wyjechał do Paryża, był też w Holandii i Niemczech. W 1978r. zamieszkał w USA. Należał do grupy "St-53", był redaktorem graficznym m.in. "Ruchu Muzycznego" i "Po prostu". W 1977r. otrzymał nagrodę Jurzykowskiego.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl