Tondo z postacią mężczyzny, projekt klamki drzwi kościoła Matki Bożej Łaskawej w Warszawie, 1996 r.
brąz patynowany, 9,5 x 11 cm sygnowany, datowany na odwrociu: 'MITORAJ | 1996' oraz numer edycji '15/100' i punca autorska
"Drzwi. Igor Mitoraj otworzył i zamknął ich wiele. Utrzymuje się, że od dzieciństwa w Krakowie zamieszkiwał u drzwi. Przekraczając je, jechał do Paryża, Meksyku, Nowego Jorku, Grecji, by od roku 1983 zamieszkać we włoskiej Pietrasanta. Podejrzewam, że on wie najlepiej, co znaczy być przejazdem. Jeśli zaś jest artystą, zawsze stawia cię przed czymś niepamiętnym a istotnym; przed przeczuwaną ideą tego, co jeszcze mogą wyrażać Grecja i Zachód (cokolwiek wyrażenia te mogą jeszcze znaczyć w obliczu permanentnej i obligatoryjnej szmiry); przed czymś co, jeśli istnieje, uniesie cię lekko, jakbyśmy nigdy tego nie zaniedbywali, ku progom świątyni, ku spętanemu bóstwu, ku jakiejś enigmie współbrzmiącej z ogromem i tajnią. Jeśli zatem istnieje ktoś, dzięki komu poruszanie się jest równoznaczne z zanurzaniem się w przeróżne głębie, z doświadczaniem, że teraz, tu i wszędzie trafiasz na antyczność i klasyczność, które wciąż nas zapładniają, zawsze i od nowa, gdyż my je tworzymy; jeśli zatem istnieje taki rodzaj geniuszu, trwałego i z natury niezmiennego, tak osaczonego i wcale zniewolonego konicznością stylu - takim geniuszem jest Mitoraj. Nigdy nie przestaniemy podziwiać jego ogromnego talentu - tak nieproporcjonalnego do tego, co wielu innych zwie 'moim poszukiwaniem'; nigdy dość kontemplacji poetyckich kształtów jego brzemiennej i ogromnej tęsknoty, czystości jego niezgłębionej melancholii, w końcu trwogi świętego miasta. Naszym i jego oczom ukażą się ciała święcie i nieużytecznie heroiczne, albo znowu dostrzeżemy uśmiech niczym konsekwencję oświecenia, przebudzenia, uspokojonej obojętności, pogodnego przezwyciężenia nietrwałości, mimo że nie ma ani jednego dzieła tego rzeźbiarza, które byłoby wolne od kaleczenia, darcia; które nie pokonywałoby w walce ducha destrukcji, siły unicestwiania". Marco di Cap ua, U drzwi Mitora ja, [w:] Igor Mitora j, Lux in Tenebris, Warszawa 2009, s. 39
Studiował malarstwo w ASP w Krakowie, m.in. u Tadeusza Kantora (1967-68). Przez kolejne dwa lata kontynuował studia w Ecole Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. W połowie lat 70. poświęcił się rzeźbie, tworząc kameralne głowy, torsy w charakterystycznych zawojach czy bandażach. Pokazał je na pierwszej wystawie indywidualnej w 1976 roku w Paryżu, która przyniosła mu sukces u publiczności i marszandów. W swej sztuce odwołuje się do tradycji antyku, traktując jego spuściznę jako relikty złotego wieku kultury i wiecznotrwałe wzory. Uważany jest za jedną z najwybitniejszych współczesnych osobowości artystycznych. Jego rzeźby, często gigantycznej wielkości, spotyka się w reprezentacyjnych punktach wielu miast Europy, USA i Japonii. Od 1976 roku rzeźby i rysunki Igora Mitoraja pokazano na 120 wystawach indywidualnych.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
MITORAJ Igor
Uczył się w liceum plastycznym w Bielsku-Białej, następnie studiował malarstwo w ASP w Krakowie, m.in. u Tadeusza Kantora (1967-1968). Przez kolejne dwa lata kontynuował studia w Ecole Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. W połowie lat 70. poświęcił się rzeźbie, tworząc kameralne głowy, torsy itp. w charakterystycznych zawojach czy bandażach. Pokazał je na pierwszej wystawie indywidualnej w 1976 w Paryżu, która przyniosła mu sukces u publiczności i marszandów. W swej sztuce odwoływał się do tradycji antyku, traktując jego spuściznę jako relikty złotego wieku kultury i wiecznotrwałe wzory.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl