Jeden z najwybitniejszych współczesnych rzeźbiarzy o międzynarodowej renomie. Urodzony w Oederan w Niemczech w polskiej rodzinie; w l. 1966-68 studiował malarstwo w krakowskiej ASP; na ukształtowanie się jego postawy twórczej w tym okresie silnie oddziałał T. Kantor. Pierwsza indywidualna wystawa malarstwa Mitoraja odbyła się w Galerii Krzysztofory w 1967 r. Od 1968 r. kontynuował edukację artystyczną w Paryżu w Académie des Beaux Arts. W tym też roku eksponował swe prace w paryskim Grand Palais. Na początku lat 70. zafascynowała go rzeźba południowoamerykańska. W 1973 r. zwiedził Meksyk; po powrocie do Paryża w 1974 r. poświęcił się rzeźbiarstwu. Pierwsza indywidualna prezentacja jego rzeźb miała miejsce w 1976 r. w Galerie La Hune. Wielokrotnie wyjeżdżał do Grecji by studiować dziedzictwo antyku. W 1979 r. porzucił dotychczas stosowany materiał terakotę i brąz odkrywając szerokie możliwości wykorzystywania marmuru. Chcąc rozwijać swe umiejętności stosowania nowego medium otworzył w 1983 r. pracownię w Pietrasanta koło Carrary we Włoszech. Swe prace eksponował na licznych wystawach we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Jego rzeźby przechowywane są w wielu kolekcjach, m.in. Valentino we Włoszech, Fundacji March w Hiszpanii i muzeum Hakone w Japonii. Wykonał szereg monumentalnych rzeźb we Włoszech i Francji, m.in. kariatydy gmachu Prefektury Policji w Paryżu, fontannę w Mediolanie i pomnik na Piazza Mignanelli w Rzymie. W swych odlewach z brązu zastosował szczególny rodzaj patyny, który dał początek tzw. Szkole Mitoraja. Rzeźba Mitoraja, której znakomitym przykładem jest prezentowane "Torso", wciela ideał klasycznego piękna ewokując zarazem poprzez swą niekompletność odczucie destrukcyjnego działania czasu. Nadwątlona gracja, naruszona elegancja, podupadła wielkość, fragment zamiast całości - to wartości estetyczne same w sobie znajdujące uznanie w sztuce doby postmodernizmu, którego wyróżnikiem jest ciągły dialog między współczesnością i tradycją. Opasujący tors rzemyk zdaje się chronić przed rozpadem zachowane cząstkowo piękno antycznego posągu.
MITORAJ Igor
Uczył się w liceum plastycznym w Bielsku-Białej, następnie studiował malarstwo w ASP w Krakowie, m.in. u Tadeusza Kantora (1967-1968). Przez kolejne dwa lata kontynuował studia w Ecole Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. W połowie lat 70. poświęcił się rzeźbie, tworząc kameralne głowy, torsy itp. w charakterystycznych zawojach czy bandażach. Pokazał je na pierwszej wystawie indywidualnej w 1976 w Paryżu, która przyniosła mu sukces u publiczności i marszandów. W swej sztuce odwoływał się do tradycji antyku, traktując jego spuściznę jako relikty złotego wieku kultury i wiecznotrwałe wzory.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl