Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TRUSZ Iwan | Pejzaż włoski z cyprysami

Iwan TRUSZ (1869 Wysocko-1940 Lwów)

Pejzaż włoski z cyprysami

olej/tektura, 33 x 48,5 cm
sygnowany p.d.: 'I. Trusz'

Cyprysy pojawiają się w pejzażach modernistów nieprzypadkowo. Cyprysowe drzewa i krzewy, banalny element pejzażu Italii, Prowansji, Azji Mniejszej czy wybrzeża Morza Czarnego, budziły na przełomie XIX i XX wieku konkretne symboliczne skojarzenia. Uchodziły za rośliny cmentarne, kojarzone były z melancholią i przemijaniem, nieśmiertelnością i potęgą natury. Artyści, tworzący jak Trusz około roku 1900, odebrali w większości klasyczne wykształcenie; obeznani byli z łacińską literaturą, w której gałęzie cyprysów występowały często jako rekwizyty ceremonii pogrzebowych. Znali też twórczość romantyków, którzy chętnie odwoływali się do symboliki cyprysów. Pisał o nich wielokrotnie Mickiewicz (w "Dziadach" Gustaw odwiedza księdza trzymając gałąź cyprysa w dłoni) czy Norwid (w wierszu"W Weronie" po śmierci Romea i Julii "cyprysy mówią"). Iwan Trusz należał do pokolenia, dla którego te południowe drzewa nie były po prostu malowniczym elementem pejzażu, ale nośnikiem symboli. Dowodem na to są nie tylko jego obrazy wykorzystujące, niekiedy wręcz ostentacyjnie ten motyw, lecz także zachowana korespondencja. Znane się listy artysty do jego narzeczonej Ariadny Drahomanowej, powstałe podczas jego wędrówek po Krymie na początku XX wieku. Dowodzą one, że Trusz był z natury romantyczny, wrażliwy nie tylko na krajobraz, ale także na teksty kultury i kształtujący się w okresie jego młodości symbolizm.
Symboliczny ładunek prac Trusza jest jednym z powodów jego osobności w panoramie polskiej sztuki przełomu wieków. Gdyby analizować jego pejzaże tylko w kontekście formalnym, można by łączyć je ze szkołą Jana Stanisławskiego, malarza, który był przez kilka lat nauczycielem Trusza na krakowskiej ASP. Podczas gdy niewielkie, rozświetlone pejzaże krakowskiego profesora są treściowo puste, Trusz wielokrotnie ukrywa w swoich pracach romantyczne symbole. Oprócz cmentarnych cyprysów znajdziemy na nich jaśmin, roślinę również kojarzoną ze śmiercią i obrzędami pogrzebowymi, złamane brzozy, samotne sosny, kapliczki przydrożne, wschody i zachody słońca. W tym sensie bliżej Truszowi do Böcklina, autora słynnej "Wyspy umarłych" niż Stanisławskiego. Monografistka Trusza, Oksana Biła, w charakterystyczny sposób zwracała uwagę na "narracyjność" jego pejzaży: "Wśród prac namalowanych w tym okresie jest dużo fabuł, do których często powracał. Do nich należy rozwój motywów sosny krymskiej, cyprysów czy gór skalistych - przedstawionych szeregiem dzieł od szkicu do monumentalnego dzieła. Są one świadectwem nie tyle zwykłego powrotu do ulubionego tematu, ile wyważonego rozwoju tematu kształtującego cykle. (…) Cykle te świadczyły o pewnym, postępie malarza neoromantyka. Wyczuwalna staje się tendencja do odejścia od fragmentarycznych motywów, które dyktowały kameralność pejzaży; natomiast dominują uogólniające, epickie w swoim charakterze widoki natury, odtworzone delikatnymi gradacjami koloru i plastycznością kształtu" (Oksana Biła, Słoneczne akordy w palecie Iwana Trusza, Sopot 2011, s. 17-18).

Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego, a następnie w Wiedniu i w Monachium. Wiele podróżował, m.in. do Rzymu, na Krym, do Palestyny i Egiptu, a podróże te dokumentował wieloma pejzażami i szkicami. Stale mieszkał we Lwowie, gdzie obecnie znajduje się poświęcone mu muzeum. Malował portrety, nastrojowe krajobrazy i sceny rodzajowe. Jego obrazy cenione i poszukiwane przez kolekcjonerów cieszyły się zawsze dużą popularnością.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TRUSZ Iwan
Iwan Trusz malarstwa uczył się w latach 1892-97 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza, J. Unierzyskiego, L. Löfflera, L. Wyczółkowskiego i J. Stanisławskiego, a także jako wolny słuchacz uczęszczał przez kilka tygodni w 1894 do wiedeńskiej Akademii. W roku 1897 po otrzymaniu stypendium rządowego studiował krótko w prywatnej pracowni A. Abégo w Monachium. Po studiach wiele podróżował; odwiedził Rzym, Palestynę, Egipt, Krym (był tam dwukrotnie m.in. z powodu prac nad przygotowaniem ilustracji do Sonetów Krymskich A. Mickiewicza). Na stałe zamieszkał we Lwowie. Tu też miał trzy indywidualne wystawy swoich prac. Od 1902 prezentował także swoje obrazy w krakowskim TPSP. Malował przede wszystkim pejzaże - nastrojowe rozległe stepy i pola ukraińskie oraz krajobrazy ze swoich podróży. Tworzył też portrety i sceny rodzajowe z życia Hucułów. Ponadto zajmował się ilustratorstwem i krytyką artystyczną. Iwan Trusz po raz pierwszy pojechał do Kijowa w roku 1900. Później podróżował tam wielokrotnie. Powstały wówczas obrazy przedstawiające widoki miasta i pejzaże z jego okolic. Często tematem prac, był Dniepr, który malował artysta w różnych układach kompozycyjnych, o różnych porach dnia i roku studiując światło zmieniające się nad wodami rzeki. W przedstawionej pracy, na niewielkiej formatem tekturce, artysta mistrzowsko oddał przestrzeń nad szeroko rozlewającymi się zakolami Dniepru.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl