Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LIPOWCZAN Jacek (Jack) | Britania z cyklu Madonny Europejskie, 2014 r.

Jacek (Jack) LIPOWCZAN (ur. 1951, Istebna)

Britania z cyklu Madonny Europejskie, 2014 r.

olej/deska, 75,5 x 55 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'JALI 09/14 | No105'
opisany na odwrociu: 'JACEK LIPOWCZAN - "JALI" | Z CYKLU: "MADONNY EUROPEJSKIE - BRITANIA"…'

POCHODZENIE:
- Desa Unicum, 2016
- kolekcja prywatna, Polska

LITERATURA:
- „Śląsk. Miesięcznik społeczno-kulturalny”, nr 1 (230), rok XX, styczeń 2015, s. 50 (Il.)
Prezentowana praca stanowi szczególne połączenie satyry społeczno – politycznej z niejednoznacznym językiem symboli, sennych światów i nierzeczywistych wizji, tak charakterystycznych dla twórczości Jacka Lipowczana. Jak pisała Justyna Tomczak, „(...) artysta tworzy wizjonerskie, a zarazem hermetyczne przedstawienia. Symbolika języka malarskiego, którą kreuje na własne potrzeby może wydawać się satyrycznym komentarzem do wydarzeń społeczno-politycznych. Jednak są to tylko pozory. Archetypiczne figury, postacie zaczerpnięte z rysunku satyrycznego, ilustracji czy filmu animowanego stanowią intertekstualny kolaż, na który należy spojrzeć w szerokim kontekście. Sceny w wielu przypadkach rozgrywają się na tle nierealnych pejzaży i pomieszczeń. Wprowadzają widza w świat iluzji i marzeń sennych. Głównym wątkiem obrazów są na ogół wydarzenia o zabarwieniu politycznym lub wizjonerskim, skupiające wokół siebie wiele tajemniczych rekwizytów rodem z teatru. Bohaterami prac są hierarchowie kościelni, błaźni, żołnierze czy urzędnicy państwowi, którzy pod kulturowymi maskami skrywają swoje słabości. Stają się synonimem społeczeństwa, uwikłanego w groteskowe sytuacje. Satyryczne sceny, odzwierciedlają ambiwalencję świata, która często obliguje jednostkę do chaotycznych zachowań podyktowanych kolidującymi ze sobą interesami polityki, religii, władzy i sztuki. Rzeczywistość zmusza do ciągłej gry i zabawy w teatr. Każdy ma do odegrania swoją rolę. Realne i nierealne walczą ze sobą w świecie wykreowanym przez artystę. Manifestują napięcie związane ze zmaganiem się podmiotu z otaczającym światem. Przedstawienia, które tworzy Jacek Lipowczan można zaliczyć do realizmu surrealistycznego, jednak pomimo nadrealistycznej stylistyki obrazy osadzone są w autentycznym świecie. Pozornie bawią i cieszą oko bajkową stylistyką, jednak po dłuższym obcowaniu ujawniają prawdy dotyczące rzeczywistości, w której funkcjonujemy. Często prawdy te nie są pochlebne, odnoszą się do naszych słabości i paradoksów codzienności, dlatego też twórczość Lipowczana może wydać się niepokojąca w swojej formie” (www.jali-art.com).
Jacek Lipowczan studiował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1976 roku uzyskał dyplom na Wydziale Grafiki u profesora Mieczysława Wejmana. W pierwszych latach swojej działalności artystycznej interesował się przede wszystkim rysunkiem – wziął udział w kilku wystawach rysunku na śląsku. Podczas pracy w zespole Kazimierza Kutza, jako asystent scenografa, zetknął się pracami i projektami scenograficznymi Andrzeja Kreutza - Majewskiego. Bajkowe dzieła tego twórcy mocno wpłynęły na kształtowanie się twórczości wyobraźni malarskiej artysty. W 1981 roku Lipowczan wyemigrował z Polski – początkowo mieszkał w Szwecji, później w Australii. W Sydney, w amerykańskim studio Filmów Rysunkowych Hanna Barbera projektował sceny do filmów animowanych. Również na Antypodach zainteresował się malarstwem dawnych mistrzów – Hieronima Boscha, Petera Bruegela, Hansa Holbeina. Na podstawie ich poetyki zaczął tworzyć własne, pełne szyderstwa i krytycznej analizy współczesności światy, które rozwijał przez lata pracy twórczej. Po przeprowadzce do Niemiec artysta zaczął pracę grafika, dyrektora artystycznego i ilustratora w wydawnictwach i agencjach reklamowych. W 2004 roku zdecydował się zająć wyłącznie malarstwem – określa swój styl jako „realizm surrealistyczno – fantastyczny”. Swoje prace prezentował m.in. na wystawach w Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Polsce, Francji, Włoszech, Danii i USA. Jest członkiem Society of Art of Imagination w Londynie, Bundesverband Bildender Künstler Köln e.V oraz Syrlin Kunstverein International e.V Stuttgart.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LIPOWCZAN Jacek (Jack)

Jack ( Jacek) Lipowczan urodził się w Istebnej na Ślasku Cieszyńskim.
Z rysowaniem i malowaniem miał do czynienia już od dzieciństwa korzystając najpierw z nauk swojego ojca -architekta, a później już jako student na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, którą ukończył w 1976 roku, uzyskując dyplom na Wydziale Grafiki u prof. Wejmana.
Po studiach pracował jako asystent scenografa w zespole Kazimierza Kutza. Tam zetknął się z bajkowymi pracami i projektami Andrzeja Majewskiego, które wywarły duży wpływ na kształtowanie jego bajkowej wyobraźni malarskiej.
W 1981 roku J.L wyemigrował z Polski, pierwotnie do Szwecji a później do Australii, gdzie pracował w amerykańskim Studio Filmów Rysunkowym Hanna Barbera w Sydney, projektując sceny do poszczególnych filmów. W tym okresie wykonywał prace zlecone (kopie obrazów starych mistrzów jak i portrety), te nowe doświadczenia przyczyniły się do zdobycia nowej wiedzy technicznej jak i warsztatowej. Stąd powstała również fascynacja dawnym malarstwem takich mistrzów jak Bosch, Bruegel, Holbein, czy w szczególności mistrzowie Renesansu. W trakcie swoich wielu podróży w muzeach „podglądał” obrazy dawnych mistrzów.
J.L. stara się – nie tyle naśladować – ale korzystać z obserwacji, podpatrując kompozycje, kolorystykę i sposób malowania detali. „Cykl produkcji” jednego obrazu trwa od 4 do 6 tygodni. Jest to spowodowane wyborem techniki, która jest bardzo pracochłonna, wymagająca czasu, perfekcji i cierpliwości. Stąd J.L. maluje przeważnie dwa obrazy jednocześnie.
Po przeniesieniu się z dalekiego kontynentu do Europy, a konkretnie do Niemiec J.L pracował jako grafik, Art Direktor i ilustrator w wydawnictwach i agencjach reklamowych. Wówczas nie starczało mu czasu na malowanie.
2004 rok był przełomowy, J. L. zdecydował się, wyłącznie, poświęcić malarstwu, wykorzystując swoje dawne doświadczenia.
Jack'a styl malarski można określić jako realizm-surrealistyczno- fantastyczny. J.L został członkiem międzynarodowego stowarzyszenia, którego patronem honorowym jest znany surrealista austriacki prof .Fuchs – Society of Art of Imagination w Londynie. Jest również członkiem Bundesverband Bildender Künstler Köln e.V oraz Syrlin International e.V Stuttgart.
Jego prace były prezentowane na wystawach w Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Polsce , USA, Danii.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl