olej, tektura, 100 x 71 sygn.: l. d. wzdłuż boku:".J. Malczewski 1922." na odwrociu naklejona na tekturę ekspertyza prof.dr. Feliksa Kopery oraz dr. Kazimierza Buczkowskiego, z dnia 20 czerwca 1945.
Z ekspertyzy Adama Konopackiego: "Imponująca rozmachem kompozycyjnym, wypełniająca niemal całą powierzchnię obrazu, typowa dla dojrzałej twórczości Jacka Malczewskiego praca intryguje tak sposobem ujęcia tajemniczej kobiety - muzy (?), bachantki (?) , jak i wymową symboliczną. Posadowiona na malarskiej drabinie w pracowni malarskiej kobieta z promienistym wieńcem, niczym aureolą nad głową trzyma oburącz, między nogami, średniowieczny miecz. Jej twarz jest dostojna i wyniosła. Spogladająca z góry kobieta jawi się jako personifikacja surowego sądu, opiekunka sprawiedliwości, a może kat, który czeka by ściąć wielogłową hydrę. Ukazana tak jakby patrzyła z góry jest dostojna i niedostępna. Ujęcie z lewego profilu potwierdza tezę Kopery i Buczkowskiego, że mamy oto do czynienia z lewym skrzydłem dziś nie zachowanego w całości tryptyku, który Jacek Malczewski malował w schyłkowym okresie swej twórczości. Twarz kobiety przywodzi skojarzenia z wizerunkiem Michaliny Janoszanki, którą w 1922 roku artysta portretował (por. Portret Janoszanki z motylem, 1921, olej, dykta, 72,5 x 98, Muzeum Narodowe w Warszawie oraz Portret Janoszanki na tle drabiny, 1922, olej, tektura, 95 x 69 cm, wł. prywatna)."
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl