Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALCZEWSKI Jacek | Portret Antoniego Górskiego, 1918

Jacek MALCZEWSKI (1854-1929)

Portret Antoniego Górskiego, 1918

olej, tektura,
72 x 102 cm;
sygn. p. g.: J. Malczewski; l. g. datowany: 1918

Obraz pochodzi od rodziny portretowanego Na oferowanym obrazie sportretowany został Antoni Górski (1862-1926) - wybitny prawnik, ekonomista, m.in. profesor nadzwyczajny Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor Wolnej Wszechnicy Polskiej w Warszawie, uczony o wszechstronnej wiedzy i zainteresowaniach. Odegrał ważną rolę w życiu politycznym Galicji, a także w dziedzinie ujednolicenia prawa polskiego po odzyskaniu niepodległości. Mężczyzna zamyślony, ze wzrokiem skierowanym w dal został sportretowany w ujęciu popiersiowym. W prawej ręce trzyma kapelusz i laskę, w lewej zieloną tkaninę. W obrazie bardzo ważny jest nie tylko pierwszy plan z osobą portretowaną, ale również to, co dzieje się z tyłu. Z prawej strony pojawia się motyw studni otoczonej poidłami znanymi z obrazu "Źródło wody życia" [ok. 1911, olej, płótno, 138 x 96 cm, własność prywatna]. Przy studni znajdują się dwie postacie potraktowane szkicowo. Kobieta czerpie wodę zanurzając w studni naczynie przymocowane na długim drągu. Obok niej postać wędrowca, którego okrywa szynel znany z licznych obrazów Malczewskiego. Scena ta przywodzi na myśl motyw spotkania Jezusa z Samarytanką. Na dalszym planie ukazany został ciąg drzew, które znacząco różnią się między sobą. Przy prawej krawędzi obrazu stoi drzewko cienkie i nagie, obok drzewo, silne, giętkie, pokryte zielonymi listkami. Kolejne drzewo, potrzaskane przez żywioły, choć jego konar jest gruby, a na resztkach gałęzi są jeszcze liście. Następne są drzewa już jesienne. A na samym końcu, z lewej strony obrazu ustawione jest drzewo bez kory czy korony z liści, samotne i kruche. Czyżby artysta chciał nam w ten sposób pokazać etapy życia człowieka? W obrazie występują motywy, które można odnaleźć w innych obrazach Jacka Malczewskiego. Wiejski płot, przed którym stoi portretowany mężczyzna, utkany z powyginanych gałązek pojawia się np w "Portrecie Władysława Reymonta"[1905, olej, płótno, 78 x 100 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa, cembrowiny zdroju - m. in. w cyklu "Zatruta studnia"[1905 i 1906, olej, płótno, 109 x 84, Muzeum Narodowe], a kryte słomą dachy gospodarstw występują w autobiograficznym cyklu "Moje Życie" (np. Powrót [1915, olej, płótno, 100 x 200 cm, Muzeum Narodowe, Poznań])
Jak zwykle w obrazach Malczewskiego, w ujęciach portretowych, oprócz ukazanej postaci, artysta dołącza elementy o wymowie symbolicznej. Ich interpretację pozostawia widzowi. Nie ulega jednak wątpliwości, że tło w prezentowanym obra - zie, stanowi wartość samą w sobie jako pięknie ujęty, niepozbawiony dramaturgii wiejski pejzaż.
Ps. O Antonim Górskim: Polski Słownik Biograficzny, Tom VIII, PAN 1959-1960; Górscy herbu Boża Wola. Przodkowie i potomkowie generała Franciszka Górskiego, pod. red. Krystyny Górskiej-Gołaskiej, Poznań 2000 ss.105-113 (tu bibliografia publikacji)

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl