Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALCZEWSKI Jacek | Syrena i trytony, 1903 r.

Jacek MALCZEWSKI (1854-1929)

Syrena i trytony, 1903 r.

olej/tektura, 53 x 45 cm
sygnowany i datowany p.g.: 'J.Malczewski 1903'
na odwrociu nalepki depozytowe i wystawowe

OPINIE:
- opinia p. Adama Konopackiego z dn. 4 czerwca 1997 r.

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska
- Śląski Dom Aukcyjny, Katowice, 20 marca 1999
- kolekcja prywatna, Polska
- od 2000 depozyt w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu

WYSTAWIANY:
- Syrena herbem twym zwodnicza, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 25 marca - 18 czerwca 2017
- Jacek i Rafał Malczewscy, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, 17 marca - 31 lipca2012
- Jacek Malczewski (1854-1929). W 150. rocznicę urodzin i 75. rocznicę śmierci, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, październik 2004 - styczeń 2005
- Jacek Malczewski. Samotny wędrowiec, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 24 października 2002 - 15 lutego 2003
- Promethidion, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, kwiecień 2001 - listopad 2001

LITERATURA:
- Jacek i Rafał Malczewscy, koncepcja i redakcja albumu Zofia Katarzyna Posiadała, Radom 2014, s. 122-123 (il.)
- Śladami Jacka Malczewskiego, przewodnik, autor tekstu Zofia Katarzyna Posiadała, Radom 2012, s. 35 (il.)
- Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Jacek Malczewski. Życie i twórczość, Kraków 2008, s. 38 (il.)
- Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Kolekcja Zabrzańska. Malarstwo i rysunek XVIII - XX wieku, Kraków 2005, s. 51, 52 (il.)
- Zofia Katarzyna Posiadała, Jacek Malczewski (1854-1929). W 150. rocznicę urodzin i 75. rocznicę śmierci, katalog wystawy, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2004, s. 121 (il.)
- Jacek Malczewski. Samotny wędrowiec, katalog wystawy, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 24 października 2002 - 15 lutego 2003 (il.)
- katalog Śląskiego Domu Aukcyjnego, Katowice, 20 marca 1999, poz. 32 (il.)

„Malczewskiego iskra twórcza, w artyście każdym tkwiąca, jest niby przekleństwo nieba, demona zasiew zły. To chimera, to bajkowy potwór (...). Dla Malczewskiego nie dobry Bóg kieruje procesem twórczym, jak się odbywa w duszach artystów wszystkich czasów i krain. Zły, zawistny demon staje przed nim w godzinach natchnień, ukazuje im przewspaniałe obrazy, mami, popycha, łaskocze i kiedy krwią serdeczną w wysiłku ocieka mózg twórcy, śmieje się w tryumfie”.
KAZIMIERZ DANIŁOWICZ-STRZELBICKI, Z DZIEJÓW ARTYSTY, „WĘDROWIEC” 1900, nr 25, s. 498

JACEK MALCZEWSKI W KRĘGU ARTYSTYCZNEJ MITOLOGII KOŃCA WIEKU
W europejskiej kulturze końca XIX stulecia obrazy dawnych bóstw, odwołujące się do pradawnych sensów związanych z kulturą i społeczeństwem, były motywem powszechnie wykorzystywanym przez malarzy i innych artystów. Mitologia antyczna została na nowo zinterpretowana w teraźniejszym kontekście. Używano jej, aby opowiadać o życiu i śmierci, odnowie, regeneracji człowieka, przejmującym smutku i melancholii współczesnych. Czasem służyła jako przyczynek do stworzenia narracji na temat treści narodowych.
Artyści przełomu wieków wykorzystywali motywy zaczerpnięte z kultury ludowej, podań czy legend, gdyż dostrzegali w nich uniwersalną prawdę oraz głęboki poetycki wymiar. Baśń ludowa w dobie modernistycznego neoromantyzmu stała się ideałem dzieła artystycznego. Jacek Malczewski należy do młodopolskich twórców posługujących się symbolem i alegorią, kreujących w malarstwie hermetyczny świat mitycznej sytuacji, wielokrotnie niemożliwy do zinterpretowania. Artysta wychowany został w kulcie poezji Juliusza Słowackiego, pod auspicjami pisarza Adolfa Dygasińskiego. Do mistrzów Malczewskiego należał Jan Matejko, profesor krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, w którego dziełach zawarte zostały trwałe mity związane z historią Rzeczypospolitej. Malarzowi nieobca była także kultura antyczna, w XIX stuleciu stanowiąca zrąb wykształcenia gimnazjalnego. W 1884 roku wyjechał z hrabią Karolem Lanckorońskim z Rozdołu na wyprawę archeologiczną do Grecji i Azji Mniejszej, sprawując obowiązki rysownika-kronikarza.
Malczewski rozpoczął karierę od malarskiej serii związanej z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym. Tworzył olejne kompozycje przedstawiające zesłanych na Syberię powstańców, wchodząc w twórczy dialog z romantycznymi wieszczami. Właściwie przez całą karierę powracał do treści, scen i postaci opisanych w poemacie „Anhelli” Juliusza Słowackiego (wyd. 1838). Choć repertuar symbolicznych odniesień w jego malarstwie ulegał przemianom, Malczewski zawsze odnosił się do romantycznych mitów. Kolejnym etapem było wprowadzenie w późnych latach 80. XIX stulecia motywów związanych z fantastycznym światem wierzeń ludowych i mitologii. Malował odtąd aniołów, pastuszków, chimery, meduzy czy syreny. Z lat 1887-88 pochodzi cykl „Rusałek”, w którym Malczewski rozwija historię chłopca zafascynowanego pięknymi słowiańskimi boginkami: kuszą go, uwodzą, gonią, aby w końcu łaskotać. Chłopak ginie z wycieńczenia w topieli. Jakkolwiek cykl niesie ze sobą dużą dozę inwencji artysty, to Malczewski podnosił w nim motywy charakterystyczne dla epoki. Temat rusałki podejmowali XIX-wieczni poeci rosyjscy, Witold Pruszkowski malował je w latach 80. XIX wieku, a w 1901 roku kompozytor Antonín Dvořák napisał operę o tym tytule.

W latach 1872-75 i 1877-79 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki oraz w latach 1876-77 u Henri Ernesta Lehmana w Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu. Na formację artysty wpłynęły liczne podróże do Paryża, Monachium, Wiednia, Włoch, Grecji czy Turcji. Istotnym źródłem inspiracji Malczewskiego był rodzimy folklor, polska literatura i historia, także tradycja biblijna i mitologiczna. Stale podejmował wątki patriotyczne i mesjanistyczne, egzystencjalne, autobiograficzne oraz dotyczące dylematów artystycznego tworzenia. Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela malarstwa polskiego symbolizmu wsławił się też jako wybitny pedagog. Wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1896-1900 i 1910-1921), a w okresie 1912-1914 pełnił funkcję jej rektora. W 1897 roku został członkiem-założycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Twórczość Malczewskiego był wielokrotnie prezentowana poza granicami kraju, doceniana i nagradzana, m.in medalami na międzynarodowych wystawach w Monachium (1892), Berlinie (1891) i Paryżu (1900).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl