Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MAZIARSKA Jadwiga | Relief, 1967 r.

Jadwiga MAZIARSKA (1916 Sosnowiec - 2003)

Relief, 1967 r.

wosk barwiony pigmentami/płyta, 115 x 50 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jadwiga | Maziarska | Kraków 1967 r.'

OPINIE:
- do pracy dołączona ekspertyza autorstwa Barbary Piwowarskiej
POCHODZENIE:
- spuścizna Jadwigi Maziarskiej
- kolekcja prywatna, Kraków


"Od początku ważna była dla mnie (...) iluminacja, instynkt. (...) Maluję tylko wtedy, gdy pojawia się objawienie".
Jadwiga Maziarska

Pierwsze dzieła, w których Jadwiga Maziarska zaczęła stosować enkaustykę - czyli "Skazy niepisanych poematów" i "Spięcia" - powstały w pierwszej połowie lat 50. Stały się one preludium do późniejszych "obrazów wypukłych" i zapowiadały prace o reliefowej powierzchni, do których należy prezentowana kompozycja. Autorka w tym okresie wykorzystywała szereg materiałów nietypowych dla artystycznej działalności w owym czasie: oprócz wosku były to między innymi stearyna, mieszanka klejowo-gipsowa, cement, gips, piasek, kamienie, żwir, drewno, tkanina i styropian. Pierwszych prac tego typu Jadwiga Maziarska nie uważała za malarstwo materii. Powstawały z fascynacji biologią, zdjęciami mikroskopowymi, fizjologią ciała ludzkiego. Swoje dzieła odnosiła do organizmu, porównując kolor do krwi, a jego materię do skóry i tkanki. Zdawałoby się, że w wielkim stopniu Maziarską fascynował sam proces tworzenia, transformacji materiałów, formowanie i nieustanne przesuwanie granicy badania materiału.
Jadwiga Maziarska była współtwórczynią reaktywowanej po wojnie, w 1957, II Grupy Krakowskiej oraz należała do kręgu artystów skupionych wokół Tadeusza Kantora. Zapoczątkowane przez nią poszukiwania w zakresie malarstwa materii miały charakter pionierski, nie tylko w sztuce polskiej. Reliefowy charakter jej kompozycji podkreślał wagę fizycznej struktury dzieła. Wykorzystanie środków rzeźbiarskich służyło Jadwidze Maziarskiej do wyeksponowania rytmu, będącego głównym elementem kształtowania powierzchni dzieła. Prezentowana kompozycja zdaje się odbiciem świata biologicznego. Przypomina preparat anatomiczny oglądany w wielokrotnym mikroskopowym powiększeniu. W przeciwieństwie do Aliny Szapocznikow, skupionej na problemie biologizmu widzianym przez pryzmat własnego ciała, Maziarska robiła to bezosobowo, "laboratoryjnie", z wiarą w niezniszczalną siłę materii. Choć uznawano ją za innowatorkę, ważnym aspektem twórczości Jadwigi Maziarskiej było pozostawanie poza wewnętrznym kręgiem najbardziej wpływowych przedstawicieli II Grupy Krakowskiej, m.in. Tadeusza Kantora, Jonasza Sterna, Marii Jaremy. Ewa Micke-Broniarek w katalogu wystawy "Artystki polskie" pisała: "Około 1955-1956 [ Jadwiga Maziarska] osiągnęła pełną dojrzałość artystyczną i indywidualizację stylu w samodzielnie wypracowanej koncepcji malarstwa materii, wyprzedzając znacznie przeszczepienie na grunt polski tego nurtu sztuki francuskiej na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Niedoceniana przez krytykę, nieszukająca rozgłosu, mimo swego nowatorstwa nie odegrała roli inspirującej dla polskich twórców strukturalizmu"(Ewa Micke-Broniarek, Jadwiga Maziarska, [w:] Artystki polskie, [red.] Agata Jakubowska, Warszawa 2011, s. 240). Bycie outsiderką łączyło Maziarską z Erną Rosenstein, jej serdeczną przyjaciółką. Często korespondowały, wymieniały się pracami, odwiedzały się w pracowniach i wspólnie tworzyły. Mimo pozostawania na uboczu sztuka Maziarskiej była szeroko komentowana przy okazji recenzji wystaw. W 1998 Mariusz Rosiak pisał: "Krytyka nigdy nie potrafiła poradzić sobie z dziełem Jadwigi Maziarskiej - jednej z najbardziej konsekwentnych abstrakcjonistek w sztuce polskiej. Albo usiłowano opisywać jej dzieło w kategoriach przynależnych sztuce z dawno minionych czasów, albo pisano nieśmiało o równoległości jej artystycznych poszukiwań z eksperymentami kilku głośnych artystów zachodnich" (Mariusz Rosiak, Płaszczyzny przestrzeni, przestrzenie płaszczyzn, [w:] Jadwiga Maziarska. Płaszczyzny przestrzeni, przestrzenie płaszczyzn. Obrazy i rzeźby z lat 1946-1991, katalog wystawy, Galeria u Jezuitów, Poznań 1998, s. nlb.).
Przez rok studiowała prawo na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. W 1933 rozpoczęła studia artystyczne w Prywatnej Szkole Malarskiej Alfreda Terleckiego w Krakowie. Kontynuowała je w latach 1934-39 w krakowskiej ASP u Władysława Jarockiego, Stefana Filipkiewicza i Ignacego Pieńkowskiego. Od 1945 roku była członkiem Grupy Młodych Plastyków, a od 1957 - reaktywowanej wówczas Grupy Krakowskiej. Brała udział w trzech Wystawach Sztuki Nowoczesnej (Kraków 1948-49, Warszawa 1957 i 1959). Decydujące dla twórczości artystki miały okazać się problemy struktury dzieła sztuki. Najpierw eksperymentowała z nakładaniem na płótno grubych warstw pigmentu. W 1947 wykonała pierwszą aplikację - pracę z różnobarwnych fragmentów tkanin o nieregularnych kształtach. W kompozycjach strukturalnych nie skupiała się tylko na stronie formalnej i technologicznej, ale nadawała im też aluzyjne tytuły. Sugerowały one chęć połączenia się poprzez sztukę z uniwersum ludzkich wyobrażeń, przeczuć i tęsknot. Później pojawiła się ciekawa seria obrazów wykonanych techniką łączenia farby olejnej ze stearyną. Kompozycje stearynowe eksponowały nie tylko fakturę ale również rytm, który dynamizował ale i harmonizował powierzchnię płótna. W latach 70. zaprzestała ich tworzenia skupiając się na malowaniu bardziej zdecydowanych, jednolitych fakturowo i ograniczonych kolorystycznie (niekiedy tylko do czerni i bieli) kompozycji. Kolejną metamorfozę przeszła w latach 90., kiedy jej malarstwo opanowała dziecięca niemal radość zestawiania jaskrawych kolorów. W 1991 w krakowskiej galerii Krzysztofory miała miejsce jej retrospektywna wystawa monograficzna.

PODATKI i OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MAZIARSKA Jadwiga

Urodziła się w 1916 r w Sosnowcu. W latach 1934-39 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Ignacego Pieńkowskiego. Debiutowała po wojnie w 1946 r. jako członek Grupy Młodych Plastyków ( wystawa w 1946 r.) i Klubu Artystów ( Wystawa Sztuki Nowoczesnej 1948/49). Pracowała przez kilka lat jako scenograf w teatrze lalkowym w Opolu, projektowała tkaniny. W 1957 r. założyła z kolegami Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska i brała udział we wszystkich zbiorowych wystawach Grupy. Związana także z Grupą Zagłębie w Sosnowcu. Miała ponad 10 wystaw indywidualnych, ostatnia wystawa w 1989 r w Centrum Sztuki Studio w Warszawie. Udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Prace w zbiorach muzealnych / m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Łodzi i Katowicach/ i kolekcjach prywatnych. Mieszka i pracuje na stałe w Krakowie.
Artystka jest laureatką Nagrody im. Jana Cybisa za 2001 r.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl