Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BERDYSZAK Jan | Narożne passe-par-tout, 1994 r.

Jan BERDYSZAK (1934 Zawory - 2014 Poznań)

Narożne passe-par-tout, 1994 r.

akryl/płótno naklejone na płytę, 232 x 125 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'NAROŻNE | PASSE | PAR - | - TOUT | AKRYL | JAN | BER | DYSZ | AK | 1944 | 232 x 125'
obok rysunek poglądowy stanowiący wskazówkę montażową

POCHODZENIE:
- kolekcja Waldemara Andzelma, Lublin
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Berdyszak, Gierowski, Kałucki, Kamoji, wystawa zbiorowa, Muzeum Miasta Łodzi, 22.10.2010-29.01.2011
LITERATURA:
- Berdyszak, Gierowski, Kałucki, Kamoji, Anzelm Gallery, Lublin 2010, s. 14-15 (il.)
- Jan Berdyszak. Prace 1960 - 2006, [oprac.] Marta Smolińska-Byczuk, Wojciech Makowiecki, Mirosław Pawłowski, Poznań 2006, s. 181 (il.)


Jan Berdyszak był malarzem-filozofem, który w swojej sztuce skupiał się na zagadnieniach przestrzeni i progresywnie dokonywał przełamywania konwencji malarskiego prostokąta. We wczesnym okresie twórczości artysta dokonywał tego poprzez przyjmowanie kształtu obrazu w formie dwóch kół, zestawionych jedno nad drugim. Kolejnym krokiem było wprowadzenie przestrzeni rzeczywistej, która poprzyjmowała różnorakie formy wycięcia w płótnie. Oprócz malarstwa zajmował się także grafikami, instalacją czy scenografią.
Artysta pracował nad cyklami "Passe-par-tout" oraz "Ápres passe- -partout" od lat 90. Pierwszy z nich rozpoczął jako refleksją nad różnymi sensami passe-partout, a swoje eksperymenty realizował w formie obiektów, grafik, ale także instalacji. Zazwyczaj były to właśnie obiekty z pustym otworem, który eksponował otoczenie i tło. Prace powstałe w ramach serii są kontynuacją zainteresowań artysty kondycją obrazu i metamalarstwem. Berdyszak dużą część swojej twórczości poświęcił zagadnieniu passe-partout jako kadru. Postrzegał go jako bufor pomiędzy przestrzenią wewnątrz realizacji a przestrzenią realną. Te poszukiwania odbywały się analogicznie do zagadnień, którymi interesował się Jacques Derrida. Jak zauważa Marta Smolińska, francuski filozof w "strefie niczyjej, neutralnym obszarze rozstępującym się pomiędzy konkretami, czyli dziełem a ramą, dostrzegł rekonstrukcyjny potencjał marginesu" (Marta Smolińska, [w:] http://csw.torun.pl/sztuka/kolekcja-sztuki-csw/rozpadlepasse- par-tou-6-9874/).
Jan Berdyszak w swojej sztuce analizował możliwości i okoliczności, jakie stwarza passe-partout, w pracach takich jak m.in. "rozpadłe passepartout". Dwa lata po tym, jak powstała zaprezentowana praca, w 1996, artysta stworzył realizację "Potoczne Passe-par-tout", w której punktem wyjścia były elementy zastane w Galerii Teraz w Szczecinie. Jak zauważyła Marta Smolińska-Byczuk, gdy opisywała cykl passe-partout, "Otoczenie wdarło się na szańce obrazu i nie odda raz zdobytego pola. Pozbawione władzy centrum 'przygarnie' wycięte z innej pracy reszty, odpady, zadowalając się tym, co marginalne, odrzucone, a jednak ponownie dźwignięte do rangi elementu konstytuującego nową jakość obrazu, a jednak 'zrehabilitowane'. Podobnej nobilitacji doświadczy także ściana, wyłaniająca się swoją konkretnością 'spod' dzieł, w których ogromną rolę odgrywa przestrzeń 'zaproszona' dzięki wycięciom. Pustka oczekuje wypełnienia jej przez widza, który percypując obraz, uruchamia własne archiwum pamięci, odnosi to, co obserwowane, do noszonych w pamięci matryc. Aranżacja topografii kadru wyzwala stan koncentracji lub rozproszenia, wynikający z niemożności uchwycenia porządku, jakiejś znanej konwencji. Fragment nieoczekiwanie działa jako całość. Obraz może anektować narożnik, wystawać ze ściany, kpiąc z przypisanej mu płaskości; może wreszcie rozpadać się, mimo wszystko 'trzymając fason' integralnej konfiguracji; może 'pełzać' po podłodze, otwierać się lub skupiać uwagę na tym, co potocznie jest jedynie pass-partout, rodzajem oprawy pomiędzy właściwym dziełem a ramą; może zapytywać o stopień entropii i przyjmować formę instalacji anamorficznej" (Marta Smolińska- Byczuk, O obrazie obrazami, Jan Berdyszak. Prace 1960 - 2006, Poznań 2006, s. 121).
Zaprezentowana praca ukazuje jeden z etapów i działań, jakim poddawał artysta obraz i jego strukturę. Jak tłumaczy badaczka, realizacje Berdyszaka to kolejne etapy przekraczania tradycyjnych pojęć oraz konwencji służących opisywaniu obrazu - granica pomiędzy tym, co wewnątrz, a tym, co na zewnątrz, zostaje przekroczona. Te formalne zabiegi podejmowane przez twórcę idą jednak znacznie dalej. Dotykają istoty, sedna samego pojęcia obrazu.
Rzeźbiarz, malarz, grafik, autor instalacji. Studiował rzeźbę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Od wczesnego okresu jego twórczość skupiała się na zagadnieniach przestrzeni (cykl KOŁA PODWÓJNE, 1962-1964 i 1967-1969). Kolejnym etapem poszukiwań było wprowadzenie do obrazu przestrzeni rzeczywistej w postaci otworu wyciętego w płótnie. Twórczość Berdyszaka obejmuje także akcje efemeryczne. Brał udział w wielu artystycznych imprezach w kraju i zagranicą. Otrzymał Nagrodę Artystyczną Klubu "Od Nowa" w Poznaniu za debiut w dziedzinie malarstwa i rysunku (1960) oraz Nagrodę Artystyczną Miasta Poznania (1994).

PODATKI i OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BERDYSZAK Jan

Ukończył w roku 1958 PWSSP w Poznaniu, gdzie studiował rzeźbę. Jego malarsko-przestrzennym kompozycjom często towarzyszy grafika (gipsoryt, drzeworyt). Od 1990 Berdyszak tworzył cykl zatytułowany Passe-par-tout realizowany w formie obiektów, instalacji, grafik. Głównym tematem jego prac i poszukiwań twórczych była przestrzeń - jako tło, dopełnienie, przenikanie. Był wykładowcą poznańskiej ASP oraz autorem wielu teatralnych projektów scenograficznych.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl