Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DOBKOWSKI Jan | Karnawał (dyptyk), 1973 r.

Jan DOBKOWSKI (ur. 1942)

Karnawał (dyptyk), 1973 r.

akryl/płótno, 197 x 294 cm
opisany na odwrociu: 'JAN DOBKOWSKI | "KARNAWAŁ"1973 R. | ACRYL | 197 cm x 294 cm' i kolejno 'CZĘŚĆ PRAWA', 'CZĘŚĆ LEWA'

WYSTAWIANY:
- Jan Dobkowski. Prace z lat 1963-1978, Zachęta Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Warszawa 17.03-2.04.1978

Ważnym był dla Jana Dobkowskiego rok 1973, w którym powstała prezentowana praca zatytułowana "Karnawał". Niedługo przedtem, powróciwszy ze stypendialnego wyjazdu do Nowego Jorku, artysta rozpoczął zupełnie nowy okres swojej twórczości. Po kilku latach malowania czerwonych figur na zielonym tle sięgnął po nowe rozwiązania: przede wszystkim badał oddziaływanie kolejnych barw. Postaci wycięte z kolorowych płyt pleksiglasu, wystawiane w nowojorskiej Bodley Gallery, to kolejny po "Przedłużeniu lata" eksperyment form w przestrzeni, tym razem z wykorzystaniem innych kolorystyki i materiału. Malarz nie powrócił już do charakterystycznych kompozycji i rozpoczął nowe rozważania nad barwą i sposobem wydobycia głębi. Zerwał tym samym z pewnymi środkami ekspresji, charakteryzującymi jego dzieła w latach 60., i zmienił styl, choć pozostał wierny hołdowaniu naturze w znamiennej dla siebie linearności.
Pokaźnych rozmiarów dyptyk, wypełniony przez płasko malowane, czarno-żółte postaci o pomarańczowych, różowych i czerwonych głowach, rękach i włosach, artysta umieścił na zielonym tle. Mimo nowej kolorystyki odbiorca bez problemu może odnaleźć charakterystyczne cechy abstrakcyjnych symboli, które artysta umieszczał na swoich płótnach w latach 60. Tytułowy "Karnawał" to lekka, dynamiczna kompozycja, mająca przywodzić na myśl taniec splątanych figur. Odnajdujemy tu wątki erotyczne, może nawet pierwotne i rytualne, uznawane przez Dobkowskiego za ukłon w stronę natury. Jak powiedział po kilkunastu latach: "Natura jest dla mnie sprawą przestrzeni, pewnej konsystencji świata - to ziemia i powietrze, chmury, ogień i woda; to ciągłe przekształcanie się przyrody. Człowiek pragnie otworzyć oczy dla słońca i nieba, wdychać zapach ziemi. Bo właśnie Natura daje nam uczucie, że istniejemy. Sądziłem, że w naturalności jest złoże, które może uczynić moją sztukę żywą. Dlatego w obrazach starałem się pokazać przede wszystkim człowieka. Człowieka obnażonego, bez atrybutów kultury czy cywilizacji: kobietę i mężczyznę w ich odwiecznych gestach. Poprzez erotykę pragnąłem ukazać, jak silnie człowiek pożąda natury i że jest ona dobra" (Jan Dobkowski, "Przegląd Powszechny", czerwiec 1986). Obserwując "Karnawał", widzimy owo "przekształcanie" inspirowane naturą - wibrujące, nieco secesyjne, finezyjne formy mogą wyobrażać ludzkie postaci w dynamicznym, erotycznym tańcu; mogą też przywodzić na myśl bujną roślinność i egzotyczne kwiaty, podobnie jak sesyjne obrazy z lat 60. W ten sposób, dzięki linearności, płaskiej plamie barwnej, abstrakcyjności formy, malarz unika wulgarnej dosłowności aktu seksualnego, sugerując go kształtami, które jednocześnie wydają się organiczne, jak pnącza i kwiaty.
Istnieje jeszcze kilka obrazów z tego krótkiego cyklu dyptyków. Obrazy o tytułach "Osaczony", "Przeżycie" i "Walka" - wraz z wspomnianymi dwudziestoma pięcioma pleksiglasowymi figurami w układzie przestrzennym - znalazły się na wystawie w Galerii Współczesnej w Warszawie w 1974. Kolejny, zatytułowany "Euforia", znajduje się w kolekcji Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Postaci, umieszczone na zielonym tle, zdają się jeszcze bardziej organiczne: w oczach widza ciała wypełniające powierzchnię płótna stają się kwiatami lub nawet kroplami atramentu na powierzchni wody.
Skojarzenie z wodą nabiera szczególnego sensu w obliczu akcji artystycznej, zorganizowanej przez Dobkowskiego wraz z żoną w 1973, podczas XI Spotkania w Osiekach, którego komisarzem artystycznym był Marek Łęgowski. W spotkaniu pod hasłem "Nauka i sztuka w procesie ochrony strefy widzenia człowieka" wzięło udział trzydziestu pięciu artystów oraz sześciu naukowców i teoretyków sztuki. W dniu akcji zatytułowanej "Zarybianie jeziora" Dobkowski wraz żoną Marią wypłynęli łodzią na środek martwego biologicznie jeziora Jamno i tam "wypuścili" 118 form, przygotowanych wcześniej przez malarza: rybokobiet i zalążki rybek. Wyciął je ręcznie z płyty wiórowej i pomalował na żółto. Dryfowały po powierzchni, symbolicznie ożywiając akwen. Fale zaniosły je na brzeg, gdzie figury wyłowili widzowie akcji. Jej szkic możemy znaleźć w notesie twórcy z grudnia 1968 pod hasłem "Zapłodnienie rzeki rybami z dykty".


Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy “Neo-Neo" (1967-70). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DOBKOWSKI Jan
Urodził się w Łomży. Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych w 1962 roku w pracowniach J. Studnickiego i J. Cybisa. W 1967 roku, wraz z Jurym Zielinskim zorganizował w Klubie Medyka w Warszawie wystawę Neo-Neo-Neo. Na jego obrazach pojawiały się tylko cztery kolory: czerwony, zielony, błękitny i żółty. Podwójna Dziewczyna, obraz namalowany w 1968 roku - jest jego pierwszym dziełem zielono-czerwonym, obecnie jest częścią kolekcji muzeum Guggenheim. W roku 1972 wyjechał do Nowego Jorku. W 1980 powstał cykl obrazów i rysunków Erotikon, później Nadzieja i Mrok oraz Albo - albo. Zabronione przez cenzurę prace z okresu stanu wojennego charakteryzuje pesymizm: Złe przeczucie, Zaduszki, Pogrzeb, pamięci księdza Jerzego Popieluszki.
Stypendysta Kościuszko Foundation w Nowym Jorku.
Zwycięzca Nagrody Pamięci C.K. Norwida.
Zwycięzca Nagrody Pamięci J.Cybisa.
Honorowe obywatelstwo Łomży.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl