Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DOBKOWSKI Jan | Synergia, 1971 r.

Jan DOBKOWSKI (ur. 1942)

Synergia, 1971 r.

olej/płótno, 196 x 146 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan Dobkowski | "SYNERGIA" 1971'

Prezentowane dzieło powstało w 1971 roku, czyli niedługo po tym, jak Jan Dobkowski uzyskał dyplom w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Mimo młodego wieku, był już artystą znanym, przede wszystkim za sprawą swojego oryginalnego stylu. Wielkoformatowe obrazy Dobkowskiego przedstawiają malowane płasko, uproszczone postaci o ornamentalnie rozrysowanych, stylizowanych konturach. W końcu lat 60. utrzymane były zwykle w kolorze czerwonym, w silnym kontraście z zielonym tłem. Wzajemne nachodzące na siebie obie strefy kolorystyczne wywołują wrażenie migotania i blasku. Treścią tego malarstwa jest najczęściej erotyka. Twórczość Jana Dobkowskiego ma swoje korzenie w amerykańskim nurcie pop-art. W zachodniej plastyce lat 60. nastąpił przełom, który miał dużo bardziej "ekstremistyczny" charakter, niż inne epokowe nurty, takie jak kubizm, futuryzm czy suprematyzm. Jak pisał Aleksander Wojciechowski: "Kiedy Derain wygrażał sztuce tradycyjnej swym 'nabojem dynamitu' dzierżył wówczas w ręku jedynie tubę farby; kiedy Vlamnick wołał: 'Spalę École des Beaux-Arts' - miał na myśli swe rozżarzone cynobry i kobalty jako źródło płomienia. Podpalacze grozili światu farbami, nową formą artystyczną, nową konstrukcją dzieł, która zawsze kierowana była przeciwko jednemu wrogowi: dawnej formie, dawnej konstrukcji, dawnej palecie, dawnej estetyce. Były to więc niejako rodzinne spory o formę zapisu: walka przeciwko sztuce - w imię sztuki". Jednak szereg czynników, spośród których najważniejsze to rozwój ludzkiej interwencji poza naszą planetę, komputeryzacja, gwałtowny rozwój mediów masowego przekazu, spowodowały gwałtowną dewaluację obiektu sztuki jako unikalnego artefaktu. Kwestionowanie sensu twórczości indywidualnej szło w parze z podważaniem autorytetu historii sztuki i krytyki artystycznej i próbami zastąpienia ich antropologią strukturalną, socjologią i cybernetyką. Przełom lat 60. polegał na odrzuceniu "cywilizacji druku" na rzecz cywilizacji audiowizualnej, zaś elitarna kultura zaczęła być wypierana przez kulturę masową.W praktyce oznaczało to, że potoczny język pozaartystycznych przekazów wizualnych - takich jak reklama - zaczął być traktowany jako język sztuki. Indywidualny obraz (ikona), niejako rozpuścił się pośród anonimowych przekazów wizualnych (ikonosfera). Artyści, którzy budowali swój przekaz o mass-media i dokumentację, działali w przekonaniu, że jest to droga do całkowitej autonomii sztuki. Na kanwie tych poglądów i działań wyrósł pop-art.

Malarz i grafik. W latach 1962 - 1968 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy “Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DOBKOWSKI Jan
Urodził się w Łomży. Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych w 1962 roku w pracowniach J. Studnickiego i J. Cybisa. W 1967 roku, wraz z Jurym Zielinskim zorganizował w Klubie Medyka w Warszawie wystawę Neo-Neo-Neo. Na jego obrazach pojawiały się tylko cztery kolory: czerwony, zielony, błękitny i żółty. Podwójna Dziewczyna, obraz namalowany w 1968 roku - jest jego pierwszym dziełem zielono-czerwonym, obecnie jest częścią kolekcji muzeum Guggenheim. W roku 1972 wyjechał do Nowego Jorku. W 1980 powstał cykl obrazów i rysunków Erotikon, później Nadzieja i Mrok oraz Albo - albo. Zabronione przez cenzurę prace z okresu stanu wojennego charakteryzuje pesymizm: Złe przeczucie, Zaduszki, Pogrzeb, pamięci księdza Jerzego Popieluszki.
Stypendysta Kościuszko Foundation w Nowym Jorku.
Zwycięzca Nagrody Pamięci C.K. Norwida.
Zwycięzca Nagrody Pamięci J.Cybisa.
Honorowe obywatelstwo Łomży.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl