chiński tusz, kredka, 44,5 x 60 (w świetle passe-partout) sygn. p. d.: Lebenstein 68
Studia artystyczne odbył w warszawskiej ASP pod kierunkiem K. Tomorowicza, E. Eibischa, A. Nachta-Samborskiego. Dyplom uzyskał w 1954 r. W 1959 r. otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. W tym samym roku osiadł na stałe w Paryżu, gdzie związał się z kręgiem "Kultury", K. Jeleńskim, G. Herling-Grudzińskim, Cz. Miłoszem. Stworzył szereg cyklów i serii malarskich, m.in. "Figury we wnętrzu", "Figury osiowe", "Bestiarium", "Pergamon". Uprawiał także grafikę i ilustratorstwo; wykonał rysunki m.in. do "Folwarku zwierzęcego" Orwella, "Księgi Hioba" i "Apokalipsy" św. Jana. Wśród malowanych przez Lebensteina w późnych latach 60. i 70. ludzkich istot przeważają kobiety występne, kumulujące w sobie całe zło świata, Schopenhauerowskie "apokaliptyczne nierządnice" i potężne, archaiczne "Wielkie Matki" - pierwotne symbole płodności. Są one także upostaciowaniem wielkomiejskiego moralnego zepsucia, nieruchomo usadowione na krzesłach w przeszklonych wnętrzach przypominających klatki, jak w słynnym obrazie "Animals` Sweety Bar" (1976). Z oferowanego rysunku emanuje zbliżona atmosfera, nastrój bezwładu i dekadencji. Uchwycone na nim zostało w dosadnej pozie ciało dziewczyny modelowane gęstą siatką kresek, w partiach świateł podkreślone białą kredką świetnie współgrającą z chropawą fakturą papieru. Kompozycja stanowi kontynuację stworzonego przez artystę cyklu "carnet intime" (notatnik intymny), rozpoczętego na początku lat 60., zainspirowanego frywolnymi urokami paryskiej ulicy Rue Saint Denis.
LEBENSTEIN Jan
Urodził się w Brześciu Litewskim, zmarł w 1999 r w Krakowie. Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 roku otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego też czasu mieszkał na stałe we Francji. Tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Studiował archetypy kultury, przetwarzał je na obraz malarstwa. Stworzył też cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany ze środowiskiem paryskiej "Kultury", ilustrował wydawane tam opowiadania G. Herlinga-Grudzińskiego. Ilustrował Folwark zwierzęcy G. Orwella wydany przez Instytut Literacki, zaprojektował witraż ze scenami z Apokalipsy w kaplicy Pallotynów w Paryżu. W 1976 roku otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 niezależną Nagrodę im. J. Cybisa.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl