Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LEBENSTEIN Jan | Enlèvement d'Europe II (Porwanie Europy II), 1978 r.

Jan LEBENSTEIN (1930-1999)

Enlèvement d'Europe II (Porwanie Europy II), 1978 r.

gwasz, pastel/papier laminowany, 98 x 120 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'Lebenstein 78' opisany na odwrociu: ‘Lebenstein | 1978 | "Enlevement d’Europe II" | gouache et pastel | 99,5 x 119 cm’

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Francja
- dom aukcyjny Ader, Paryż, Francja (04.12.2015)
- kolekcja prywatna, Polska

LITERATURA:
- Konstanty Jeleński, Jan Lebenstein, Peintre des mythes de la nature humaine, Paryż 1980, s.nlb. (il.)

W rysunkach i obrazach z lat 70. powraca Lebenstein do malarstwa figuratywnego. Kompozycje z tego okresu stanowią sumę jego doświadczeń i egzystencjalnych refleksji obecnych w całej twórczości artysty. Formalnie ich charakterystyczny styl wyznacza odejście od niemal rzeźbiarskiej faktury obecnej chociażby w "Figurach", rozjaśnienie palety barwnej - Lebenstein sięga po ugry i sepie, wykorzystuje barwy ziemi - skał, piasku. Przemianie ulega też repertuar przedstawień - nawiązuje do rzeczywistości widzialnej - pojawiają się krajobrazy potencjalnie rzeczywiste, ludzie, zwierzęta, charakterystyczne budynki Paryża. Odchodzi także od tradycyjnego podobrazia: "w drugiej połowie lat 70. jest taki tajemniczy moment, kiedy Lebenstein przestaje malować na płótnie. Tak jakby wyczerpał - albo wydawało mu się, że wyczerpał - dawną możliwość malarską. Po pewnym czasie - po ponadrocznej przerwie - odnajduje specjalny materiał, trochę jak tektura a trochę jak impregnowane płótno. Kupił go bardzo dużo i wrócił do malowania. To jest bardzo trudny moment, pełen niepokoju. Wie, że świat, dla którego udało mu się znaleźć formę, to jest coś mocnego, coś, z czego może nadal czerpać, ale musi znaleźć nowy wyraz" (Jan Lebenstein, Figury i capriccia. Rozmowa z Piotrem Kłoczowskim, "Zeszyty literackie", nr 3, 2010, s. 74). Powraca także do tematyki mitologicznej jako uniwersalnej metafory życia, śmierci i ludzkich popędów, do najczęściej występujących motywów należą nasycone erotyzmem sceny, w których pojawiają się kobiety w otoczeniu nie tyle mężczyzn ile osobników o wynaturzonych cechach męskich. Kobiety w tych obrazach zawsze są nagie, wyzywające, to czym się trudnią nie pozostawia żadnych wątpliwości, otaczają je mężczyźni o twarzach zwierzęcych - kocich, ptasich, twarze-pyski, twarze-chrapy. "Interesuje go właściwa ludziom, mężczyznom i kobietom, zwierzęcość, by tak rzecz, gatunkowa, która występuje na jaw, ilekroć w grę wchodzi seks" (Krzysztof Pomian, Czas Lebensteina, [w:] Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa 1992, s. nlb.). Krajobraz w tych kompozycjach nie stanowi jedynie tła dla przedstawień, jego symbolika jest łatwa do odczytania. "Pustki tego pejzażu złożonego z zadziwiających form skalnych, piargów, usypisk, nie usuwa obecne na niektórych obrazach z tego cyklu samotne, bezlistne drzewo. Jego wyciągnięte, suche konary, ręce wzniesione w niemym błaganiu, podkreślają raczej jałowość tej ziemi, jej pierwotność, niepodatność na uczłowieczenie. Wszystko to sprawia, że odsłania się tu coś, co tylko z trudem można zobaczyć gdzie indziej. Przecinając nagromadzone warstwy, kanion czyni bowiem niewidzialnie widzialnym, obnaża to, co ukryte, uzewnętrznia, co wewnętrzne: kościec ziemi. Wyprowadza na powierzchnię to, co głębokie, ukazuje skałę pod piaskiem. Osiąga więc ten sam efekt, co wyobraźnia Lebensteina, gdy prześwietla ciało promieniami śmierci lub poddaje wiwisekcji duszę" (op. cit.). Uniwersalne dzieło Lebensteina ilustruje różne przestrzenie czasowe - sceny rodzajowe zaludnione przez człekokształtne stwory, ludzkie szkielety o zwierzęcych głowach na granicy rozkładu reprezentują czas śmierci. Czas historii to sceny, w których, obok trwałych, niezniszczalnych monumentów, umieszcza szczątki martwych gatunków na dowód kruchości istnienia wobec potęgi historii, i wreszcie czas, który zatrzymał się w miejscu - nieruchomy czas mitów, na wzór nieustannie toczącego się koła życia, w którym trzymani jesteśmy siłą pierwotnych popędów - "czas, w którym byk ciągle porywa Europę, Roger wyzwala Angelikę, Perseusz - Andromedę, a Salome tańczy przed Herodiadą i jej świtą, podpatrywana zapewne przez Heroda z okien warownego pałacu" (op. cit.).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LEBENSTEIN Jan
Urodził się w Brześciu Litewskim, zmarł w 1999 r w Krakowie. Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 roku otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego też czasu mieszkał na stałe we Francji. Tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Studiował archetypy kultury, przetwarzał je na obraz malarstwa. Stworzył też cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany ze środowiskiem paryskiej "Kultury", ilustrował wydawane tam opowiadania G. Herlinga-Grudzińskiego. Ilustrował Folwark zwierzęcy G. Orwella wydany przez Instytut Literacki, zaprojektował witraż ze scenami z Apokalipsy w kaplicy Pallotynów w Paryżu. W 1976 roku otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 niezależną Nagrodę im. J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl