Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LEBENSTEIN Jan | Intermezzo, 1993 r.

Jan LEBENSTEIN (1930-1999)

Intermezzo, 1993 r.

olej/płótno, 130 x 97 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'Lebenstein 93'
opisany na blejtramie na odwrociu: 'INTERMEZZO'

POCHODZENIE:
- spadkobiercy artysty
- kolekcja prywatna, Warszawa

„Obrazy Lebensteina wyraźnie kontrastowały ze zgiełkiem artystycznych doktryn, którymi syciła się ówczesna, nieco chorobliwa nowoczesność. Wyróżniały się własną, indywidualną nowoczesnością, nieuganiającą się za importowanymi wzorcami. Siła ich przesłania, znak Tajemnicy w nich zawarty, wysokiej próby smak oraz ‘métier’ malarskiej kuchni, odwracały moją uwagę od większości ówczesnego ersatzu artystycznego”.

‒ HENRYK WANIEK

Twórczość urodzonego w 1930 Jana Lebensteina już od debiutu artysty w 1956 cieszyła się w Polsce niesłabnącą popularnością i przychylnością krytyków. Jego pierwszą wystawę indywidualną, zaprezentowaną w prowadzonym przez Mirona Białoszewskiego Teatrze na Tarczyńskiej dostrzega i recenzuje na łamach pisma „Po prostu” Andrzej Osęka. Artysta pokazał na niej po raz pierwszy „figury hieratyczne”, które w kolejnych latach rozwija w cykle „Figur kreślonych” i tych najsłynniejszych, tworzonych w latach 1958-63 – „Figur osiowych”.

Mieszkający w Paryżu od 1959 Lebenstein wystawia na całym świecie. Dzięki wypracowanym jeszcze w Polsce kontaktom z krytykami i komisarzami wystaw, przede wszystkim Ryszardem Stanisławskim, artysta bierze udział w wydarzeniach o międzynarodowej renomie: Biennale w Sao Paulo i Documenta II w Kassel, a także licznych przekrojowych pokazach polskiej sztuki w kraju i za granicą. Zwieńczeniem pierwszego okresu jego twórczości było w 1959 Grand Prix na Pierwszym Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu, po którym otrzymuje stypendium i postanawia zamieszkać w Paryżu. Wystawia we Francji, Włoszech, USA, Szwajcarii, Belgii, Holandii i Niemczech. Po wizycie w Nowym Jorku i na Cornell University w Ithaca (1962) zaprzyjaźnia się z Czesławem Miłoszem, dekadę później nawiązuje wieloletnią przyjaźń z Gustawem Herlingiem-Grudzińskim. Z literatami dzieli zamiłowanie do wielkich tekstów kultury – niektórzy zarzucali wręcz jego dziełom nadmierną „literackość”.

Narracja, którą prowadzi Lebenstein to opowieść o kondycji współczesnego człowieka, opowiedziana na przestrzeni dekad w różnorakich formach: od zbliżonych do abstrakcji hieratycznych postaci ludzkich, poprzez zwierzęce „Bestiarium” i postaci odwołujące się do antynomii człowiek-zwierzę, po wątki zaczerpnięte z klasycznej mitologii, wielkich cywilizacji Mezopotamii czy ksiąg Starego i Nowego Testamentu. Jest to historia mroczna, dotykająca ciemnych stron ludzkiej egzystencji, ukazująca ludzkie pożądanie i słabości, przybliżająca dziką, zwierzęcą naturę człowieka. Artysta z upodobaniem podkreślał biologiczno-fizjologiczne uwarunkowania ludzkiej natury oraz zmysłowości. Pasjonował się odczytywaniem i zagłębianiem się w kulturowe archetypy. Ze szczególnym zainteresowaniem badał wątki erotyczne i tanatologiczne – uwypuklone m.in. przez Mariusza Hermansdorfera w otwartej w 1994 stałej galerii prac artysty w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

Aspekt energii seksualnej – specjalnego rodzaju witalności podszytej mrocznym, niepokojącym widmem śmierci pojawia się również w prezentowanej na łamach niniejszego katalogu kompozycji pt. „Intermezzo”. Pochodzące z 1993 płótno należy do późnego okresu twórczości Lebensteina. Artysta święcił wtedy triumfy po przeznaczonej całokształtowi jego twórczości obszernej wystawie monograficznej prezentowanej w warszawskiej Zachęcie, następnie zaś w Muzeach Narodowych we Wrocławiu i Krakowie (kwiecień-grudzień 1992). Enigmatyczna kompozycja przedstawia dwie nagie postaci kobiece – w sposób typowy dla tego artysty pozbawione cech indywidualnych, przypominające demoniczne zjawy i epatujące seksualną mocą dominy z prac Brunona Schulza. Odwrócona tyłem do widza postać blond piękności o pełnych kształtach wchodzi po schodach. Zarysowana w głębi kompozycji, po lewej stronie przedstawienia druga kobieta, szczuplejsza, nieco zgarbiona, o ciemno zarysowanych gałkach ocznych, schodzi z nich chwiejnym krokiem. Tytułowe „Intermezzo” zdaje się dotyczyć specyficznej wymiany między postaciami. Być może wręcz wyobraża relację postaci żywej – z umarłą.

Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury”, m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LEBENSTEIN Jan
Urodził się w Brześciu Litewskim, zmarł w 1999 r w Krakowie. Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 roku otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego też czasu mieszkał na stałe we Francji. Tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Studiował archetypy kultury, przetwarzał je na obraz malarstwa. Stworzył też cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany ze środowiskiem paryskiej "Kultury", ilustrował wydawane tam opowiadania G. Herlinga-Grudzińskiego. Ilustrował Folwark zwierzęcy G. Orwella wydany przez Instytut Literacki, zaprojektował witraż ze scenami z Apokalipsy w kaplicy Pallotynów w Paryżu. W 1976 roku otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 niezależną Nagrodę im. J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl