Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LEBENSTEIN Jan | Kompozycja, 1958

Jan LEBENSTEIN (1930-1999)

Kompozycja, 1958

olej/ceramika szkliwiona, wys.: 5 cm, śr.:32,5 cm
na odwrociu opisany: 'LEBENSTEIN'

LITERATURA:
- Współczesne malarstwo na misach ceramicznych. Kolekcja Jana Styczyńskiego, katalog wystawy, red. W. Bąblewska-Rolke, Warszawa 1978, s. nlb
- Janina Ramm, Kolekcja Jana Styczyńskiego, "Stolica", 3 lipca 1977, nr 27(1542), s. 13
- Lech Wieluński, Kolekcja Styczyńskiego, "Perspektywy", 16 marca 1979, nr 11(498), s. 30
WYSTAWIANY:
- Współczesne malarstwo na misach ceramicznych. Kolekcja Jana Styczyńskiego, Galeria Kordegarda, Warszawa, styczeń 1979
- Wypadki przy pracy, wystawa w ramach festiwalu Warszawa w Budowie 6: Miasto Artystów, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2.10-9.11.2014

Jan Lebenstein był w latach 50. sąsiadem Styczyńskich na Żoliborzu. Mieszkał niedaleko Placu Komuny Paryskiej (obecnie plac Wilsona) na ulicy Krasińskiego 10, na 4. piętrze nowej kamienicy. Obok mieszkanie od Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej otrzymali Styczyńscy. Lebenstein, podobnie jak Bogusz czy Gierowski, był częstym gościem w pracowni Styczyńskiego. To w niej, w 1958, podczas jednej z "rozmów przy herbacie" poruszony został problem, czy i jak zrobić dobry obraz, który nie miałby klasycznej formy prostokąta. Fakt, że malarz roztrząsał podobne problemy z kolega fotografem, może dziwić. Należy jednak pamiętać, że pod koniec lat 50. Styczyński nie tylko fotografował, ale eksperymentował również z malarstwem. Stworzył kilkanaście obrazów w modnej podówczas stylistyce malarstwa materii - wszystkie jednak niezadowolony zniszczył. W jego studiu fotograficznym Bogusz namalował monumentalny abstrakcyjny fresk. Roztrząsanie problemów malarskich natury teoretycznej było więc w 1958 roku całkiem naturalne. Prezentowana praca Lebensteina jest pierwszym obrazem na misie stworzonym dla Styczyńskiego i inauguruje pierwszą fazę jego kolekcji. Co ciekawe nie wiąże się on ani formalnie, ani ideowo z pracami artysty z tego okresu. Rozegrana na zasadzie prostych zestawień geometrycznych i kolorystycznych forma sugeruje raczej charakter "ilustratorski", tak jakby Lebenstein stworzył obraz, aby pokazać konkretny problem artystyczny - jak harmonijnie zakomponować okrągłe pole obrazowe.

Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LEBENSTEIN Jan
Urodził się w Brześciu Litewskim, zmarł w 1999 r w Krakowie. Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 roku otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego też czasu mieszkał na stałe we Francji. Tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Studiował archetypy kultury, przetwarzał je na obraz malarstwa. Stworzył też cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany ze środowiskiem paryskiej "Kultury", ilustrował wydawane tam opowiadania G. Herlinga-Grudzińskiego. Ilustrował Folwark zwierzęcy G. Orwella wydany przez Instytut Literacki, zaprojektował witraż ze scenami z Apokalipsy w kaplicy Pallotynów w Paryżu. W 1976 roku otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 niezależną Nagrodę im. J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl