Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LEBENSTEIN Jan | Z cyklu Bestiarium, 1963 r.

Jan LEBENSTEIN (1930-1999)

Z cyklu Bestiarium, 1963 r.

olej, technika mieszana/deska, 112 x 48 cm
sygnowany i datowany p.d.: `Lebenstein 63`
opisany na odwrociu: `112 x 42 | LEBENSTEIN 63`


Estymacja: 110 000 - 140 000

W 1963 roku w sztuce Jana Lebensteina następuje metamorfoza. Wariacje na temat ludzkiej figury, które tworzył od 1954 roku, ustępują miejsca formom zwierzęcym. Rozpoczyna się okres pracy nad cyklem "Bestiarium". W pracach tych wertykalizm przechodzi w horyzontalizm, graficznie precyzyjny rysunek ustępuje miejsca gruboziarnistej, mięsistej masie malarskiej. Lebenstein zdecydował się odejść od motywu figury ludzkiej rozpiętej na pionowej osi obrazu, mimo że zapewnił mu on międzynarodowy sukces. Figury osiowe przyniosły mu pierwszą nagrodę na Biennale de Paris w 1959 roku, a w konsekwencji stypendium rządu francuskiego, umożliwiające wyjazd z PRL i osiedlenie się w Paryżu. "Bestiarium" Lebensteina stanowią obrazy olejne powstające od 1963 do 1965 roku. Niepodzielnie królują w nich zwierzęta. Bohaterami wcześniejszych cyklów tzw. figur hieratycznych, figur kreślonych i figur osiowych są przetworzone postacie ludzkie, będące jednak równocześnie, jak pisze Joanna Polakówna, ,,preparatami protozoomorficznymi" o naturze ,,owadziej i groźnej". Malarz mówił jednak: ,,Nie ma czystej biologii, jest zawsze związana z psychiką".
Prace z cyklu "Bestiarium" zostały po raz pierwszy pokazane na dwóch wystawach indywidualnych we Włoszech: w Galleria Profili w Mediolanie (do 23 X 1963), w Galleria l`Obelisco w Rzymie (5-23 XI 1963); następnie w 1964 r. w Amsterdamie w Galeii d`Endt, w Brukseli w Palais des Beaux-Arts, w Antibes w Musee Grimaldi, w 1964 r. zostają wystawione w cyklu "Peintures abominables" w Galerie Lacloche w Paryżu. Później obrazy te są wielokrotnie wystawiane i zestawiane z innymi pracami malarza w różnych konfiguracjach. Aktualnie oglądać można prace z tego cyklu na monograficznej wystawie "Jan Lebenstein. Obrazy i gwasze z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu" (2 kwietnia - 10 sierpnia 2014) w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Studiował w warszawskiej ASP w pracowni A. Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955. Był związany z prowadzonym przez Mirona Białoszewskiego Teatrem na Tarczyńskiej. Po otrzymaniu Grand Prix na 1. Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu w 1959 osiedlił się we Francji. Natchnienie czerpał z kultury i tradycji światowej sztuki, fascynowały go archaiczne cywilizacje, inspirowały starożytne mitologie, a także Biblia. W swoich dziełach przekazywał apokaliptyczną wizję świata. W pracach z cyklu "lekcja zoologii" tworzył własną wersję mitu o pochodzeniu człowieka. Portretował przedstawicieli "ludzkiej fauny" i "prehistoryczne" zwierzęta. Powstał w ten sposób rodzaj bogatego barokowego bestiarium. W latach 70. i 80. malował głównie gwasze i obrazy temperą. Do Polski wrócił przed śmiercią, w latach 90.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LEBENSTEIN Jan
Urodził się w Brześciu Litewskim, zmarł w 1999 r w Krakowie. Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 roku otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego też czasu mieszkał na stałe we Francji. Tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Studiował archetypy kultury, przetwarzał je na obraz malarstwa. Stworzył też cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany ze środowiskiem paryskiej "Kultury", ilustrował wydawane tam opowiadania G. Herlinga-Grudzińskiego. Ilustrował Folwark zwierzęcy G. Orwella wydany przez Instytut Literacki, zaprojektował witraż ze scenami z Apokalipsy w kaplicy Pallotynów w Paryżu. W 1976 roku otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 niezależną Nagrodę im. J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.

Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 22 818 94 68
tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.


Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł
Do 1000 zł przyjmujemy tylko zlecenia z limitem.

Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Do cen wylicytowanych dom aukcyjny dolicza 15% opłatę organizacyjną.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl