Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MATEJKO Jan | Szkic do obrazu Śluby Jana Kazimierza, 1881 r.

Jan MATEJKO (1838 Kraków - 1893 Kraków)

Szkic do obrazu Śluby Jana Kazimierza, 1881 r.

ołówek/papier, 20,5 x 14 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany i datowany p.d.: 'JM | 1881' i opisany u dołu: 'Joannes Casimirus Rex. Pol.'

POCHODZENIE:
- kolekcja Henryka Piątkowskiego (1853-1932), malarza i krytyka sztuki

Postać króla Jana Kazimierza Wazy stanowiła inspirację dla Jana Matejki już na wczesnym etapie twórczości. Pojawiła się po raz pierwszy w 1856 roku w młodzieńczym, "dosłownym" rysunku powstałym na podstawie studiów XIX-wiecznej literatury historycznej (ok. 1856, kolekcja prywatna). Po przerwanych studiach w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, w 1861 roku, ukończył w Krakowie obraz "Jan Kazimierz na Bielanach" (kolekcja prywatna), tworząc w nim wizję dramatycznej sceny, w której król spogląda na palące się i zrabowane miasto. W tym samym czasie Matejko zawarł znajomość z Józefem Szujskim, historykiem i jednym ze Stańczyków, który znacząco wpłynął na historiozoficzne oblicze twórczości artysty. Artysta brał czynny udział w pracach inwentaryzatorskich podczas otwarcia w 1869 roku grobu króla w katedrze na Wawelu. Fascynacja Janem Kazimierzem musiała mieć powiązanie z dramatycznym przebiegiem jego panowania, które w istocie było pasmem wojen i buntów. Tron obejmował, gdy tereny Ukrainy objęte już były powstaniem Chmielnickiego. Następnie miał miejsce atak Carstwa Rosyjskiego, aż w końcu w czasie potopu klęska Rzeczpospolitej została wymierzona przez Szwedów. Głosem sprzeciwu wobec panowania Wazy stał się w 1665 roku zbrojny rokosz Lubomirskiego. Oprócz pesymistycznej w wymowie sceny dotyczącej abdykacji Jana Kazimierza w 1668 roku (1892, obraz zaginiony), Matejko podjął temat panowania w swoim ostatnim obrazie, kończonym na kilka dni przed śmiercią 1 listopada 1893 roku.
W "Ślubach Jana Kazimierza" (1893, Muzeum Narodowe we Wrocławiu) malarz przedstawił Jana Kazimierza, który 1 kwietnia 1656 roku złożył w katedrze lwowskiej przysięgę, oddając się w obliczu klęski wojennej wraz z narodem pod opiekę Najświętszej Marii Panny i ogłaszając ją Królową Polski. W centrum kompozycji, na stopniach ołtarza klęczy władca i wypowiada słowa przysięgi. Zobowiązuje się do przebudowy Rzeczpospolitej i równouprawnienia wszystkich stanów. Ostatni obraz Matejki powstawał z myślą o Powszechnej Wystawie Krajowej we Lwowie 1894 roku i pozostał nieukończony. Od lat 80. XIX stulecia artysta wykonywał szkice kompozycyjne do planowanej wielkoformatowej storii. Zachowane do niej szkice, także olejne, lecz przede wszystkim rysunkowe, przechowywane są w Domu Jana Matejki w Krakowie, Muzeum Narodowym w Warszawie czy Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Prezentowany rysunek stanowi wczesny i mistrzowski przykład tego rodzaju dzieła. W kameralnej formie Matejko dokonał zapisu ekspresji wywiedzionej z ducha historii, która z pełną mocą wypowiadała się w jego dużych olejnych płótnach. Artysta przedstawił króla w półfigurze, lekko pochylonego, jakby klęczał przed ołtarzem. Mocno opracował partię włosów i twarzy, nadając jej melancholijny wyraz. Część stroju została potraktowana szkicowo. Matejko posłużył się ekspresyjnie kształtowaną linią, wydobywając fałdy stroju, kołnierz, medalion na piersi. W dolnej partii kreski swobodnie przechodzą w stylizowany monogram i autorską datę. Praca stanowi świetny przykład Matejkowskiego rysunku i jego ekspresyjnych walorów, które znalazły uznanie w oczach "młodopolskich" uczniów artysty: choćby Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera czy Wojciecha Weissa. W ostatniej fazie twórczości romantyczny historyzm Matejki mógł wydawać się anachroniczny zarówno publiczności, jak i młodemu pokoleniu twórców. Lekcja Matejkowska była jednak dla wielu lekcją fundamentalną. "Śluby Jana Kazimierza - pisała Ewa Micke-Broniarek - zamykają jeden ogromny i jakże wspaniały rozdział w historii malarstwa polskiego, jaki stanowi twórczość Jana Matejki" (E. Micke-Broniarek, Matejce w hołdzie... W stulecie śmierci artysty, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1993, s. 51).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MATEJKO Jan

W latach 1852-1858 studiował w krakowskiej SSP u W.K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza. Naukę kontynuował w Monachium w latach 1859-1860 u H. Anschütza oraz w Akademii w Wiedniu u C. Rubena (1860r.). Od 1873r. był dyrektorem SSP w Krakowie, a w 1887r. został docentem h.c. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień m.in. złoty medal w Paryżu w 1865r. i złoty medal I klasy na Wystawie Światowej w Wiedniu w 1867r. i berło wręczone mu przez Władze Krakowa w 1878r. na znak panowania w sztuce. Odbył wiele podróży m.in. do Paryża, Wiednia, Turcji, Węgier i Włoch. Od połowy lat 50-tych tworzył głównie obrazy z dziejów ojczystych, poprzedzone wnikliwymi studiami historycznymi i zabytkoznawczymi. Jego obrazy to w większości ogromnych rozmiarów kompozycje o wielkiej sile wyrazu, które cechuje połączenie realistycznej obserwacji i dokumentalnej ścisłości szczegółów z przejaskrawioną gestykulacją i dynamicznymi układami kompozycyjnymi całości obrazu. Jego obrazy przesycone głębokim patriotyzmem, ukazały polskiemu społeczeństwu wizje przeszłości i odegrały dużą rolę w umocnieniu świadomości narodowej. Matejko wykonał jedno z największych dzieł polskiego malarstwa monumentalnego- polichromię w Kościele Mariackim w Krakowie oraz cykl rysunków "Poczet królów i książąt polskich". Obecnie jego dzieła znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i Warszawie.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl