olej/płótno dublowane, 132,5 x 101 cm
POCHODZENIE:
- własność artysty
- w 1862 zakupiony przez Władysława Sanguszkę
- kolekcja Eustachego Stanisława Sanguszko, do 1903
- w 1937 uznany za zaginiony
- kolekcja prywatna, Ameryka Południowa
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Zabicie Wapowskiego w czasie koronacji Henryka Walezego, 21.02-6.03.2012, Muzeum Śląskie w Katowicach
- Zabicie Wapowskiego w czasie koronacji Henryka Walezego, Zamek Królewski na Wawelu, Kraków 10-22.01.2012
- Pawilon Jana Matejki, Wystawa Krajowa we Lwowie, czerwiec-październik 1894
- Wystawa jubileuszowa Jana Matejki, Zamek Wawelski, Kraków 1883
- TZSP, Warszawa 1862
- TPSP, Kraków 1861
LITERATURA:
- A. Straszewska, Kostium historyczny w twórczości Jana Matejki, Kraków 2012, s. 225, il. 200
- Wokół Matejki. Materiały z konferencji. Matejko a malarstwo środkowoeuropejskie, red. P. Krakowski, Kraków 1994, s. 125, il. 120
- J. Malinowski J., Matejko. Obrazy olejne, Warszawa 1993, s. 8
- Matejko. Obrazy olejne. Katalog, red. K. Sroczyńska, Warszawa, 1993 , s. 63-64
- J. M. Michałowski, Jan Matejko, Warszawa 1979, wyd. 2, Warszawa 1984, s. 7
- M. Szypowska, Jan Matejko wszystkim znany, Warszawa, 1976, wyd. 4, Warszawa 1985, s. 77-78, 149
- J. Wiercińska, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Zarys Działalności, Wrocław 1968, s. 118
- J. Gintel, Jan Matejko. Bibliografia w wypisach, wyd. 2, Kraków 1966, s. 138, 140, 142, 497
- M. Porębski, Malowane dzieje, Warszawa 1961, s. 207
- S. Serafińska, Jan Matejko. Wspomnienia rodzinne, wstęp H. Nelken-Morawskiej, Kraków 1955, s. 87, 612
- S. Witkiewicz, Pisma wybrane, red. J. Z. Jakubowski, Warszawa 1910, t. III, s. 45
- F. Kopera, Dzieje malarstwa w Polsce, t. 3, Malarstwo w Polsce XIX i XX wieku, Kraków 1929, s. 192, 506, 607-608
- F. Kopera, Sztuka polska [w:] Polska, jej dzieje i kultura, t. 3, Warszawa 1927, s. 243
- S. Witkiewicz, Jan Matejko, wyd. 2. powiększone, seria Nauka i Sztuka, t. 9, Lwów 1912, s. 67-68
- I. Jabłoński-Pawłowicz, Wspomnienia o Janie Matejce, opracował krytycznie i komentarzem opatrzył M. Treter, s. Lwów 1912, s. 41-42
- A. Sokołowski, Dzieje Polski Ilustrowane, Wiedeń 1904, t. IV, s. 34
- M. Gorzkowski, Jan Matejko. Epoka lat dalszych, do końca życia artysty. Z dziennika prowadzonego w ciągu lat siedemnastu, Kraków 1898, s. 8 - 9
- S. Tarnowski, Matejko, Kraków, 1897 , s. 58-59, 506
- M. Gorzkowski, O artystycznych czynnościach Jana Matejki od lat jego najmłodszych tj. od 1850 do końca 1881, Kraków 1881, s. 51
- katalog wystawy Pawilon Jana Matejki na Powszechnej Wystawie Krajowej, Lwów, 1894 , s. 29, nr 114
- Wawel-Spis obrazów wystawy jubileuszowej, Kraków, 1883 , s. nlb, 2, nr 33
- Album Jan Matejki, il 29 (ilustracja-drzeworyt Jana Styfiego)
- K. W. Wójcicki, Album Jana Matejki, Kraków 1876, s. 29
- "Tygodnik Ilustrowany" 1873, cz. I, s. 17 (ilustracja-drzeworyt Juliana Schöbelera)
- "Kłosy" 1866, cz. II, s. 137 (ilustracja-drzeworyt Jana Styfiego)
- katalog wystawy w TZSP w Warszawie, 1862 (J. Wiercińska, s. 226)
- wystawa obrazów TZSP w Warszawie, 1862
- "Kurier Warszawski" 1861, nr 259 (2 listopada) s. 1322
- L. Siemieński, Wystawa obrazów w Krakowie. Zabicie Wapowskiego, Czas 1861 nr 129 (8 czerwca)
- "Tygodnik Ilustrowany", 1861, cz. II, s. 187
- O wystawie obrazów TPSP w Krakowie w Krakowie, Tygodnik Ilustrowany, 1861, cz. II, s. 37
- katalog wystawy w TPSP w Krakowie, 1861 (E. Swieykowski, s. 103 [tu podany mylny rok wystawy: 1860
cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu
W latach 1852-1858 studiował w krakowskiej SSP u W.K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza. Naukę kontynuował w Monachium w latach 1859-1860 u H. Anschütza oraz w Akademii w Wiedniu u C. Rubena (1860r.). Od 1873r. był dyrektorem SSP w Krakowie, a w 1887r. został docentem h.c. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień m.in. złoty medal w Paryżu w 1865r. i złoty medal I klasy na Wystawie Światowej w Wiedniu w 1867r. i berło wręczone mu przez Władze Krakowa w 1878r. na znak panowania w sztuce. Odbył wiele podróży m.in. do Paryża, Wiednia, Turcji, Węgier i Włoch. Od połowy lat 50-tych tworzył głównie obrazy z dziejów ojczystych, poprzedzone wnikliwymi studiami historycznymi i zabytkoznawczymi. Jego obrazy to w większości ogromnych rozmiarów kompozycje o wielkiej sile wyrazu, które cechuje połączenie realistycznej obserwacji i dokumentalnej ścisłości szczegółów z przejaskrawioną gestykulacją i dynamicznymi układami kompozycyjnymi całości obrazu. Jego obrazy przesycone głębokim patriotyzmem, ukazały polskiemu społeczeństwu wizje przeszłości i odegrały dużą rolę w umocnieniu świadomości narodowej. Matejko wykonał jedno z największych dzieł polskiego malarstwa monumentalnego- polichromię w Kościele Mariackim w Krakowie oraz cykl rysunków "Poczet królów i książąt polskich". Obecnie jego dzieła znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i Warszawie.
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.