Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MŁODOŻENIEC Jan | W poszukiwaniu straconego czasu (À la recherche du temps perdu)

Jan MŁODOŻENIEC (Warszawa 1929 - Warszawa 2000)

W poszukiwaniu straconego czasu (À la recherche du temps perdu)

akryl/płótno, 82 x 60 cm
sygnowany p.d.: 'JAN MŁODOŻENIEC'
opisany wewnątrz kompozycji: 'À LA RECHERCHE DU TREMPS PERDU'




POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Warszawa


Prace Jana Młodożeńca znają czytelnicy i uczestnicy życia kulturalnego czasów PRL-u, gdyż jego grafiki zdobiły okładki oraz pojawiały się na plakatach filmowych i w reklamach. Twórca należał do najpopularniejszych przedstawicieli tzw. polskiej szkoły plakatu i kształtował jej oblicze. Jego styl inspirowały zarówno sztuka ludowa, jak i aktualne trendy, wyznaczane przez Légera, Klee czy Picassa. Swoje dzieła zwykł nazywać „plakatem osobowościowym”, w którym zawarte były cechy i upodobania autora. Plakaty Młodożeńca odznaczają się bogatą kolorystyką oraz modelunkiem kształtowanym przez gruby kontur, znamionującym jednak lekkość i pewność w prowadzeniu kreski. W ramach swego warsztatu artysta rozwijał także liternictwo; czcionki wykonywał zawsze odręcznie, uważał je bowiem za niezbywalny i nieodłączny element całej kompozycji.
Prezentowana praca jest szkicem inspirowanym arcydziełem dwudziestowiecznej prozy autorstwa Marcela Prousta. Potencjalnie mogłaby widnieć na francuskojęzycznym wydaniu powieści. Artysta wielokrotnie podejmował jeden temat i tworzył liczne jego warianty. Filmowi luźno opartemu na książce, zatytułowanym „Miłość Swanna”, towarzyszył plakat również przygotowany przez Młodożeńca. Feeria barw, wielość form, dekoracyjność liter zostały ze sobą perfekcyjnie zharmonizowane bez zatracenia czytelności przekazu. Nieco dziecięca stylizacja kreski, a także żywa paleta barwna sprawiają, że realizacje twórcy tchną świeżością, ciepłym humorem i lirycznością.

Studiował w latach 1948-55 w Katedrze Grafiki i Plakatu, prowadzonej przez Henryka Tomaszewskiego na ASP w Warszawie. Od 1953 był związany z Centralą Wynajmu Filmów, której mecenat pozwolił przetrwać najgorsze lata socrealizmu przyszłym koryfeuszom "polskiej szkoły plakatu". Młodożeniec, podobnie jak inni projektanci plakatu w tym okresie, przemycał w swych pracach elementy ikonograficzne i cechy stylistyczne niedopuszczalne w sztuce oficjalnej (deformacja, metaforyczny skrót o nie zawsze "słusznej" wymowie, pesymizm itd.). W następnych latach artysta wypracował własny, powszechnie rozpoznawalny styl plakatu, bazujący na uproszczonym rysunku, stosowaniu wyraźnie wyodrębnionych grubym konturem kształtów oraz dużych płaszczyznach kontrastujących kolorów, co zbliżało jego prace do sztuki ludowej.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MŁODOŻENIEC Jan
Studia w latach 1948-55 w Katedrze Grafiki i Plakatu, prowadzonej przez Henry-ka Tomaszewskiego na ASP w Warszawie. Od 1953 był związany z Centralą Wynajmu Filmów, której mecenat pozwolił przetrwać najgorsze lata socrealizmu przyszłym koryfeuszom „polskiej szkoły plakatu”. Młodożeniec, podobnie jak inni projektanci plakatu w tym okresie, przemycał w swych pracach elementy ikonograficzne i cechy stylistyczne niedopuszczalne w sztuce oficjalnej (deformacja, metaforyczny skrót o nie zawsze „słusznej” wymowie, pesymizm itd.). W następnych latach artysta wypracował własny, powszechnie rozpoznawalny styl plakatu, bazujący na uproszczonym rysunku, stosowaniu wyraźnie wyodrębnionych grubym konturem kształtów oraz dużych płaszczyznach kontrastujących kolorów, co zbliżało jego prace do sztuki ludowej.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl