akryl/płótno, 101 x 101 cm sygnowany i datowany p.d.: 'PAMUŁA 90' sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'JAN PAMUŁA "SERIA KOMPUTEROWA I, 1990 (3)"' na odwrociu nalepka ze Galerii Starmach i stempel
Seria jest efektem eksperymentów artystycznych, które Jan Pamuła podjął w latach 80. Rozpoczął je w trakcie wyjazdu stypendialnego do Paryża, w pracowni ARTA (Atelier de Recherches Techniques Avancees), znajdującej się w Centre Georges Pompidou. Środkiem realizacji stał się komputer. Na życzenie twórcy Philip Keller napisał program mający na celu dzielenie wyznaczonej przestrzeni na mniejsze części. Kompozycja powstaje w wyniku wielokrotnego podziału powierzchni płótna aż do uzyskania rozbudowanej sieci prostokątów. Materiałem wyjściowym akrylowych realizacji, których przykładem jest prezentowana praca, był cykl grafik powstałych w Paryżu. Swoim komputerowym rysunkom twórca chciał nadać wartość artystyczną. Realizacje malarskie powstały w wyniku dokładnego przeniesienia układu z wydruków komputerowych na płótno. Tak jak w niniejszym obrazie, Pamuła wybierał cztery barwy, odpowiadające czterem częściom podziału (prostokątom). Wykonywał je z dbałością o najmniejszy szczegół, a w jednym dziele nie znajdziemy dwóch identycznych prostokątów. Wybór kolorów był podyktowany stanem emocjonalnym autora w danym momencie bądź mimowolnym skojarzeniem. "Seria komputerowa" to cykl, do którego Jan Pamuła nadal chętnie powraca. Artysta dążył, aby przyjęty przez niego system odzwierciedlał uniwersalne prawdy. Jak zauważa Agata Włodarczyk, "dzielenie, które zwykle kojarzy się z redukcją, rozbiciem, tutaj jest siłą tworzącą. Prostokąt zmienia proporcje i wielkość zgodnie z zasadą progresji. W obrębie jednego obrazu, choć trudno w to uwierzyć, nie ma dwóch jednakowych prostokątów. Przeciwnie niż w op-arcie, gdzie zasadą jest powtarzalność - tutaj każdy, najmniejszy nawet element obrazu jest jedyny w swoim rodzaju. Celem jest stworzenie zaskakującej sytuacji. Dzięki użyciu komputera artysta dociera do obiektywizmu niemożliwego do wydobycia innymi metodami" (Agata Włodarczyk, Obiekty geometryczne, Seria komputerowa, [w:]: Pamuła, katalog wystawy w Galerii Prezydenckiej, Pałac Branickich, Warszawa 2003, s. nlb.).
W 1968 uzyskał dyplom krakowskiej ASP, gdzie studiował malarstwo pod kierunkiem Hanny Rudzkiej-Cybisowej, litografię u Konrada Strzednickiego i wklęsłodruk u Mieczysława Wejmana. Studiował również w paryskiej École nationale supérieure des Beaux-Arts oraz w Central School of Art and Design w Londynie. Jako profesor prowadzi na krakowskiej ASP pracownię działań wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych. Zajmuje się malarstwem i grafika komputerową. Pierwsze rysunki komputerowe powstały w 1980 Jego dzieła wystawiane były między innymi w krakowskiej Galerii Krzysztofory (1981), Galerii 72 w Chełmie (1986/87), Galerii Starmach w Krakowie (1997).
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1968 roku uzyskał dyplom krakowskiej ASP, gdzie studiował pod kierunkiem: malarstwo H. Rudzkiej-Cybisowej, K. Strzednickiego (litografia), M. Wejmana (wklęsłodruk). Studiował również w paryskiej Ecole Nationale des Beaux Arts oraz w Central School of Art and Design w Londynie. Jako profesor, prowadzi na krakowskiej ASP pracownię działań wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych. Zajmuje się malarstwem i grafika komputerową. Pierwsze rysunki komputerowe powstały w 1980 Jego dzieła wystawiane były, między innymi w krakowskiej Galerii Krzysztofory (1981), Galerii 72 w Chełmie (1986/87), Galerii Starmach w Krakowie (1997).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl