Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STYKA Jan | BEM W SIEDMIOGRODZIE - FRAGMENT PANORAMY

Jan STYKA (1858 - 1925)

BEM W SIEDMIOGRODZIE - FRAGMENT PANORAMY

olej, płótno, 118 x 215 cm; sygnowany z prawej u dołu: Jan Styka
Na odwrocie nalepka Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Bibl.: Cz. Czapliński, Saga rodu Styków, Nowy Jork 1988; E. Górecka, Panoramy Wojciecha Kossaka i Jana Styki, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2000, s. 119, poz. 95.

Po sukcesie Panoramy Racławickiej w Budapeszcie zaproponowano Janowi Styce wykonanie analogicznej kompozycji, ilustrującej walkę Węgrów o niepodległość w latach 1848-49. Artysta "(...) podsunął temat, który by przypominał udział Polaków w walce o wolność Węgier. Postać gen. Bema, naczelnego wodza, nadawała się do tego celu szczególnie dobrze.
Wybór momentu historycznego padł na zdobycie Sybinu w dniu 11 marca 1849 roku. Zwycięstwo to uchodzi za jeden z najznakomitszych czynów wojsk insurekcyjnych. W bitwie, jako adiutant Bema, brał udział poeta węgierski Sandor Petöfi." (Cz. Czapliński, s. 104).
Panorama znana była również jako Bem - Petöfi, Bitwa pod Sybinem, Bitwa pod Nagy Szeben w 1849 r. Współpracowali przy niej malarze węgierscy: Pawel Vago i Bela Spanyi oraz polscy - Z. Rozwadowski i M. Wywiórski. W podróży na miejsce bitwy towarzyszył Styce również Tihamar Margitay. Prace zostały ukończone we wrześniu 1897 r. i dzieło po raz pierwszy zaprezentowano publicznie we Lwowie. Ówczesna prasa pisała: "Bem w Siedmiogrodzie zachwyca mnóstwem punktów prześlicznych, zarówno pod względem techniczno-estetycznym, jak i treściowo-sytuacyjnym. Najbardziej jednak, naszym zdaniem, imponuje sam bohater obrazu, wyposażony przepyszną beletrystyką, godną światowego pędzla i nadciągający galopem pułk hr. Bethlena, we fenomenalnej wprost - na płótnie malarskim - perspektywie i powietrzu!" (cyt. za: Cz. Czapliński, s. 106).
Trzecia z rzędu panorama Styki nie zachowała się w całości do naszych czasów. Po podzieleniu jej - w czasie I wojny światowej - artysta sygnował poszczególne części. Prezentowany fragment przedstawia uciekających Rosjan na tle zabudowań Sybinu i pasma Alp Transylwańskich.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STYKA Jan
Studia w Akademii wiedeńskiej, w Rzymie i w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki. Od 1900 r. stale mieszkał w Paryżu. Był członkiem Akademii św. Łukasza w Rzymie. Malował portrety, sceny rodzajowe, a w utrzymanych w duchu malarstwa akademickiego obrazach religijnych i dużych kompozycjach historycznych operował często naiwną symboliką (Polonia w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, dawniej we Lwowie). Tworzył cykle obrazów ilustrujących utwory literackie - Odyseę Homera, Quo vadis? Sienkiewicza. Był inicjatorem i współtwórcą kilku panoram, z których do dziś zachowały się malowane wspólnie z Wojciechem Kossakiem (i innymi) Racławice (1893-1894; obecnie we Wrocławiu, dawniej we Lwowie) oraz razem z Janem Stanisławskim i Tadeuszem Popielem Golgota (1896; obecnie w Los Angeles). Fragmenty pociętej na części Bitwy pod Sybinem (1897) pojawiła się kilkakrotnie na aukcjach w Warszawie w 1991 r.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl