Szkic do Panoramy Siedmiogrodzkiej, 1897 - 1902 r.
olej/płótno, 64 x 153 cm, sygnowany i datowany p.d.: `Jan Styka | 1902.`
Estymacja 60 000 - 80 000 zł
Panoramą określano malowidła wielkich rozmiarów, przeznaczone do oglądania w specjalnych pawilonach – rotundach. Miały one stanowić jak najwierniejsze odzwierciedlenie przestrzeni wypełnianej najczęściej pejzażem, lecz również scenami batalistycznymi. Panoramy pojawiły się już u schyłku XVIII w., jednak ich prawdziwa popularność przypada na drugą połowę następnego stulecia. Historyczna bitwa pod Sybinem rozegrała się 11 marca 1849 roku w czasie powstania węgierskiego – ogólnoeuropejskiego zrywu nazywanego Wiosną Ludów. Dzieło zostało zamówione przez Węgrów z okazji obchodów 50 – tej rocznicy tych wydarzeń. Obraz zwany „Panoramą siedmiogrodzką”, nazywany także „Bem w Siedmiogrodzie”, został namalowany przez artystów polskich (Tadeusz Popiel, Zygmunt Rozwadowski i Michał Gorstkin Wywiórski) i węgierskich pod kierunkiem Jana Styki w 1897 roku (kwiecień – wrzesień) w budynku Rotundy we Lwowie. Artysta z wielkim rozmachem pokazał zdobycie węgierskiego miasta Sybin przez powstańców węgierskich dowodzonych przez jednego z najlepszych polskich generałów Józefa Bema. Wymiary płótna wynosiły 120 metrów obwodu i 15 metrów wysokości. Panoramę Siedmiogrodzką parokrotnie wystawiano we Lwowie, Budapeszcie, Krakowie i Warszawie (przy ulicy Karowej), jednak w 1908 roku obraz nagle zaginął i dopiero po 70 latach odnaleziono kilka jego części. Wg ustaleń Alicji Majcher-Węgrzynek (Muzeum Okręgowe w Tarnowie) stało się tak dlatego, że strona węgierska nie wywiązała się ze swoich zobowiązań i nie zapłaciła autorom za wykonaną pracę. Jan Styka pociął więc dzieło na części z zamiarem sprzedania obrazu w kawałkach. Fragmenty te obecnie rozproszone są po całym świecie.
STYKA Jan
Studia w Akademii wiedeńskiej, w Rzymie i w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki. Od 1900 r. stale mieszkał w Paryżu. Był członkiem Akademii św. Łukasza w Rzymie. Malował portrety, sceny rodzajowe, a w utrzymanych w duchu malarstwa akademickiego obrazach religijnych i dużych kompozycjach historycznych operował często naiwną symboliką (Polonia w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, dawniej we Lwowie). Tworzył cykle obrazów ilustrujących utwory literackie - Odyseę Homera, Quo vadis? Sienkiewicza. Był inicjatorem i współtwórcą kilku panoram, z których do dziś zachowały się malowane wspólnie z Wojciechem Kossakiem (i innymi) Racławice (1893-1894; obecnie we Wrocławiu, dawniej we Lwowie) oraz razem z Janem Stanisławskim i Tadeuszem Popielem Golgota (1896; obecnie w Los Angeles). Fragmenty pociętej na części Bitwy pod Sybinem (1897) pojawiła się kilkakrotnie na aukcjach w Warszawie w 1991 r.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl