Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SZCZEPKOWSKI Jan | Płaskorzeźba Madonny, circa 1925 r.

Jan SZCZEPKOWSKI (1878 - 1964)

Płaskorzeźba Madonny, circa 1925 r.

drewno polichromowane, 59 x 41 x 2,5 cm

POCHODZENIE:
- Kolekcja Pakoska, Polska
WYSTAWIANY:
- Kolekcja Pakoska, Wokół krakowskiej „Sztuki”, Muzeum Okręgowe w Toruniu, sierpień-październik 2000
LITERATURA:
- Kolekcja Pakoska, Wokół krakowskiej „Sztuki”, katalog wystawy, Muzeum Okręgowe w Toruniu, opr. Anna Kroplewska-Gajewska, Toruń 2000, s. 143 (il.)

Jan Szczepkowski to jedna z najjaśniejszych gwiazd rzeźby polskiej XX wieku, twórca wybitnych realizacji, które uformowały smak epoki. W jego dorobku emblematycznym dziełem jest kaplica zaprezentowana na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku. Płaskorzeźba przestawiająca motyw Bożego Narodzenia otrzymała Grand Prix i została zakupiona przez Rząd Francuski, a jej autor zyskał odznaczenie Legii Honorowej. Praca Szczepkowskiego świetnie ilustrowała estetyczny kanon rodzącego się art déco i wyrażała zakorzenienie polskiej sztuki w tradycji.
Szczepkowski był absolwentem Szkoły Przemysłu Drzewnego w Zakopanem i Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1904 roku otrzymał stypendium Czartoryskich, dzięki któremu zetknął się francuską nową sztuką i gigantami modernistycznej rzeźby - twórczością Auguste’a Rodina oraz Antoine’a Bourdella’a. Nad Sekwaną przebywał z przerwami do 1907 roku. Jednocześnie rzeźbiarz brał udział w polskim życiu artystycznym. Szczepkowski zasilił szeregi twórców kabaretu „Zielony Balonik”, Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana oraz Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Jego twórczość utrzymana była w młodopolskiej poetyce, aż do I wojny światowej, kiedy to w jego dziełach pojawiły się geometryczne, kubizujące formy. Już w latach 20. uformował się jego indywidualny język artystyczny, w którym echem odbijała się podhalańska sztuka ludowa i góralska snycerka. Od 1921 Szczepkowski mieszkał w Warszawie i rok później podjął pracę jako profesor w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych, w której w latach 1925-1939 pełnił funkcję dyrektora. Był członkiem grupy Rytm, która promowała sztukę dekoracyjną, opartą na klasycznych wartościach. Okres ten przyniósł mu duże uznanie. Wykonywane przezeń dekoracje, m.in. na fasadzie Banku Gospodarki Krajowej oraz elewacji Sejmu w Warszawie (1927-1928) niszczyły klasyczną harmonię konstrukcji, lecz w oparciu o nowe impulsy artystyczne promowały nową poetykę sztuki dekoracyjnej.
Prezentowana płaskorzeźba Madonny stanowi charakterystyczny przykład dzieła artysty z lat 20. XX wieku. Szczepkowski rozrzeźbił deskę, układając z geometrycznych form barwną mozaikę. Hieratyczna figura została wpisana w pionową formę, luźno korespondując z kształtem krzyża oraz okrąg, przywodzący na myśl aureolę. Artysta, budując przedstawienie, odwołał się do form sztuki ludowej, naiwnych przedstawień Madonny w rzeźbie i malarstwie na szkle, ale też tradycji ikony, odkrywanej przez artystów awangardy od początku XX wieku. Ekspresyjna wymowa przedstawienia została tutaj zintensyfikowana przez rygorystyczne odejście od mimetyzmu oraz zburzenie klasycznego piękna przynależnego sakralnym tematom w dziełach dawnych mistrzów.

WYKSZTAŁCENIE:
• 1998-2003 Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Wydział Malarstwa, pracownie malarstwa prof. Jacka Waltosia (dyplom) i prof. Grzegorza Bednarskiego, pracownia rysunku prof. Janusza Orbitowskiego, pracownia drzeworytu prof. Zbigniewa Lutomskiego.
• 1996-1998 Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Sztuki, kierunek: Wychowanie Plastyczne.
• 1990-1995 Liceum Sztuk Plastycznych im. Tadeusza Brzozowskiego w Krośnie. Kierunek: Formy Użytkowe.
Zajmuje się malarstwem i rysunkiem, pracą pedagogiczną oraz konserwacją zabytków.
DOROBEK ARTYSTYCZNY:
Nagrody:
• Wystawa konkursowa 11 Biennale Plastyki Krośnieńskiej, BWA Krosno 2011 Drugie miejsce.
• Wystawa konkursowa "Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku 2009", Rzeszów 2009
Pierwsze miejsce, nagroda Marszałka Województwa Podkarpackiego.
• Wystawa konkursowa Triennale Malarstwa Srebrny Czworokąt, Przemyśl 2009
Nagroda Prezydenta Przemyśla.
Indywidualne:
• Malarstwo, "Obrazy do ciemnych pokoi" BWA, Sanok 2007

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SZCZEPKOWSKI Jan

Jan Szczepkowski - jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich. W 1892-1896 uczył się w Szkole Przemysłu Drzewnego w Zakopanem, następnie studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Alfreda Dauna, Konstantego Laszczki i Jacka Malczewskiego (1896-1900). W 1904 otrzymał stypendium Czartoryskich na roczny pobyt w Paryżu, gdzie przebywał jednak dłużej, z przerwami do 1907. Uczył się w pracowniach Auguste Rodina i Emile’a Bourdelle’a. Około 1915 w twórczości Szczepkowskiego zaznacza się tendencja do geometryzacji formy i operowania kanciastym konturem obramowującym sylwety figur.
Indywidualny styl artysty ukształtował się w latach dwudziestych. Cechował się on dekoratywną, uproszczoną, zgeometryzowaną formą, nawiązującą do sztuki ludowej, zwłaszcza snycerki góralskiej. Taka propozycja artystyczna spotkała się z w dwudziestoleciu międzywojennym z powszechną aprobatą, zyskując artyście szeroki krąg zwolenników oraz szereg oficjalnych zamówień.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl