Brąz, wys. 55 cm odlew współczesny, oprac. B. Królewska
Z prywatnej kolekcji Hanny Mickiewicz - córki artysty
Z ekspertyzy Hanny Kotkowskiej-Barei:
Rze¼ba nie występująca w bibliografii prac Jana Szczepkowskiego, ale mimo to, nie budząca wątpliwości co do jego autorstwa, ponieważ jej cechy stylistyczne należą do arsenału środków rze¼biarskich charakterystycznych dla twórczości artysty w latach 30-tych, a powiązanych także z jego wcześniejszymi dokonaniami. Wieloletnie studia Szczepkowskiego nad bryłami i abstrakcyjnymi formami geometrycznymi doprowadziły go do stworzenia własnego, charakterystycznego stylu, który jednak mimo sukcesu odniesionego przez jego kapliczkę "Boże Narodzenie" w Paryżu w 1925 r. zmieniał się i ewoluował w pó¼niejszych pracach. Szczególnie widoczne jest to w płaskorze¼bach wykonywanych dla Sejmu i Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie, ale także w innych, bardziej kameralnych pracach, bardzo często jednak wykonywanych jako elementy współdziałania rze¼by z architekturą. Do takich prac zapewne należy "Polska", figura kobieca wpisana w pionowy sześcienny blok, o cechach monumentalnych, a zarazem dekoracyjnych. Wcześniej Szczepkowski podobnie wpisywał w pionowy sześcian muzykujące anioły kapliczki "Boże Narodzenie", podobnie też traktował postacie w swych płaskorze¼bach, zawsze podporządkowane zgeometryzowanej kompozycji.
Jan Szczepkowski - jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich. W 1892-1896 uczył się w Szkole Przemysłu Drzewnego w Zakopanem, następnie studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Alfreda Dauna, Konstantego Laszczki i Jacka Malczewskiego (1896-1900). W 1904 otrzymał stypendium Czartoryskich na roczny pobyt w Paryżu, gdzie przebywał jednak dłużej, z przerwami do 1907. Uczył się w pracowniach Auguste Rodina i Emile’a Bourdelle’a. Około 1915 w twórczości Szczepkowskiego zaznacza się tendencja do geometryzacji formy i operowania kanciastym konturem obramowującym sylwety figur.
Indywidualny styl artysty ukształtował się w latach dwudziestych. Cechował się on dekoratywną, uproszczoną, zgeometryzowaną formą, nawiązującą do sztuki ludowej, zwłaszcza snycerki góralskiej. Taka propozycja artystyczna spotkała się z w dwudziestoleciu międzywojennym z powszechną aprobatą, zyskując artyście szeroki krąg zwolenników oraz szereg oficjalnych zamówień.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl