Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TARASIN Jan | Puszka Pandory, 1992 r.

Jan TARASIN (1926 Kalisz - 2009 Warszawa)

Puszka Pandory, 1992 r.

olej/płótno, 97 x 139 cm
sygnowany i datowany p.d.: `Jan Tarasin 92`
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `JAN TARASIN 92 "PUSZKA PANDORY" `
na odwrociu papierowa nalepka własnościowa z opisem pracy
oraz fragmentarycznie zachowana nalepka galeryjna
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Warszawa

"[Sztuka] koncentruje w symbolach i znakach umownych ludzkie przeczucia, wierzenia, nadzieje. Czasem ustawiała je w piśmienniczy szereg, by swoim rozwijającym się wątkiem narracyjnym uzupełniały to, czego nie zdołały dokonać wymową swoich kształtów i skojarzeń treściowych".
Jan Tarasin, Przestrzeń w przestrzeni, "Zeszyty naukowe", Z. 2/13, s. 22

Prezentowana praca stanowi rzadki przykład kompozycji Tarasina odwołującej się do konkretnej historii, w tym przypadku zaczerpniętej z mitologii greckiej. Pandora była pierwszą kobietą na ziemi zesłaną przez Zeusa jako karę dla Prometeusza za kradzież boskiego ognia z Olimpu. Została ulepiona z gliny przez Hefajstosa, pojął ją za żonę Epimeteusz, brat Prometeusza. W posagu Pandora otrzymała szczelnie zamkniętą glinianą puszkę. W literaturze funkcjonują trzy wersje mitu, najbardziej znana mówi o tym, że Epimeteusz i Pandora otworzyli ją z ciekawości. Znajdowały się w niej wszelkie nieszczęścia, które rozeszły się na cały świat. Na dnie puszki była jednak, zgodnie z wolą Zeusa, nadzieja.

Motyw Pandory otwierającej puszkę był wielokrotnie wykorzystywany przez malarstwo, do najbardziej znanych przedstawień należą te spod pędzla prerafaelitów - Johna Williama Waterhouse`a czy Dantego Gabriella Rosetti. Na wszystkich obrazach pojawia się piękna Pandora dzierżąca puszkę lub ukazana w momencie jej otwierania. Tarasin redukuje przedstawienie wyłącznie do ukazanej symbolicznie puszki, z której, jak ilustruje to w swojej wersji mitu, Jan Paradowski "wyleciały na świat wszystkie smutki, troski, nędze i choroby i jak kruki obsiadły biedną ludzkość". Tarasin w swoim przedstawieniu posługuje się charakterystycznym sposobem obrazowania. Używa specyficznego języka aluzyjnych kształtów z pogranicza abstrakcji i figuracji, przypominających symboliczne obrazkowe pismo. W tym przypadku szczególnie zdradzające wpływ japońskiej kaligrafii, która, podobnie jak tradycyjne chińskie malarstwo, w owym czasie fascynowała artystę i znalazła odzwierciedlenie w wielu kompozycjach z lat 90. Nastrój podkreśla kolorystyka ograniczona do bieli, czerni i odcieni szarości. Skumulowane w centralnej części ciemne kształty rozpraszają się w świetlistej przestrzeni i osiadają w dolnej części kompozycji niczym metaforyczne kruki z opisu Parandowskiego. Podobny zabieg zgromadzenia i dezintegracji obiektów zastosował Tarasin w rok późniejszej, olejnej kompozycji pt. "Okno".

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TARASIN Jan

Urodził się w Kaliszu. W latach 1946-1951 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa w pracowniach profesorów: Zbigniewa Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki i Wacława Taranczewskiego, grafikę u profesorów Andrzeja Jurkiewicza i Konrada Strzednickiego. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948. W połowie lat 50-tych stworzył cykl litografii Nowa Huta i jej mieszkańcy, w którym przeciwstawił się oficjalnemu optymizmowi. Po 1956 r maluje obrazy niefiguratywne. Przestrzeń obrazu wypełniają wyodrębnione elementy - "przedmioty" umieszczane na płaszczyźnie lub w aluzyjnej przestrzeni. Zasadę tę utrzymuje w swojej twórczości. Zmieniają się tylko sposoby opracowania "przedmiotów". Od lat 70. "przedmioty" zmieniają się w ciemne znaki - quasi kaligrafię - na jasnym tle. W latach 90. artysta przywrócił swoim pracom kolor, dotyczy to tak znaków jak i tła.
Od 1964 roku prowadził działalność pedagogiczną, początkowo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, później (od 1974 roku) na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1987-1991 pełnił funkcję rektora. Od 1962 r. był członkiem Stowarzyszenia Artystycznego "Grupa Krakowska". Laureat wielu prestiżowych nagród, wyróżnień polskich i zagranicznych, m.in.: Nagrody Yomiuri na III Międzynarodowej Wystawie Młodych Plastyków w Tokio (1964); Nagrody Działu Polskiego na V Biennale di San Marino (1965); Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za najlepszą wystawę w 1975 r. (1976); Nagrody im. Jana Cybisa (1984).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl