Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TARASIN Jan | Rejestr, 1988 r.

Jan TARASIN (1926 Kalisz - 2009 Warszawa)

Rejestr, 1988 r.

pastel/papier, 40 x 49,5 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'Jan Tarasin 88'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan Tarasin 88 | Rejestr'

"Większość rysunków i zanotowanych pomysłów , które udało mi się zebrać , dotyczy bardzo bliskich sobie spraw. (...) Rysowanie ruchliwych, niekończących się układów o zmiennym rytmie i nasyceniu, ułożonych w monotonne szeregi, czasem zanikające lub zagęszczające się do granic zagubienia własnego rytmu, katastrofalnego układu zaniku, sprawia mi czysto zmysłową przyjemność, jaką daje np. malowanie pejzażu z natury lub wystukiwanie nieskomplikowanego rytmu na jakimś perkusyjnym instrumencie". JAN TARASIN

"Rejestry", "Sytuacje", "Układy", "Zapisy" to z pozoru zwykłe słowa, które jednak w kontekście polskiej sztuki współczesnej mają szczególne znaczenie. Od połowy lat 70. stały się one pewnego rodzaju wizytówką artysty, który zarówno w malarstwie, rysunku jak i grafice, komponował otaczającą go rzeczywistość w zrytmizowaną, harmonijną całość. I tak przez kolejne dziesięciolecia dynamiczne układy przedmiotów, postaci, znaków, "przelewały się" przez papiery i płótna pracowni Jana Tarasina.
Prezentowana w katalogu praca "Rejestr" pochodzi w 1988 roku. Ta dojrzała kompozycja została stworzona przez pełniącego od roku funkcję rektora warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych Jana Tarasina. W tym czasie, u progu lat 90., artysta zacznie operować coraz większymi zbliżeniami, coraz mniejszych fragmentów rzeczywistości. Przybliżone kadry Tarasin chętnie będzie tłumaczył jednym ze swoich ulubionych powiedzeń "Tyle samo jest świata w kurzu, co w bezmiarach kosmosu". Prace artysty na przestrzeni lat wielokrotnie interpretowane były przez teoretyków i krytyków sztuki. Zbigniew Taranienko opisywał malarstwo Jana Tarasina słowami: "Jakości artystyczne malarstwa Jana Tarasina są oczywiste, ale jego obrazów nie można traktować wyłącznie jako residuum wzruszeń estetycznych — narzędzia zmysłowych bądź formalnych satysfakcji. Dzieło artysty zostało przesycone jego własnymi ideami. Jan Tarasin uznał, że świat jest zbiorem wzajemnie przenikających się, dynamicznych układów. Różnią się̨ one między sobą ze względu na odmienne sposoby istnienia i metody działania, mogą być specyficznymi ciągami rzeczy, sił, wielkości abstrakcyjnych, idei, bądź czegokolwiek innego. Wpływają na siebie, bezustannie tworząc nowe, niespodziewane sytuacje, zdarzające się po raz pierwszy. Dwa podstawowe rodzaje sprzecznych ze sobą sił pozostają w ciągłym uwikłaniu, wzajemnie się przekształcając: ani siły mechanistyczne, ani życiowe nie istnieją w stanie czystej niezależności. Obrazy artysty są od wielu lat rozmalowywaniem i dopełnianiem tej samej idei: ukazują ruch sprzecznych sił, ciągłą zmienność, przypadkowość obecnego stanu bytu. Artysta bada relacje sił elementarnych, gaże- buduje układy cząstek pozostających ze sobą w różnych związkach na ogół w poziomych, przenikających się i nakładających się na siebie ciągach o nierównym zagęszczeniu. Cząstki te, rzuty ‘przedmiotów ku ogołoconych ze swych cech’, jak mówi artysta, znaki, symbole, ślady rzeczy, istnieją zielu w wielu odmianach; umieszczone w zmiennej przestrzeni reprezentują abstrakcyjne siły i konkretne przedmioty" (Zbigniew Taranienko. Kolekcja studiu, dzieła i twórcy, s. 168).


W 1951 ukończył malarstwo w krakowskiej ASP w pracowni prof. Zbigniewa Pronaszki. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w latach 1948-49. Od 1962 jest członkiem Grupy Krakowskiej. W 1974 podjął pracę pedagogiczną w warszawskiej ASP, a w latach 1987-90 był rektor tej uczelni. W 1984 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. W 1995 w warszawskiej Zachęcie miała miejsce monograficzna wystawa prac artysty.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TARASIN Jan

Urodził się w Kaliszu. W latach 1946-1951 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa w pracowniach profesorów: Zbigniewa Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki i Wacława Taranczewskiego, grafikę u profesorów Andrzeja Jurkiewicza i Konrada Strzednickiego. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948. W połowie lat 50-tych stworzył cykl litografii Nowa Huta i jej mieszkańcy, w którym przeciwstawił się oficjalnemu optymizmowi. Po 1956 r maluje obrazy niefiguratywne. Przestrzeń obrazu wypełniają wyodrębnione elementy - "przedmioty" umieszczane na płaszczyźnie lub w aluzyjnej przestrzeni. Zasadę tę utrzymuje w swojej twórczości. Zmieniają się tylko sposoby opracowania "przedmiotów". Od lat 70. "przedmioty" zmieniają się w ciemne znaki - quasi kaligrafię - na jasnym tle. W latach 90. artysta przywrócił swoim pracom kolor, dotyczy to tak znaków jak i tła.
Od 1964 roku prowadził działalność pedagogiczną, początkowo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, później (od 1974 roku) na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1987-1991 pełnił funkcję rektora. Od 1962 r. był członkiem Stowarzyszenia Artystycznego "Grupa Krakowska". Laureat wielu prestiżowych nagród, wyróżnień polskich i zagranicznych, m.in.: Nagrody Yomiuri na III Międzynarodowej Wystawie Młodych Plastyków w Tokio (1964); Nagrody Działu Polskiego na V Biennale di San Marino (1965); Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za najlepszą wystawę w 1975 r. (1976); Nagrody im. Jana Cybisa (1984).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl