olej/płótno, 150 x 118 cm
sygnowany i datowany p.d.: `Jan Tarasin 87`
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `JAN TARASIN 87 | W HOŁDZIE P. BREUGLOWI` oraz papierowa nalepka z Centralnego Biura Wystaw Artystycznych Zachęta z naklejonym numerem `48`
WYSTAWIANY:
- Galeria Centrum Sztuki Studio, Warszawa, styczeń-luty 1988
LITERATURA:
- Bogusław Borch-Wiśniewski, Alfabet wyobraźni, "Stolica" nr 11, 13.03.1988 (il.)
- Jan Tarasin - malarstwo, rysunek, katalog wystawy, [oprac.] Zbigniew Taranienko, Centrum Sztuki "Studio", Warszawa 1988, s. 5
cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu
Urodził się w Kaliszu. W latach 1946-1951 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa w pracowniach profesorów: Zbigniewa Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki i Wacława Taranczewskiego, grafikę u profesorów Andrzeja Jurkiewicza i Konrada Strzednickiego. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948. W połowie lat 50-tych stworzył cykl litografii Nowa Huta i jej mieszkańcy, w którym przeciwstawił się oficjalnemu optymizmowi. Po 1956 r maluje obrazy niefiguratywne. Przestrzeń obrazu wypełniają wyodrębnione elementy - "przedmioty" umieszczane na płaszczyźnie lub w aluzyjnej przestrzeni. Zasadę tę utrzymuje w swojej twórczości. Zmieniają się tylko sposoby opracowania "przedmiotów". Od lat 70. "przedmioty" zmieniają się w ciemne znaki - quasi kaligrafię - na jasnym tle. W latach 90. artysta przywrócił swoim pracom kolor, dotyczy to tak znaków jak i tła.
Od 1964 roku prowadził działalność pedagogiczną, początkowo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, później (od 1974 roku) na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1987-1991 pełnił funkcję rektora. Od 1962 r. był członkiem Stowarzyszenia Artystycznego "Grupa Krakowska". Laureat wielu prestiżowych nagród, wyróżnień polskich i zagranicznych, m.in.: Nagrody Yomiuri na III Międzynarodowej Wystawie Młodych Plastyków w Tokio (1964); Nagrody Działu Polskiego na V Biennale di San Marino (1965); Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za najlepszą wystawę w 1975 r. (1976); Nagrody im. Jana Cybisa (1984).