Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MODZELEWSKI Jarosław | Bohater i anioł, 1987 r.

Jarosław MODZELEWSKI (ur. 1955, Warszawa)

Bohater i anioł, 1987 r.

olej/płótno, 150 x 115 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław Modzelewski | "Bohater i anioł" 1987 | olej 115 x 150'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Francja
WYSTAWIANY:
- "Mam 32 lata i mieszkam w Warszawie", Pawilon SARP, Warszawa 1987; Grupa "Gruppa", Galeria "Na Ostrowie", Wrocław 1988
LITERATURA:
- Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, red. Maryla Sitkowska, Marta Tarabuła, Kraków 2006, poz. 125, s. 164
- Jarosław Modzelewski (kat.), 1987, poz. 53; Kalendarium w: Gruppa 1982-1992: Ryszard Grzyb, Paweł Kowalewski, Jarosław Modzelewski, Włodzimierz Pawlak, Marek Sobczyk, Ryszard Woźniak, Galeria Zachęta, Warszawa, XII 1992 - II 1993, oprac. Maryla Sitkowska

"Zaczynamy w czasach, gdzie wszystko jest nieokreślone, nie ma żadnych odniesień. Wszystko pływa w bajorze. Wszystko wolno, bo jest bez znaczenia. Dlatego chcemy coś wyraźnie i prosto nazwać językiem malarstwa, znaleźć grunt bez kręcenia, choćby okazać się miało, że to, co nazywamy, to tylko mała radocha z podglądniętych kalesonów wystających z nogawek jednego z nich".
JAROSŁAW MODZELEWSKI, 1983

Powstały w 1987 "Bohater i anioł" to jeden z najlepszych przykładów stosunkowo wczesnej twórczości Jarosława Modzelewskiego, w której artysta odchodzi od dosłowności na rzecz nadawania ukazywanej codzienności atmosfery intrygującego niepokoju. Kompozycja powstała podczas pobytu na biwaku niedaleko jeziora Wigry. "Anioł (jak go namalować?), zwyczajny gość, ucieka przed kroczącym dumnie panem w spodenkach gimnastycznych" - powiedział malarz, zapytany o genezę prezentowanej pracy. Sprawy poważne, jak przyznaje, próbował ukrywać pod nieco groteskowym lub patetycznym przedstawieniem.
Genezą tej sztuki jest inspiracja manierą socrealizmu, który na płótnach Modzelewskiego nabiera zupełnie nowego sensu. We wspomnianym 1985 roku powstał cykl obrazów według fotografii rodzinnych z lat 50., poprzedzający bardzo znaną serię małoformatowych prac, wzorowanych na ilustracjach w podręczniku języka rosyjskiego dla republik nierosyjskich. Postaci, ustawione w rzędach, prezentują - podobnie jak dziecięcy elementarz - czynności takie jak mycie, siedzenie, chodzenie czy uczenie się. O tej serii Krystyna Czerni pisała: "Czas ich powstania - bełkotliwy i nieczytelny - prowokował do jednoznacznych, elementarnych pytań właśnie mniej więcej wtedy, kiedy Kieślowski i Piesiewicz wpadli na pomysł swojego 'Dekalogu'. Jednak elementarze Modzelewskiego nie były pomysłem na odkłamanie załganej rzeczywistości, ich powód był nie tyle etyczny, ile magiczny - przypominały ów gest José Arcadia Buendíi ze 'Stu lat samotności', który - by uchronić mieszkańców Macondo przed zanikiem pamięci - 'pędzelkiem umoczonym w farbie malował na każdej rzeczy jej nazwę: stół, krzesło, zegar, drzwi, ściana, łóżko, garnek'" (Krystyna Czerni, Samotność długodystansowca, "Tygodnik Powszechny" 1997, nr 47).
Z biegiem lat malarstwo Modzelewskiego ewoluuje w stronę niezwykłości, choć artysta do dziś pozostaje wierny konwencji realizmu, wyrażonej poprzez kolor, modelunek i perspektywę. Rzecz jasna, nie tyle imituje rzeczywistość, ile hołduje samej sztuce malowania i jej figuratywnym tradycjom. Jego styl przesuwa więc ekspresję w sferę wyobrażonej treści i odnosi się do ludzkiego doświadczania świata. Odejście od dosłowności zawiera się w ukazaniu okoliczności, w których znajdują się namalowane postaci. Twórca umieszcza swoich bohaterów w sytuacjach niepewności lub zagrożenia upadkiem bądź modyfikuje otaczającą ich przestrzeń. Nieraz dubluje figury lub przedstawia je w surrealnej atmosferze egzystencjalnej. Być może te rzeczywiste-nierzeczywiste obrazy to subtelna gra autora z widzem, pewnego rodzaju zagadka lub wyzwanie. Równie prawdopodobne wydaje się, że artysta próbował definiować świat w sposób wydający się mu odpowiedni. Powstałe dzieła są zaś tak niezwykłe i niepokojące, jak sama rzeczywistość.
W twórczości Jarosława Modzelewskiego z lat 80. i 90. można zaobserwować wpływ dwóch zbliżonych zjawisk w polskiej sztuce. Pierwsze źródło to spadek po Andrzeju Wróblewskim, drugie - ikonografia charakterystyczna dla malarstwa socrealizmu. Owe związki opisała Barbara Wróblewska-Bogoon w recenzji wystawy w Zderzaku w 1995: "Modzelewski pozyskane 'substytuty formy' wykorzystuje dla zobrazowania filozofii nieco innej, niż to było u jego stylistycznych protoplastów. Byt odczytuje w horyzoncie śmierci. Jeśli Wróblewski dramat istnienia tragiczną śmiercią kończy (cykl 'Rozstrzelania'), to Modzelewski odnajduje ów tragizm w samej istocie życia, nieuchronnie zmierzającego donikąd. Jeśli Wróblewski w 'Ukrzesłowieniach' postać czyni bezbronną i bierną - Modzelewski pozwala jej na rytuał codzienności (praca, spacer). Z tak odczytanej perspektywy każda opowiedziana scena, będąc błahą, jednocześnie zaczyna mieć wymiar ostateczny. Z kolei wspomniana 'klisza socrealizmu' z motywem dzielnego spawacza nabierać musi nowej treści" (Barbara Wróblewska-Bagoon, Ten snajper Modzelewski, "Echo Krakowa", 30.01.1995).


Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MODZELEWSKI Jarosław

Studiował w warszawskiej ASP, gdzie w 1980 roku otrzymał dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Współzałożyciel Gruppy i uczestnik jej wystaw w latach 1982-1983. Współredagował organ Gruppy Oj dobrze już (1984-1988). Od 1982 pracuje jako pedagog w macierzystej uczelni. Na jesieni 1984 przebywał wraz z Markiem Sobczykiem na stypendium w Niemczech Zachodnich. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem i Piotrem Młodożeńcem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. Mieszka i pracuje w Nieporęcie.
Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa figuratywnego w Polsce. Wypracował własny, rozpoznawalny na pierwszy rzut oka styl, inspirowany z jednej strony szkołą czystego malarstwa, wyniesioną z pracowni Stefana Gierowskiego, z drugiej sugestywną figuracją Andrzeja Wroblewskiego. Sztuka Modzelewskiego stała się ważnym punktem odniesienia dla Grupy Ładnie.
Nazywany jest malarzem ikon codzienności. Podejmuje wątki polityczne, literackie (inspirowane twórczością Josepha Conrada), historyczne (powstanie styczniowe, II wojna światowa) i egzystencjalne. Głównym tematem jego płócien jest człowiek, ale artystę interesuje także martwa natura i pejzaż (cykl Niedokończony dom). Często przedstawia banalne, chociaż nie pozbawione napięcia emocjonalnego sytuacje. Operuje lapidarną formą i momentalną narracją maluje chwile zobaczone w rzeczywistości i zatrzymane jak stop klatka w kadrze obrazu: prosta czynność wykonywana przez człowieka, fragment wnętrza albo pejzażu. Każdy obraz mieści się w granicach realizmu.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl