Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MODZELEWSKI Jarosław | Chodź, 1991/1992

Jarosław MODZELEWSKI (ur. 1955, Warszawa)

Chodź, 1991/1992

olej, płótno; 136 x 180 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: Jarosław Modzelewski 1991/1992 (w okręgu) / „Chodź” / 136 x 180 cm, olej

Małgorzata Kurzac, Inwentarz obrazów 1977-2004, w: Jarosław Modzelewski obrazy 1977-2006, Kraków 2006, s. 177, il. barwna (Obraz pt. Chodź, 1991) poz. kat. 202, w tym bibliografia: Jarosław Modzelewski (kat.), 1992, il. VIII, Karasek, 1992 oraz wystawy: Samotność człowieka wobec wykonywanych czynności w ujęciu plastycznym, Galeria na Mazowieckiej, ZPAP, Warszawa 1992.

Jarosław Modzelewski rozpoczął swoją drogę artystyczną w latach 80. XX w. Początkowo związany był z nurtem „nowej ekspresji”. Brał udział w wystawach organizowanych w dawnych zakładach Norblina, czy też uczestniczył w życiu artystycznym skoncentrowanym wokół Pracowni Dziekanka. Był jednym z założycieli formacji artystycznej Gruppa (1982), którą oprócz Modzelewskiego tworzyli Paweł Kowalewski, Włodzimierz Pawlak, Marek Sobczyk, Ryszard Grzyb oraz Ryszard Woźniak. W latach 1984-1989 wydawali pismo „Oj dobrze już”. Mimo ekspresyjnych tendencji dominujących w sztuce lat 80. XX w. malarstwo Modzelewskiego jest równocześnie przykładem realizmu w malarstwie epoki. Jego wcześnie zdefiniowana figuracja, realizm z charakterystyczną płaszczyzną barw, często pozbawioną struktur, pozwoliły w efekcie określić jego samego jako „malarza ikon codzienności”. Tematyka podejmowana przez artystę w jego obrazach skupia się wokół człowieka, wątków egzystencjonalnych czy politycznych. W rozmowie z Elżbietą Dzikowską w kwestii własnego porządku, rytmu, artysta opowiada, jak widzi świat realny.

„Upraszczam go, syntezuję, działam znakiem, ale mam coraz większą ochotę brać pod uwagę strukturę rzeczywistości, detal”. Modzelewski nie unika również pejzażu. Do 1997 roku artysta używa farb olejnych, następnie tempery żółtkowej, która potęguje efekt matowych płaszczyzn w obrazie. Oferowane płótno stanowi analogię do obrazów malarza pochodzących z lat 90. XX w, które cechują się pewnego rodzaju uproszczeniem i schematycznością postaci, często wielokrotnie powtórzoną na płótnie w otoczeniu nierozwiązanego artystycznie tła lub też opracowanego zupełnie oddzielnie od figuratywnej części kompozycji, czasem abstrakcyjnie. Według Jana Michalskiego obrazy te mogą nosić miano „malowanych orzeczeń”.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MODZELEWSKI Jarosław

Studiował w warszawskiej ASP, gdzie w 1980 roku otrzymał dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Współzałożyciel Gruppy i uczestnik jej wystaw w latach 1982-1983. Współredagował organ Gruppy Oj dobrze już (1984-1988). Od 1982 pracuje jako pedagog w macierzystej uczelni. Na jesieni 1984 przebywał wraz z Markiem Sobczykiem na stypendium w Niemczech Zachodnich. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem i Piotrem Młodożeńcem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. Mieszka i pracuje w Nieporęcie.
Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa figuratywnego w Polsce. Wypracował własny, rozpoznawalny na pierwszy rzut oka styl, inspirowany z jednej strony szkołą czystego malarstwa, wyniesioną z pracowni Stefana Gierowskiego, z drugiej sugestywną figuracją Andrzeja Wroblewskiego. Sztuka Modzelewskiego stała się ważnym punktem odniesienia dla Grupy Ładnie.
Nazywany jest malarzem ikon codzienności. Podejmuje wątki polityczne, literackie (inspirowane twórczością Josepha Conrada), historyczne (powstanie styczniowe, II wojna światowa) i egzystencjalne. Głównym tematem jego płócien jest człowiek, ale artystę interesuje także martwa natura i pejzaż (cykl Niedokończony dom). Często przedstawia banalne, chociaż nie pozbawione napięcia emocjonalnego sytuacje. Operuje lapidarną formą i momentalną narracją maluje chwile zobaczone w rzeczywistości i zatrzymane jak stop klatka w kadrze obrazu: prosta czynność wykonywana przez człowieka, fragment wnętrza albo pejzażu. Każdy obraz mieści się w granicach realizmu.

Informacje dla kupujących:

Prezentujemy Państwu kolejną wakacyjną ofertę Domu Aukcyjnego Rempex – wystawę wybitnych dzieł sztuki i antyków „Silent Selling”.

Wystawa tych prac trwać będzie w dniach: 12 lipca – 24 sierpnia 2019 r. w siedzibie DA Rempex, przy ul. Karowej 31 w Warszawie.


W katalogu wystawy wartość przedstawionych obiektów prezentujemy w formie estymacji.

W trakcie ekspozycji zbierane będą oferty na zakup poszczególnych prac.

Oferty będą przedstawiane właścicielom obiektów, a ich sprzedaż nastąpi po ewentualnej akceptacji proponowanych cen przez właścicieli.

Istnieje możliwość – po uzyskaniu zgody właściciela – wcześniejszej sprzedaży obiektu (podczas trwania wystawy).


Przypominamy, że zgodnie z generalnie obowiązującą w Domu Aukcyjnym Rempex zasadą, do zaoferowanych cen będzie doliczana opłata organizacyjna w wysokości 18%.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl