Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MODZELEWSKI Jarosław | Dobre czasy, 1998 r.

Jarosław MODZELEWSKI (ur. 1955, Warszawa)

Dobre czasy, 1998 r.

tempera żółtkowa/płótno, 136 x 150 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław Modzelewski | "Dobre czasy" 1998 | 136x150 temp. ż.'

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Obrazy Jarosława Modzelewskiego w Galerii Koło, Gdańsk 1998
- Obrazy z ludźmi i zwierzętami, Galeria Karowa, Warszawa październik 1998
LITERATURA:
- Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, [red.] Jan Michalski, Kraków 2006, s. 198 (il.)
- Łukasz Gorczyca, Życie jako długie trwanie (i podglądanie), [w:] Jarosław Modzelewski. Obrazy z ludźmi i zwierzętami, katalog wystawy, Galeria Karowa, Warszawa 1998, s. nlb. (il.)
- Jarosław Modzelewski. Obrazy z ludźmi i zwierzętami, katalog wystawy, Galeria Karowa, Warszawa 1998, s. nlb. (il.)
- Aleksandra Uberowska, Dużo się dzieje, "Gazeta Wyborcza"
- "Gazeta Morska" 1998, nr 162 (2 VII), (il.)
- Katarzyna Mackiewicz, Płynność rzeczy, "Gazeta Wyborcza"
- "Wysokie Obcasy" 2001, nr 6 (10 II), s. 48 (il.)


"Wybieram z tego świata to, co buduje mój opis świata. To, co zobaczyłem w taki, a nie inny sposób, z tego a nie innego powodu (...). Obserwując rzeczywistość, wybieram z niej szczególne dla mnie sytuacje, będąc jakby pod wpływem konieczności. Forma kształtuje moje patrzenie".
Jarosław Modzelewski

W latach 80. XX wieku artyści coraz częściej tworzyli dzieła będące formą protestu wobec ówczesnej rzeczywistości społecznej i politycznej. To czas, w którym w środowiskach artystycznych budziła się potrzeba wypracowania nowego języka, unikającego zarówno zawoalowania, charakterystycznego dla języka władzy, a także wysublimowania i ekskluzywności form, które wykluczałyby odbiorców. Postulat prostego, dosłownego komunikatu w sztukach wizualnych został rozmaicie zinterpretowany przez różne środowiska. Większość powstających dzieł z jednej strony była przepełniona martyrologią i patosem, z drugiej - absurdem i groteską Nowej Ekspresji. Jarosław Modzelewski poprzez swe malarstwo starał się prowadzić dialog zarówno ze sztuką klasyczną, a także z tą wyrastającą z doświadczenia PRL-u, socrealizmu, kultury podziemia. Artysta korzysta z zapożyczonych motywów i stylistyk, ale nie płaci za to utratą własnego rozpoznawalnego stylu, opierającego się na redukcji i poszukiwaniu esencji zjawisk. Po 1990, obrazy Jarosława Modzelewskiego stanowią już bezpośrednie odniesienie do rzeczywistości, według deklaracji samego artysty są to codzienne sytuacje przezeń zaobserwowane. Nie dba on jednak o ich wierne oddanie, wrażenie zatrzymane w umyśle, niczym filmowy kadr zostaje odrysowane sumarycznie, wręcz lapidarnie, ale przy zachowaniu akademickich wymogów, wyniesionych z pracowni Stefana Gierowskiego. Twórczość malarską Modzelewskiego poprzedzało zainteresowanie wycinanką i szablonem, które wyrobiły w nim umiejętność sprawnego operowania skrótami myślowymi.
W prezentowanej pracy "Dobre czasy" z 1998 autor stworzył współczesną wariację nokturnu, sceny rozgrywającej się letnim wieczorem. Na jednej z ławek zlokalizowanych w parku, artysta umieścił postać młodego mężczyzny, od stop do głów ubranego w śnieżnobiałą sportową odzież. Figura pozbawiona jest indywidualnych cech, artysta celowo uogólnił ją do pewnego typu. U stóp człowieka znajduje się duży pies w pozie gotowości, beztrosko i lekkomyślnie spuszczony ze smyczy. Według słów samego malarza tytuł wynikał z pozytywnych skojarzeń, które wzbudził w nim mężczyzna zaobserwowany w warszawskim parku. Niefrasobliwa pozycja i gest rozciągnięcia ramion, przyodzianych w białą bluzę, spoczywających na oparciu czerwonej ławki, inicjują grę skojarzeń, która momentalnie przywołuje kolorystykę polskiej flagi. Prosty zabieg czyni z mężczyzny wręcz archetypiczną figurę, ucieleśnienie przedstawiciela młodej generacji Polaków, w dekadzie następującej po upadku komunizmu coraz pewniej odnajdujących się w nowej, kapitalistycznej rzeczywistości, czerpiącej pełnymi garściami z kultury Europy Zachodniej. Wzrok mężczyzny i uwaga psa zdają się kierować poza obraz, jakby w momencie wyczekiwania. Wyczuwalne jest napięcie towarzyszące przyglądaniu się zjawisku czy postaci ulokowanej poza przestrzenią dostępną widzowi. Zabieg ten nadaje całej scenie aury tajemniczości i niedomówienia, ale także kreuje atmosferę niebezpieczeństwa. Zachowanie bohatera można odczytać jako akt bierności wobec sceny rozgrywającej się poza wzrokiem obserwatora, a także dystansu wobec tego, co się zbliża. Artysta stwierdził, że istnieją kwestie uchodzące za fundamentalne, ale i najbardziej intymne, o których wprost mówić się nie da. Rodząca się nietolerancja, niezamanifestowany jeszcze wprost nacjonalizm oraz bierność w obliczu przemocy są właśnie tematami delikatnymi, ale koniecznymi do wyartykułowania. Twórczość Modzelewskiego jest pokłosiem jego niezwykłego daru wnikliwej obserwacji, ale i wyczulenia na problemy współczesności. Okres studiów artysty oraz jego debiut przypadły na okres szczególnej popularności takich dziedzin sztuki jak performance czy wideo-art. Jego zrównoważone kompozycje dalekie były także od ekspresji i absurdu konwencji obranej przez innych członków Gruppy. Modzelewski skwitował swą twórczość słowami: "Czuję się beznadziejnie anachroniczny" ([cyt. za:] Marta Tarabuła, Świat z różnych stron. O malarstwie Jarosława Modzelewskiego, [w:] Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, Kraków 2006, s. 10). Jednocześnie jego prace udowadniają, że za pomocą środków pozornie uważanych za niegdysiejsze można w sposób niezwykle sugestywny i dosadny dawać świadectwo o tym, co aktualne.
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.

PODATKI i OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MODZELEWSKI Jarosław

Studiował w warszawskiej ASP, gdzie w 1980 roku otrzymał dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Współzałożyciel Gruppy i uczestnik jej wystaw w latach 1982-1983. Współredagował organ Gruppy Oj dobrze już (1984-1988). Od 1982 pracuje jako pedagog w macierzystej uczelni. Na jesieni 1984 przebywał wraz z Markiem Sobczykiem na stypendium w Niemczech Zachodnich. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem i Piotrem Młodożeńcem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. Mieszka i pracuje w Nieporęcie.
Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa figuratywnego w Polsce. Wypracował własny, rozpoznawalny na pierwszy rzut oka styl, inspirowany z jednej strony szkołą czystego malarstwa, wyniesioną z pracowni Stefana Gierowskiego, z drugiej sugestywną figuracją Andrzeja Wroblewskiego. Sztuka Modzelewskiego stała się ważnym punktem odniesienia dla Grupy Ładnie.
Nazywany jest malarzem ikon codzienności. Podejmuje wątki polityczne, literackie (inspirowane twórczością Josepha Conrada), historyczne (powstanie styczniowe, II wojna światowa) i egzystencjalne. Głównym tematem jego płócien jest człowiek, ale artystę interesuje także martwa natura i pejzaż (cykl Niedokończony dom). Często przedstawia banalne, chociaż nie pozbawione napięcia emocjonalnego sytuacje. Operuje lapidarną formą i momentalną narracją maluje chwile zobaczone w rzeczywistości i zatrzymane jak stop klatka w kadrze obrazu: prosta czynność wykonywana przez człowieka, fragment wnętrza albo pejzażu. Każdy obraz mieści się w granicach realizmu.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl