olej na płótnie, 81 x 100 cm, sygnowany p.d.: "Peské" na odwrocie na krośnie naklejka (zapewne z jednego z paryskich Salonów): "Jean Peské/...39 Boulevard Saint-Jacques/...Les élagueurs" oraz numer 2992é
Ekspertyza Jerzego Malinowskiego Peské obok W. Ślewińskiego był w końcu XIX w. drugim ważnym polskim malarzem, który brał udział w kształtowaniu nowego międzynarodowego środowiska artystycznego w Paryżu. Uznawany jest we Francji za jednego z poprzedników École de Paris. Peské pochodzący z kresowej polskiej rodziny - zgodnie z radą W.Gersona - swego profesora w warszawskiej Klasie Rysunkowej, wyjechał do Paryża w 1891 r., gdzie podjął naukę w Académie Julian. W środowisko artystyczne Paryża wprowadziła go Gabriela Zapolska. Dzięki niej poznał nabistę Paula Sérusiera i krytyka Félixa Fénéona, a za ich pośrednictwem Henri Toulouse-Lautreca, Camille`a Pissarra i Paula Signaca, z którym wyjeżdżał na studia plenerowe m.in. do Saint Tropez. W 1894 r. wystawiał z Paulem Gauguinem i nabistami na Salonie Niezależnych. W Collioure istnieje muzeum założone w 1934 r. przez Peskégo, gdzie znajdują się jego dzieła. Obrazy polskiego artysty posiada wiele muzeów francuskich, w tym Centre Georges Pompidou w Paryżu.Malarstwo Peskégo kształtowało się w kręgu nabistów i postimpresjonistów. Malował postacie na tle przyrody i we wnętrzu (wielokrotnie powracając do tematu macierzyństwa), martwe natury oraz pejzaże z południowej Francji. Charakterystycznym elementem jego pejzaży są drzewa o rozłożystych konarach i gałęziach. Stanowią one często główny motyw obrazu i wraz z ukształtowaniem terenu tworzą malowniczy układ kompozycyjny.
PESKE Jean (Jan Mirosław) PESKÉ, PESZKE
W 1885r. szkolił się u M. J. Muraszki w Kijowie. W latach 1886-1889 studiował w SSP w Odessie. W 1889r. przyjechał do Warszawy i uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona. Za jego namową pojechał w 1891r. do Paryża i kształcił się w Academie Julian u B. Constanta i J.P. Laurensa. Do paryskiego środowiska arytstycznego wprowadziła go G. Zapolska. Wywarł istotny wpływ na kolonię polskich malarzy. Poznał tam też m.in. H. Toulouse-Loutreca, który uczył go techniki litograficznej i C. Pissarro, który uczył go techniki akwaforty. Przyjaźnił się też z P. Signacem i Marią Skłodowską-Currie, która kolekcjonowała jego obrazy. Na plenery malarskie wyjeźdźa na Lazurowe Wybrzeźe i do Collioure, gdzie obecnie znajduje się muzeum jego imienia. Najsilniejszych impulsów twórczych dostarczył artyście francuski intymizm na czele z E.Vuillardem i P. Bonnardem. Malował martwe natury, pejzaże południowej Francji oraz postacie na tle przyrody i we wnętrzu. Częstym elementem jego prac są też drzewa z rozłożystymi koronami. Stosował technikę olejną, tusz, pastel i akwarelę. Jego prace można oglądać m.in. w Centrum Georges`a Pampidou w Paryżu. Macierzyństwo to temat, który w twórczości Peszkego występuje od 1905 r. Wtedy artysta maluje sceny z życia rodzinnego przepełnione skupionym ciepłem macierzyństwa, emanujące intymną, radosną atmosferę. Powstają wielorakie wersje podejmowanego motywu, z których jedną stanowi prezentowany obraz. W porównaniu do znanego obrazu Peszkego z 1905 r. przedstawiającego matkę z dzieckiem wśród ogrodowej zieleni (kolekcja Petit Palais w Genewie; repr. w katalogu wystawy “Kisling i jego przyjaciele”, Muzeum Narodowe w Warszawie 1997, str. 83) oferowana praca wykonana została w sposób bardziej syntetyczny; cechuje ją rozluźniona struktura malarska, swobodny dukt pędzla i płynność plamy barwnej miejscami ograniczonej delikatnym konturem. Gama intensywnych, czystych barw oparta jest na zestawieniu ciepłych tonów żółcieni i oranżów z zimnymi błękitami, różami i szmaragdową zielenią. Praca wpisuje się w ciąg ikonograficzny wywodzący się z twórczości impresjonistów (M. Cassat), poprzez postimpresjonistów (Bonnard, Vuillard) aż po Ecole de Paris.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl