Jan Peske w 1885 roku rozpoczął naukę malarstwa w szkole malarstwa w Kijowie u pejzażysty Mikołaja Muraszki. W latach 1886-1889 uczęszczał do szkoły sztuk pięknych w Odessie. W roku 1890 przybył do Warszawy, gdzie uczył się w Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona. Rok później wyjechał do Paryża, gdzie osiadł na stałe. Studiował w Académie Julian u Benjamina Konstanta i Jeana Paula Laurensa. Był członkiem Société du Salon d`Automne, Salonu des Artistes Indépendants oraz Salonu des Tuileries, w których wielokrotnie wystawiał swoje prace. Uczestniczył w życiu paryskiej Polonii, m.in. wziął udział w Exposition d`Art Polonaise w Grand Palais. Ponadto brał udział w wystawach: w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w 1892 roku, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie w 1906 roku oraz w TPSP w Krakowie w 1910 roku. Do 1926 miał atelier w Bormes na Lazurowym Wybrzeżu. Stale wyjeżdżał na plenery malarskie w różne rejony Francji, w tym do ulubionego Collioure, gdzie utworzył muzeum współczesnej sztuki francuskiej (obecnie jego imienia i z kolekcją jego prac). Sztuka Jana Peske ukształtowała się w kręgu poszukiwań francuskich postimpresjonistów. W historii sztuki francuskiej uważany jest za artystę należącego do École Post-Impressioniste. Tworzył w wielu technikach: malował olejno i akwarelą, wykonywał pastele, rysunki tuszem chińskim (w tej technice uznany przez E. Woronieckiego za najbieglejszego artystę europejskiego), węglem, sangwiną i ołówkiem. Uprawiał akwafortę (w niej także uznany za mistrza), litografię i cynkografię. Malował pejzaże, szczególnie upodobał sobie przedstawienia drzew i lasów oraz wybrzeży morskich. Wykonywał też liczne przedstawienia figuralne, głównie sceny rodzinne we wnętrzach oraz podobizny kobiet i dzieci, często z kręgu własnej rodziny. Na przełomie wieków tworzył plakaty, ilustracje książkowe oraz scenografie teatralne.
PESKE Jean (Jan Mirosław) PESKÉ, PESZKE
W 1885r. szkolił się u M. J. Muraszki w Kijowie. W latach 1886-1889 studiował w SSP w Odessie. W 1889r. przyjechał do Warszawy i uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona. Za jego namową pojechał w 1891r. do Paryża i kształcił się w Academie Julian u B. Constanta i J.P. Laurensa. Do paryskiego środowiska arytstycznego wprowadziła go G. Zapolska. Wywarł istotny wpływ na kolonię polskich malarzy. Poznał tam też m.in. H. Toulouse-Loutreca, który uczył go techniki litograficznej i C. Pissarro, który uczył go techniki akwaforty. Przyjaźnił się też z P. Signacem i Marią Skłodowską-Currie, która kolekcjonowała jego obrazy. Na plenery malarskie wyjeźdźa na Lazurowe Wybrzeźe i do Collioure, gdzie obecnie znajduje się muzeum jego imienia. Najsilniejszych impulsów twórczych dostarczył artyście francuski intymizm na czele z E.Vuillardem i P. Bonnardem. Malował martwe natury, pejzaże południowej Francji oraz postacie na tle przyrody i we wnętrzu. Częstym elementem jego prac są też drzewa z rozłożystymi koronami. Stosował technikę olejną, tusz, pastel i akwarelę. Jego prace można oglądać m.in. w Centrum Georges`a Pampidou w Paryżu. Macierzyństwo to temat, który w twórczości Peszkego występuje od 1905 r. Wtedy artysta maluje sceny z życia rodzinnego przepełnione skupionym ciepłem macierzyństwa, emanujące intymną, radosną atmosferę. Powstają wielorakie wersje podejmowanego motywu, z których jedną stanowi prezentowany obraz. W porównaniu do znanego obrazu Peszkego z 1905 r. przedstawiającego matkę z dzieckiem wśród ogrodowej zieleni (kolekcja Petit Palais w Genewie; repr. w katalogu wystawy “Kisling i jego przyjaciele”, Muzeum Narodowe w Warszawie 1997, str. 83) oferowana praca wykonana została w sposób bardziej syntetyczny; cechuje ją rozluźniona struktura malarska, swobodny dukt pędzla i płynność plamy barwnej miejscami ograniczonej delikatnym konturem. Gama intensywnych, czystych barw oparta jest na zestawieniu ciepłych tonów żółcieni i oranżów z zimnymi błękitami, różami i szmaragdową zielenią. Praca wpisuje się w ciąg ikonograficzny wywodzący się z twórczości impresjonistów (M. Cassat), poprzez postimpresjonistów (Bonnard, Vuillard) aż po Ecole de Paris.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl