Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
PESKE Jean (Jan Mirosław) PESKÉ, PESZKE | PEJZAŻ NADMORSKI Z GŁAZAMI I FALĄ

Jean (Jan Mirosław) PESKÉ, PESZKE PESKE (ur. 1870 Golta - zm. 1949 Le Mans)

PEJZAŻ NADMORSKI Z GŁAZAMI I FALĄ

Akwarela, gwasz, tusz;
37 x 45 w świetle oprawy
Sygnowany l.d.: Peské.

Malarz i ilustrator; edukację artystyczną rozpoczął w roku 1885 u pejzażysty Nikołaja Muraszki w Kijowie. Kontynuował naukę w Szkole Sztuk Pięknych w Odessie (1886-89) i w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W roku 1891 wyjechał doskonalić swoje umiejętności do Paryża, gdzie pozostał już na stałe. W Paryżu podjął studia w Académie Julian pod kierunkiem Benjamina Constanta i Jeana Paula Laurensa. W krąg tamtejszego środowiska artystycznego wprowadziła malarza Gabriela Zapolska. Wśród poznanych wówczas artystów byli m.in. Henri Toulouse-Lautrec i Camille Pissarro, od których uczył się technik graficznych. Utrzymywał również kontakty z rodakami, m.in. z Marią Curie-Skłodowską, która była kolekcjonerką jego obrazów. Z Paryża wyjeżdżał na dłuższe plenery na południe Francji. Odwiedzał wówczas wiele miejscowości na Lazurowym Wybrzeżu i wielokrotnie przebywał w Collioure w Langwedocji gdzie stworzył w roku 1934 muzeum (obecnie nazwane Musée de Collioure Fonds Peské). Podróżował także do Szwajcarii. Malował przede wszystkim pejzaże z odwiedzanych miejsc, kompozycje figuralne, wśród których często pojawiał się motyw macierzyństwa oraz pogodne przedstawienia rodzinnych posiłków na tarasie willi czy w ogrodzie. Tworzył również martwe natury i rzadziej portrety. Posługiwał się przy tym wieloma technikami - używał farb olejnych, pasteli, akwareli i gwaszu; rysował ołówkiem, sangwiną, węglem i tuszem chińskim, operował mistrzowsko wieloma technikami graficznymi (akwafortą, litografią, cynkografią). Poza tym tworzył również plakaty, zajmował się scenografią i ilustracją książkową.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
PESKE Jean (Jan Mirosław) PESKÉ, PESZKE
W 1885r. szkolił się u M. J. Muraszki w Kijowie. W latach 1886-1889 studiował w SSP w Odessie. W 1889r. przyjechał do Warszawy i uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona. Za jego namową pojechał w 1891r. do Paryża i kształcił się w Academie Julian u B. Constanta i J.P. Laurensa. Do paryskiego środowiska arytstycznego wprowadziła go G. Zapolska. Wywarł istotny wpływ na kolonię polskich malarzy. Poznał tam też m.in. H. Toulouse-Loutreca, który uczył go techniki litograficznej i C. Pissarro, który uczył go techniki akwaforty. Przyjaźnił się też z P. Signacem i Marią Skłodowską-Currie, która kolekcjonowała jego obrazy. Na plenery malarskie wyjeźdźa na Lazurowe Wybrzeźe i do Collioure, gdzie obecnie znajduje się muzeum jego imienia. Najsilniejszych impulsów twórczych dostarczył artyście francuski intymizm na czele z E.Vuillardem i P. Bonnardem. Malował martwe natury, pejzaże południowej Francji oraz postacie na tle przyrody i we wnętrzu. Częstym elementem jego prac są też drzewa z rozłożystymi koronami. Stosował technikę olejną, tusz, pastel i akwarelę. Jego prace można oglądać m.in. w Centrum Georges`a Pampidou w Paryżu. Macierzyństwo to temat, który w twórczości Peszkego występuje od 1905 r. Wtedy artysta maluje sceny z życia rodzinnego przepełnione skupionym ciepłem macierzyństwa, emanujące intymną, radosną atmosferę. Powstają wielorakie wersje podejmowanego motywu, z których jedną stanowi prezentowany obraz. W porównaniu do znanego obrazu Peszkego z 1905 r. przedstawiającego matkę z dzieckiem wśród ogrodowej zieleni (kolekcja Petit Palais w Genewie; repr. w katalogu wystawy “Kisling i jego przyjaciele”, Muzeum Narodowe w Warszawie 1997, str. 83) oferowana praca wykonana została w sposób bardziej syntetyczny; cechuje ją rozluźniona struktura malarska, swobodny dukt pędzla i płynność plamy barwnej miejscami ograniczonej delikatnym konturem. Gama intensywnych, czystych barw oparta jest na zestawieniu ciepłych tonów żółcieni i oranżów z zimnymi błękitami, różami i szmaragdową zielenią. Praca wpisuje się w ciąg ikonograficzny wywodzący się z twórczości impresjonistów (M. Cassat), poprzez postimpresjonistów (Bonnard, Vuillard) aż po Ecole de Paris.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl