Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BEREŚ Jerzy | Taczki symboliczne, 1975 r.

Jerzy BEREŚ (1930-2012)

Taczki symboliczne, 1975 r.

technika własna, drewno, tkanina, 122 x 211 x 60 cm
sygnowany, datowany i opisany na awersie `TACZKI SYMBOLICZNE | Bereś | 1975`
Konstrukcja drewniana, skłądająca się z czterech kijków (jeden z nich lekko ułamany w połowie), które podtrzymują drewnianą deskę z zielonym napisem `TACZKI SYMBOLICZNE | Bereś | 1975`. Kijki podtrzymują również przywiązaną powyżej deski jutową płachtę, z czarnym napisem `PAMIĄTKA`, który jest skierowany do dołu. Na zwieńczeniu deski, po prawej stronie, znajduje się nieregularne koło, wykonane z przeciętego pnia drzewa. Po lewej stronie deska zakończona jest dwoma poziomymi wypustkami, które pełnią funkcję rączek do taczki.

Na odwrociu deski, skierowanym do dołu znajdują się (kolejno, od lewej strony): gąbka nasączona atramentem, (format A4, owinięta w pożółkłą folię) lekko wystrugany w powierzchni deski i pomalowany na czarno napis: `ODBIJ | WEŹ` na którym znajduje się drewniana maska, na rewersie drewniany drążek do trzymania, na awersie ułożone z konopnego sznura oczy, us

Wystawiona rzeźba zatytułowana "Taczki symboliczne" powstała w 1975 roku. To niezwykle istotna praca w panoramie twórczości najważniejszego, obok Zbigniewa Warpechowskiego, polskiego performera. Artysta wykorzystał ją w akcji "Msza refleksyjna", która odbyła się 10 maja 1975 w Zakładach Metalowych im. Szadkowskiego w Krakowie oraz w "Rundzie honorowej", która miała miejsce 15 listopada tego samego roku na zamojskim rynku starego miasta.
Jerzy Bereś realizował przede wszystkim rzeźby, akcje i performance, w których wykorzystywał stworzone przez siebie drewniane konstrukcje. Jego wypowiedzi najczęściej miały charakter politycznych, kontestujących PRL-owską rzeczywistość manifestów, głosił wyższość "aktu twórczego" nad przedmiotem. Sztukę Beresia najczęściej odczytuje się przez pryzmat metafory, niedopowiedzenia, złożonej symboliki (często o biograficznej proweniencji) oraz kulturowych klisz i skojarzeń.

Realizował przede wszystkim rzeźby, akcje i performance, w których wykorzystywał stworzone przez siebie drewniane konstrukcje. Jego wypowiedzi najczęściej miały charakter politycznych, kontestujących PRL-owską rzeczywistość manifestów, głosił wyższość "aktu twórczego" nad przedmiotem. Sztukę Beresia najczęściej odczytuje się przez pryzmat metafory, niedopowiedzenia, złożonej symboliki (często o biograficznej proweniencji) oraz kulturowych klisz i skojarzeń. W 1956 ukończył rzeźbę na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w pracowni Xawerego Dunikowskiego. Już po dwóch latach miał pierwszą indywidualną wystawę w krakowskim Domu Plastyków. W 1960 roku rozpoczął realizację drewnianych form rzeźbiarskich, które sukcesywnie redukował i upraszczał. W cyklu "Wyrocznia", zapoczątkowanym w 1967, po raz pierwszy wykorzystał znalezione w polu kamienie, sznury konopne, fragmenty jutowych worków, drewnianych gałęzi i skórzanych rzemieni. O jego sztuce tak pisał Andrzej Osęka: "Nieoczekiwany kierunek nadał ludowości pod koniec lat sześćdziesiątych Jerzy Bereś: począł tworzyć kształty przypominające zabawki jarmarczne powiększone do nieprawdopodobnych rozmiarów, przedmioty - niby studzienne żurawie, widomie absurdalne. Tak jakby artysta chciał połączyć dostojeństwo i szlachetność drewnianych, zgrzebnych kształtów z surrealistycznym humorem. Dalsza ewolucja sztuki Jerzego Beresia doprowadziła go do konceptualizmu, jednak duch owej sztuki pozostał ten sam: powtarzają się tu czynności uroczyste, jak krajanie chleba, rozlewanie wina. Początkowo wydawało się to zbyteczne i pretensjonalne: taki stosunek do dzieła rzeźbiarskiego, który wykraczałby poza czystą kontemplację, który byłby czymś więcej (a w każdym razie - czymś innym) niż tylko oglądaniem eksponatu" (Andrzej Osęka, Wojciech Skrodzki, Współczesna rzeźba polska, Warszawa 1977, s. 13-14). W 1968 roku w warszawskiej Galerii Foksal Bereś zaprezentował swoją pierwszą akcję " "Przepowiednia I", która zapoczątkowała cykl jego manifestacji artystycznych. Ostatnia z nich odbyła się w roku jego śmierci w Sokołowsku. Był mężem wybitnej rzeźbiarki Marii Pinińskiej-Bereś.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BEREŚ Jerzy
Urodził się w Nowym Sączu. W latach 1950-1956 studiował na krakowskiej ASP w pracowni Xsawerego Dunikowskiego. Uprawiał rzeźbę i performance. Od 1955 roku brał czynny udział w życiu artystycznym i intelektualnym w kraju i za granicą - w wystawach, manifestacjach, sympozjach, festiwalach i akcjach. Twórczość Beresia jest sztuką symbolu, metafory i akcji. W latach 60. XX wieku tworzył wysoko cenione rzeźby o tematyce religijnej. Od 1968 roku wprowadził w swe prace obrzędy i ceremonie, których bohaterem był on sam. Występował nago manifestując w ten sposób powrót do pierwotnych znaczeń i naturalnej ekspresji tworząc jednocześnie zaplanowane misteria.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl