Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
JEŁOWICKI Jerzy (Bożeniec) | Konfederaci barscy, 1934 r.

Jerzy (Bożeniec) JEŁOWICKI (1899-1939)

Konfederaci barscy, 1934 r.

olej/płótno (dublowane), 107 x 136 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'Jerzy Jełowicki 1934'

Jerzy Jełowicki urodził się w 1899 w Rozniatówce na Podolu, w majątku pradziadka Stanisława Bożeńca Jełowickiego. Pradziadek Stanisław był szlachcicem z Podola, miecznikiem łuckim i konsyliarzem konfederacji barskiej. Przedstawiona scena nawiązuje ikonograficznie do Obrony Baru przez konfederatów barskich. Na ową hipotezę wskazuje nie tylko obecność żołnierzy w charakterystycznych konfederatkach na tle pejzażu ze sztafażem (prawdopodobnie mury zamku w Barze), lecz także postać karmelitańskiego kaznodziei i przywódcy, Marka Jandołowicza. Wystąpił on z krzyżem w ręku przeciwko natarciu rosyjskiemu na Bar, dając początek jednej z pierwszych bitew konfederatów. Obecność pradziadka malarza w obronie miasta należy do sfery przypuszczeń. Jako konsyliarz i członek Rady Generalnej powinien był uczestniczyć w zawiązaniu zbrojnego związku w Barze i w jego obronie.
Jerzy Jełowicki przed podjęciem studiów służył w I Pułku Ułanów Krechowieckich, co mogło być przyczyną jego fascynacji tematyką batalistyczną. Począwszy od 1929 studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego, jednocześnie pobierając nauki w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Był członkiem "Grupy Czwartej", powołanej do życia na przełomie 1935 i 1936, której krótka aktywność została przerwana wybuchem wojny. Wśród należących do grupy artystów warto wymienić Bolesława Baakę, Jana Betleya, Irenę Wilczyńską i samego profesora Pruszkowskiego. Nakreślenie poszukiwań twórczych grupy jest sprawą niełatwą, ponieważ podczas okupacji zginęła większość z wystawianych prac, wiadomo natomiast, że szczególnie interesowało ją zagadnienie barwy. Od 1935 do 1939 Jełowicki brał udział w wystawach w Warszawie (przede wszystkim w Instytucie Propagandy Sztuki) oraz Berlinie. Do ciekawych faktów z życiorysu malarza należy podjęta przez niego praca związana z dekoracjami kabin kultowego statku pasażerskiego MS Piłsudski.
Jełowicki malował przede wszystkim historyczne sceny batalistyczne ("Żółkiewski w Moskwie", "Z wojen Batorego", "Husaria"). Większość obrazów malarza zginęła podczas II wojny światowej, nieliczne zachowane prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie oraz w kolekcji Wielkopolskiego Muzeum Wojskowego.

"Studiował w SGGW w Warszawie, którą ukończył w r. 1928, równocześnie studiując w ASP w pracowni T. Pruszkowskiego gdzie uzyskał dyplom w r. 1935. Był członkiem "Grupy Czwartej", z którą wystawiał. Brał również udział w wystawach Bloku ZAP i IPS." (źródło: "Malarze z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego", wyd. MNW, 1978, s.66)

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
JEŁOWICKI Jerzy (Bożeniec)
Artysta malarz a zarazem inżynier rolnictwa i ziemianin. Mieszkał przemiennie w majątku Stadniki i w Warszawie. W 1925 r. ukończył SGGW, a w 1935 r. Szkołę Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie studiował u T. Pruszkowskiego. Był członkiem Stowarzyszenia Artystów „Grupa Czwarta”, uczniów Pruszkowskiego, którzy łączyli tradycyjną estetykę z koloryzmem. Wystawiał w Warszawie (1935-39) i Berlinie (1936). Wśród wystawianych był obraz „Za lisem” (zob. SAP, t. III, s. 282). Malował w manierze postimpresjonistycznej głównie kompozycje batalistyczne, historyczne i inne z udziałem koni. Tematyka jego prac nie dziwi – jak przystało na ziemianina był koniarzem, kawalerzystą, ułanem krechowieckim (1918-20). Zginął w obronie Warszawy, służąc w XXI Pułku Ułanów Nadwiślańskich. Wartość pozostałych prac zwiększa fakt, iż większość uległa zniszczeniu w czasie 2. wojny światowej. Nieliczne obrazy m.in. w Muzeach Narodowych w Krakowie i Warszawie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl