Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KAŁUCKI Jerzy | Dżin, 2001 r.

Jerzy KAŁUCKI (1931 Lwów - 2022)

Dżin, 2001 r.

olej/płótno, 190 x 145 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jerzy Kałucki 2001 | "DŻIN"'

WYSTAWIANY:
- "Przebiegi i konteksty", Galeria Starmach, Kraków 2017
- Art Basel, 2016

Rok 1997 uznawany jest za początek ostatniego etapu twórczości artysty, gdzie będąc już mocno świadomym swego stylu i sposobu ekspresji, Kałucki zaczyna tworzyć prace niezwykle różnorodne. Są one jednak cały czas kontynuacją poszukiwań artystycznych i dotychczasowych doświadczeń. Zarówno "Dżin" z 2001 roku, jak i "Daktyl" z roku 2000, są pracami zbudowanymi na łukach o zróżnicowanych rozpiętościach. Odnajdziemy na nich również horyzontalne linie, malowane delikatną, cienką kreską. Inne prace z tego okresu, jak "Definicja CC", "Definicja CB", "Mantra" czy "Argo" należą do grupy prac, w których geometryczną dominantą jest półkole, rzadziej koło, często w odważnych zestawieniach kolorystycznych.

"Dżin" składa się z elementów niezwykle charakterystycznych w twórczości artysty - zdezintegrowanych figur geometrycznych, które wycięte i multiplikowane budują niespokojną kompozycję. Najczęściej u tego artysty - zarówno w kompozycjach malarskich, jak i rzeźbiarskich - pojawiające się koło traci tu swoją jednorodność i staje się fragmentem samego siebie. Kałucki nacina, rozcina, czy wręcz obcina formę, zza której wyłania się kolejna. Powtarzalność analogicznych kształtów niejako sankcjonuje kolorystyka, która utrzymana jest w pewnej określonej tonacji barwnej. Czasem artysta stosuje napięcia kontrastowe, które dynamizują kompozycję, a tym samym oddziałują na emocje odbiorcy.

To, co łączy ze sobą wszystkie prace Jerzego Kałuckiego, to niezwykła oszczędność środków wyrazu oraz zamiłowanie do geometrycznych form, które towarzyszyło artyście już od czasów studiów (1956-60). Początkowo w jego twórczości dominowały koła. Zamknięte wewnątrz płótna, z czasem, od początku lat 70., rozpoczęły swoją ewolucję. Na płótnach Kałuckiego pojawiły się w tym czasie wyzwolone od wszelkich geometrycznych figur łuki, okręgi i koła, niemieszczące się w ramach obrazu, ucięte jego krawędziami. Zniekształcone koła i półkola, rozcinające je trójkąty i pasy początkowo malowane były wyłącznie w czerni i bieli. W roku 1970 pojawiły się też inne barwy, które Kałucki kontrastowo zderza. Podczas VIII Spotkania Artystów i Teoretyków Sztuki Świdwin-Osieki '70 Jerzy Kałucki zaprezentował malarsko-przestrzenną realizację "Obraz odcinka łuku o r=1970 cm". Nie był to przypadek - w tamtym czasie trwała gorąca dyskusja dotycząca sztuki pojęciowej i spór pomiędzy traktowaniem sztuki nadal jako konkret przedmiotowy i pojęciowy. Kompozycja stała się indywidualnym manifestem twórczym artysty. Jednocześnie było to wyjście w kierunku trójwymiarowości.

Maria Anna Potocka w katalogu wystawy Kałuckiego w Starmach Gallery napisała: "Abstrakcja Jerzego Kałuckiego jest abstrakcją geometryczną. Jej geometryczność sprowadzona została do linii miękkich. linie proste i budowane z nich formy ustalają jedynie relacje napięć pomiędzy liniami wyciętymi z kół. Czasami zależność łuków interpretowana jest konturem lub rozbiciem kreski. Te wszystkie zabiegi wprowadzają elementy poetyckie i ekspresyjne metodami geometrycznymi. W ten sposób, podstawowa idea patrzenia panuje nad tym, co jest bardziej odległe, ale konieczne dla pełni osobowości. Panuje nad poezją i ekspresją, które wprowadzone pośrednio, drogą geometryczną, istnieją w dużym wyważeniu. Ten rodzaj strategii, dopuszczając wielość abstrakcji w ramach kompozycji geometrycznej, kontroluje cały czas krok za dużo".
W latach 1951-57 studiował na ASP w Krakowie malarstwo i scenografię pod kierunkiem Zygmunta Radnickiego i Andrzeja Stopki. Od 1981 prowadzi pracownię malarstwa na poznańskiej PWSSP. Jest autorem licznych scenografii teatralnych i telewizyjnych. W 1959 roku zaczął wystawiać swe prace malarskie. Od 1976 jest członkiem reaktywowanej Grupy Krakowskiej. Wystawiał również w krakowskiej Galerii Krzysztofory: np. "Pokaz obrazu odcinka luku o promieniu r=1970 cm". Oprócz malarstwa i scenografii uprawia rysunek, grafikę, zajmuje się działaniami przestrzennymi - instalacjami. Jerzego Kałuckiego często określa się, jako "filozoficznego konstruktywistę", a sam chętnie powołuje się na kontynuatora malarstwa zapoczątkowanego przez Kazimierza Malewicza.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KAŁUCKI Jerzy

Urodził się w 1931 w Lwowie. W latach 1951-57 studiował na ASP w Krakowie malarstwo i scenografię pod kierunkiem Z. Radnickiego i A. Stopki.Od 1981 prowadzi pracownię malarstwa na poznańskiej PWSSP. Jest autorem licznych scenografii teatralnych i telewizyjnych. W 1959 zaczął wystawiać swe prace malarskie. Od 1976 jest członkiem reaktywowanej Grupy Krakowskiej. Wystawiał również w krakowskiej Galerii Krzysztofory: np. "Pokaz obrazu odcinka luku o promieniu r=1970 cm". Oprócz malarstwa i scenografii uprawia rysunek, grafikę, zajmuje się działaniami przestrzennymi - instalacjami. Jerzego Kaluckiego często określa się, jako "filozoficznego konstruktywistę", a sam chętnie powołuje się na kontynuatora malarstwa zapoczątkowanego przez K. Malewicza.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl