olej/płótno, 75 x 96 cm sygnowany i datowany l.d.: 'Jerzy Kossak | 1936' na odwrociu nalepka Towarzystwa Krzewienia Sztuk Pięknych w Krakowie
WYSTAWIANY: - Towarzystwo Krzewienia Sztuk Pięknych w Krakowie, luty - lipiec 1936 (?)
LITERATURA: - porównaj: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 18, poz. 55 i 56 (il.)
Kampania Napoleona 1812 roku, na której tle rozgrywają się sceny "Pana Tadeusza" Adam Mickiewicza, zakończyła się porażką i stanowiła "początek końca" błyskotliwego podboju Europy przez cesarza. Jeśli Mickiewicz rysował na kartach epopei wodza w sposób afirmatywny, dopiero idącego na Rosję, tak Jerzy Kossak pokazuje jego odwrót i klęskę wyprawy moskiewskiej. Definitywny rozpad wojska nastąpił wskutek mroźnej aury oraz dotkliwego głodu, które dokuczały przegranym. Polacy w szeregach Napoleona należeli do najwytrwalszych, walczyli z atakującymi oddziały kozakami oraz stanowili straż przyboczną wodza. Kossak, przedstawiając temat klęski napoleońskiej, zyskał dużą popularność. Pierwszy obraz z tej serii namalował 27-letni artysta w 1913 roku, krótko przed wybuchem Wielkiej Wojny (miejsce przechowywania nieznane). W kolejnych dekadach powracał do wypracowanej redakcji tej historii, a dzisiaj najpopularniejszymi i często reprodukowanymi wersjami pozostają obrazy z 1923 (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie) oraz 1927 roku (Muzeum Narodowe w Warszawie). Prezentowany obraz stanowi replikę autorską wiernie powtarzającą wzór dwóch kompozycji z lat 20. Zbliża się także do nich rozmiarami - jej dłuższy bok liczy prawie metr długości, co na tle "napoleońskich" kompozycji lat 30. jest dosyć unikalne. Kossak zastosował w tym przypadku ciekawe rozwiązania kolorystyczne. Szaro-błękitną połać pejzażu skrytego w zimowej zawierusze urozmaicają akcenty barwne: żółć, zieleń, błękit czy fiolet w partiach strojów cesarza i sztabu oraz różowo-pomarańczowa linia ogniście rozświetlonego nieba. Interesującym zabiegiem wydaje się przedstawienie wizyjnej figury Sfinksa majaczącej na horyzoncie. Zjawa ukazuje się w promieniach zachodzącego słońca, przypominając cesarzowi o niegdysiejszych sukcesach kampanii egipskiej lat 1798- 1801. Symboliczna aura przedstawienia opiewa mit napoleoński, lecz i za sprawą odwołania się do toposu zmiennej fortuny obraz Kossaka stanowi wymowny przypis do sytuacji politycznej kraju ok. 1939 roku.
Jerzy Kossak kształcił się od najmłodszych lat w pracowni dziadka - Juliusza oraz ojca - Wojciecha. Na początku lat 20. XX wieku. Jerzy wraz z ojcem podróżował po dworach Wielkopolski, gdzie portretował tamtejsze ziemiaństwo. Obrazy Jerzego Kossaka (tak, jak jego dziadka i ojca) do dziś cieszą się dużym powodzeniem. Artysta podejmował tematykę bliską tęsknotom i sentymentom polskiego odbiorcy, utrwalał mit legionów polskich i zwycięskiej wojny z bolszewikami, malował także sceny rodzajowe z motywami trudów ułańskich, koni, spotkań żołnierzy i dziewcząt.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
KOSSAK Jerzy
Syn Wojciecha Kossaka. Od najmłodszych lat szkolił się pod okiem ojca i dziadka - Juliusza Kossaka. Jego obrazy nawiązywały do czasów napoleońskich i II wojny światowej. Podstawowym motywem w jego obrazach był koń. Brał udział w licznych wystawach. Jego prace cieszyły się ogromnym powodzeniem. Jako pierwszy w rodzinie do swojej twórczości wprowadził element legend starogermańskich i celtyckich.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl