Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
NOWOSIELSKI Jerzy | Kompozycja abstrakcyjna, 1968 r.

Jerzy NOWOSIELSKI (1923 Kraków - 2011 Kraków)

Kompozycja abstrakcyjna, 1968 r.

olej/płótno, 120 x 80 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `JERZY NOWOSIELSKI | "KOMPOZYCJA | ABSTRAKCYJNA" | 1968` oraz `R.39` `P.6.` i `B.2.`
na odwrociu papierowa nalepka autorska z opisem pracy, papierowa nalepka wystawowa z wystawy polskiej sztuki podczas Festiwalu w Edynburgu w 1972 oraz papierowa nalepka wystawowa z Galerii Współczesnej K.M.P. i K. "RUCH" w Warszawie z 1970 r.

WYSTAWIANY:
- Wystawa polskiej sztuki podczas Festiwalu w Edynburgu, Galeria Richard Demarco, Edynburg 1972
- Wystawa indywidualna Galeria Współczesna K.M.P. i K. "RUCH", Warszawa 11.12.1969 - 4.01.1970 r.

Piękno i teologia
"Krystyna Horodyska - Panie Profesorze, jakie osiągnięcia w dwudziestopięcioleciu Polski uważa Pan za najbardziej doniosłe? Jerzy Nowosielski - Będę mówił oczywiście o osiągnięciach artystycznych i o faktach artystycznych, bo to są sprawy, na których się, tak mniemam, rozumiem i które mnie naprawdę żywo obchodzą... Co prawda, to trudne pytanie, bo przecież dużo było takich ważnych osiągnięć - a może jeszcze nie było tego najważniejszego? Ale jeżeli bardzo ograniczyć pole widzenia, na przykład do spraw malarstwa, to w moim przekonaniu, takim najważniejszym faktem (faktem raczej niż `osiągnięciem`) była wielka Wystawa Sztuki Nowoczesnej w galerii Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie w grudniu 1948 roku. Czasy to dość odległe, nie każdy je pamięta. Dlaczego sięgam do tak `zamierzchłej` przeszłości?
Z kilku przyczyn. Po pierwsze, ważne jest właśnie to, że wystawa tego rodzaju odbyła się prawie na początku historii artystycznej naszej Trzeciej Rzeczypospolitej. Bo przez to, że taka duża i taka wszechstronna impreza i manifestacja artystyczna możliwa była właśnie na samym początku tej historii - tak niedługo po okresie okupacji i wszelkiego wyniszczenia naszego życia kulturalnego i wyniszczenia inteligencji polskiej - stała się ona faktem przesądzającym niejako o charakterze naszej kultury artystycznej na przyszłość. To wszystko co potem - w tej najbliższej `socrealistycznej` epoce, bardzo u nas krótkiej - i później, w okresie ujawnienia różnorodnych tendencji artystycznych, się stało, jako punkt wyjścia mogło mieć już tę pierwszą, na wielką skalę, manifestację wielokierunkowości naszego życia plastycznego. Wystawa ta bowiem ujawniła wiele tendencji w polskiej sztuce. Dowiodła, że w naszej powojennej rzeczywistości artystycznej istnieją żywe, kontrowersyjne i przeciwstawiające się sobie różne nurty malarskie - często sprzeczne. (Sama wystawa, już jako całość, była wystąpieniem przeciwko oficjalnemu wtedy w naszym życiu artystycznym `koloryzmowi`). Dowiodła ona, że istnieją tendencje zwalczające się, dyskutujące z sobą i że istnieje różnorodność zjawisk artystycznych. Wystawa ta wykazała, że poza `oficjalnością` żyje w Polsce wiele dynamicznych i prawdziwych spraw artystycznych, ważniejszych od tej `oficjalnej` warstwy wydarzeń kulturalnych, że te autentyczne sprawy w gruncie rzeczy stanowią istotną treść naszego życia kulturalnego i one naprawdę decydują i będą decydować o prawdziwym obliczu naszej kultury.
I to też dowiodło, że nie jesteśmy `prowincją` kulturalną. Dowiodło przede wszystkim nam samym - artystom. Przecież okres powojenny to był okres stosunkowo znacznej izolacji kulturalnej. Przez te pięć lat byliśmy odcięci od świata przez samą wojnę, z kolei trudne warunki powojenne sprawiały, że nie podróżowaliśmy po całej Europie i całym świecie, jak to robimy teraz. Nasza wiedza o aktualnych wydarzeniach artystycznych za granicą była bardzo nikła. To nasze środowisko, nasze własne siły stworzyły ową wielkość nurtów, postaw i tendencji artystycznych, które pozostały i pozostają istotną, najważniejszą i ożywiającą cechą naszej sztuki aż do dzisiaj... A pierwszą wyraźną i mocną manifestacją tej wielokierunkowości naszej kul tury plastycznej była wystawa krakowska 1948-1949.
Pragnę jeszcze zapytać, jakie osiągnięcia własne w minionym dwudziestopięcioleciu uważa Pan za najważniejsze? Trudno tu o obiektywną i jednoznaczną odpowiedź. Nie chcę tu też mówić o realizacjach, konkretnych `faktach dokonanych` w mojej twórczości. Wolę ograniczyć się do scharakteryzowania pewnych `etapów` rozwoju mojej świadomości artystycznej i mojej praktyki malarskiej. Otóż pierwszym takim `etapem`, który uważam za istotny w swoim życiu artystycznym, było `wynalezienie` w 1947 (w lecie - pamiętam dobrze ten moment) pewnej formy wypowie malarskiej, wypowiedzi powstałej na bazie konwencji malarstwa abstrakcyjnego (abstrakcji geometrycznej), ale duchem swoim odległej od abstrakcji geometrycznej związanej z kręgiem neoplastycyzmu, wraz ze sztuką Mondriana, Herbina. To była inna niż dzisiejsza `sztuka wizualna`. Dało to początek pewnej serii razów (opartych na zestawieniu różnej wielkości trójkątów, których prototypem była `Bitwa o Addis Abebę`), do której ciągle wracam, rozbudowując ją i ko kując aż po dziś dzień. W jednej ze swoich wypowiedzi nazwałem to malarstwo `abstrakcją magiczną`. Myślę, że pojawienie się tego nurtu w moim ma jest bardzo dla mnie ważnym faktem.
Potrzeba przeciwstawienia się tej formie wypowiedzi, ucieczki od niej, przejścia na inną płaszczyznę działań malarskich wywołała u mnie serię realizacji, które doprowadziły do pewnego typu figuralności, zbliżonego do malarstwa `ikony` (z pewnego okresu jej rozwoju). To nie była chęć naśladowania ikony. To był pewien zbieg okoliczności w mojej praktyce malarskiej, który zmusił mnie do realizacji jednoczących elementy iluzji przestrzennej przedmiotu i płaskich struktur geometrycznych. To doprowadziło mnie do pewnego typu myślenia o malarstwie, które nazwałbym myśleniem `teologicznym`. W moim odczuciu bowiem określone doświadczenia plastyczne i malarskie związane są jak najściślej z określonymi przeżyciami natury duchowej. Takie nastawienie umożliwiło mi realizowanie pewnych rzeczy w zakresie malarstwa `sakralnego`. - Nie lubię tego terminu. Myślę, że cała dobra sztuka jest sztuką sakralną. Używam tego określenia w sensie czysto praktycznym, to zna-czy w wypadku bezpośredniego związania malowidła czy rzeźby z określonymi formami kultu. W tej dziedzinie mam pewne osiągnięcia, które uważam za dość ważne. Pierwsze - to polichromia kościoła na Jelonkach w Warszawie. Drugim jest ikonostas dla cerkwi w Orzeszkowie, koło Hajnówki, który tam nie mógł być zainstalowany, bo nie podobał się wiernym. Znajduje się obecnie w krakowskiej cerkwi i może będzie ustawiony w zabytkowym gotyckim wnętrzu, gdzie mieści się salka katechetyczna" (Piękno i teologia, rozmawia Krystyna Horodyska, "Za i Przeciw", 1969, nr 29, s. 12).


W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
NOWOSIELSKI Jerzy

Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl