Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
NOWOSIELSKI Jerzy | Pejzaż zielony VI, 1985 r.

Jerzy NOWOSIELSKI (1923 Kraków - 2011 Kraków)

Pejzaż zielony VI, 1985 r.

olej/płótno, 70 x 80 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: `Jerzy Nowosielski 1985`
na blejtramie papierowa naklejka z XVII Wystawy Grupy Krakowskiej w Krzysztoforach (marzec 1987, poz. 2)

WYSTAWIANY:
- "Jerzy Nowosielski", Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, 21.03-27.04.2003
-"Jerzy Nowosielski", Starmach Gallery, Kraków, 2-17.02.1990
-"Jerzy Nowosielski. Malarstwo", Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 16.05-15.06.1989
- wystawa Jerzego Nowosielskiego inspirowana sztuką wschodnią (towarzyszyła obchodom 1000-lecia Chrztu Rusi), Klasztor oo. Dominikanów, Kraków, czerwiec 1988
- "Jerzy Nowosielski. Malarstwo", Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL, Lublin, styczeń 1988
- "XVIII Wystawa Grupy Krakowskiej", Galeria Krzysztofory, Kraków, 6-29.03.1987
LITERATURA:
- Jerzy Nowosielski, katalog wystawy, Zachęta, 21.03-27.04.2003, Warszawa 2003, s. 431, poz. kat. 636
- Jerzy Nowosielski, Starmach Gallery, Kraków styczeń 1990, s. 201 (dodruk do "Artibus et Historiae", 1990 No 21 (XI), IRSA, Kraków)

"Brak koloru spotykamy tylko u złych malarzy. Mówię o tym z pewną dozą megalomanii, gdyż w ten sposób zdradzam się, iż uważam się za dobrego malarza, nie wiem, czy za wybitnego, ale w każdym razie nie za złego. (...) Natomiast jeżeli ktoś bardzo drastycznie ogranicza gamę kolorystyczną swoich obrazów, oznacza to, że doskonale wie, czym jest kolor, oczywiście nie jako oddzielna kategoria, lecz na zasadzie obecności w jego malarstwie. Ograniczenie gamy sprawia, że kolor jest intensywniej obecny w malowidle. Jeżeli bowiem coś się ogranicza, znaczy to, że to coś się dobrze czuje" (Jerzy Nowosielski, Ławra Poczajowska "Twórczość", nr 12, 1984).

Prezentowana praca należy do zespołu "zielonych" pejzaży realizowanych przez Jerzego Nowosielskiego w latach 70. i 80. Najwięcej z nich powstało w 1985 roku, kiedy artysta otrzymał od Rady Państwa tytuł profesora zwyczajnego. W tym samym roku Nowosielski został uhonorowany Medalem św. Marii Magdaleny II stopnia, czyli najwyższym odznaczeniem Cerkwi prawosławnej w Polsce, a także Nagrodą im. ks. Konstantego Ostrogskiego, przyznawaną przez środowisko prawosławnych intelektualistów. W 1985 roku otrzymał również Nagrodę Artystyczną Muzeum Archidiecezji Warszawskiej i Nagrodę im. Jana Cybisa. Nowosielski zbudował kompozycję obrazu poprzez pasowe, lawowane układy głębokich zieleni, przecinanych biżuteryjnymi detalami budującymi przestrzeń. Sam o kolorze w swoich pracach mówił następująco: "Lubię czerń, pewne zestawienia zieleni, pewne gamy, które wykorzystują czerwień. Trudno powiedzieć, że to są moje ulubione kolory. Są po prostu pewne systemy zestawiania kolorów, które potrafię stosować, które mam wypróbowane i których używam przy realizowaniu określonych wizji malarskich. (...) Owa dominacja pewnych kolorów w mojej twórczości nie jest wcale sprawą zamierzoną. Może w tym jest jakaś zależność od przemian, które w mojej psychice zachodzą, od stanów mojej duszy, od fizycznego procesu starzenia się" (tamże).


W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
NOWOSIELSKI Jerzy

Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl