Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
NOWOSIELSKI Jerzy | Spotkania w pejzażu, 1959 r.

Jerzy NOWOSIELSKI (1923 Kraków - 2011 Kraków)

Spotkania w pejzażu, 1959 r.

olej/płótno, 60 x 72 cm
na odwrociu papierowa nalepka wywozowa z Desy oraz papierowa nalepka autorska z opisem pracy

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Koszalin (od 1966)
- dom aukcyjny Walker`s Fine Art & Estate Auctioneers, Ottawa



WYSTAWIANY:
- "Eibisch, Gierowski, Jackiewicz, Jaskierski, Nowosielski, Ziemski", Washington Gallery of Art, Waszyngton, wrzesień-październik 1965
- "Jerzy Nowosielski. Wystawa malarstwa", ZPAP CBWA , Zachęta, Warszawa, marzec 1963
- "Jerzy Nowosielski. Wystawa malarstwa", Cassel Gallery, Londyn, listopad 1963
LITERATURA:
- Jerzy Nowosielski, katalog wystawy, Zachęta, 21.03-27.04.2003, Warszawa 2003, s. 604
- Eibisch, Gierowski, Jackiewicz, Jaskierski, Nowosielski, Ziemski, katalog wystawy zbiorowej w Washington Gallery of Art, Waszyngton 1965
- Jerzy Nowosielski. Wystawa malarstwa, katalog wystawy w Cassel Gallery, Londyn 1963 (il. czarno-biała)

"Jerzy Nowosielski jest chyba jedynym ze znanych mi malarzy, który operuje wątkami ikonograficznymi w sposób kompetentny. Iluż to artystów zabawia się żonglowaniem niezrozumiałymi dla nich zupełnie symbolami i schematami w celu psotnego zasugerowania, że tworzą dzieła `z drugim dnem`. Tymczasem `drugie dno` w dziełach Nowosielskiego istnieje rzeczywiście, co więcej, byłoby - jak sądzę - w wielu wypadkach jednoznacznie rozszyfrowane dla znawcy - ikonologa. Tyle, że są to wątki piętrowe, komplikacje sekretnych i mniej sekretnych języków różnych epok (...), opatrzone jakby współczesnym, trzeźwym komentarzem" (Jerzy Stajuda ("Przyjaciel jelenia"), Prolegomena do malarstwa Nowosielskiego,"Współczesność" 1964 nr 1 [1-8 I], s. 8).

Obraz "Spotkania w pejzażu" doskonale oddaje wyjątkowy charakter prac Jerzego Nowosielskiego. To spójna, asymetryczna kompozycja utrzymana w odcieniach głębokiej zieleni, beżu, czerwieni, różu i tak często stosowanej przez artystę czerni. W części centralnej obrazu przedstawiono dwie androgyniczne postaci o ciemnobrązowych sylwetkach z jasnymi przepaskami biodrowymi. Po lewej stronie kompozycji stoi mężczyzna, który otwartym gestem dłoni wskazuje na sąsiednią część obrazu. Płótno zostało przez artystę podzielone na nieregularnej wielkości zgeometryzowane płaszczyzny, obwiedzione czarnym konturem i szczelnie wypełnione kolorem. Ten często stosowany przez Nowosielskiego zabieg sprawia, że praca formalnie nawiązuje do abstrakcji geometrycznej i kubizmu, nie tracąc jednocześnie swoich figuratywnych odniesień i lirycznego ujęcia. Perspektywa obrazu ma umowny charakter, jej poszczególne elementy łączą się ze sobą na zasadzie współgrania płaszczyzn koloru. Praca powstała w 1959 roku, podczas obecności artysty w Łodzi. W 1950 roku Jerzy Nowosielski zrezygnował z pracy w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie. Jego decyzja była spowodowana zwolnieniem Tadeusza Kantora, którego był asystentem. Półtora miesiąca po decyzji Ministerstwa Kultury i Sztuki Nowosielski wymeldował się z Krakowa. "W 1950 roku przeniosłem się do Łodzi, gdzie moja żona została scenografem w teatrze lalek, miała dość dużą pensję, a ja objąłem posadę kierownika artystycznego Państwowej Dyrekcji Teatrów Lalek. (...) W Łodzi trzymałem się Teresy Tyszkiewiczowej, a ona znała masę młodych ludzi, takich jak Fijałkowski i inni, także mieliśmy bardzo dobry towarzysko-koleżeński kontekst (...)" (Sztuka nie boi się propagandy. Z Jerzym Nowosielskim rozmawia Krystyna Czerni, "Res Publica", nr 9, 1988). W okresie łódzkim, który trwał do 1962 roku, Nowosielski zajmował się projektowaniem kostiumów i scenografii teatralnych, realizował polichromie w cerkwiach, uczestniczył również w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Od 1957 roku kierował pracownią Projektowania Tkanin Dekoracyjnych w łódzkiej WSSP.
Rok 1959 obfitował w wydarzenia, które były niezwykle istotne dla kariery artystycznej Jerzego Nowosielskiego - jego prace pojawiły się na wystawach malarstwa polskiego w Wenecji, Amsterdamie, Kopenhadze i Genewie oraz na V Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w São Paulo. Również wówczas rozpoczął artysta swoją wieloletnią współpracę z miesięcznikiem "Znak" i namalował swój najsłynniejszy obraz, zatytułowany "Toaleta", znajdujący się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Obraz "Spotkania w pejzażu", obok istotnego kontekstu powstania w przełomowym momencie życia artysty, wyróżnia gama kolorystyczna i oniryczna, nieco surrealistyczna adaptacja tematu zetknięcia ludzi, kultur i zwyczajów. O swojej sztuce Nowosielski pisał: "Rodzaj malarstwa, który uprawiam, może być na wiele sposobów interpretowany. Mógłbym się powoływać na dość rozległe zaplecze przemyśleń filozoficznych i światopoglądowych, ale uważam, że najlepiej będzie, jeżeli powiem po prostu, że malarstwo jest dla mnie czynnością, która umożliwia mi optyczne rozgraniczenie radości od smutku" (Plastycy o plastyce. 8 pytań skierowanych do Jerzego Nowosielskiego, "Przegląd Kulturalny", nr 17, 25-30.04.1957).


W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
NOWOSIELSKI Jerzy

Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl