Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TCHÓRZEWSKI Jerzy | Pająk, 1958 r.

Jerzy TCHÓRZEWSKI (1928 Siedlce - 1999 Warszawa)

Pająk, 1958 r.

olej/płótno, 65 x 85 cm
sygnowany i datowany l.d: 'J. Tchórzewski 58.'

WYSTAWIANY:
- Jerzy Tchórzewski, wystawa indywidualna, Galeria Furstenberg, Paryż, kwiecień 1960
LITERATURA:
- Jerzy Tchórzewski - słowa i obrazy, red. Dorota Folga-Januszewska, Krzysztof Tchórzewski, Olszanica 2009, poz. 104, s. 75 (il.)

"Kochany Tadeuszu" - pisał w kwietniu 1959 roku Jerzy Tchórzewski do Różewicza - "Przepraszam Cię, że tak dawno nie pisałem, ale pracuję jak koń po dwanaście i więcej godzin dziennie (…). Namalowałem od chwili Twojego wyjazdu dwa obrazy. Żałuję, że ich nie zobaczysz, bo pojadą zdaje się do Paryża" (11 kwietnia 1959, archiwum Krzysztofa Tchórzewskiego, cyt. za: Jerzy Tchórzewski - słowa i obrazy, red. Dorota Folga-Januszewska, Krzysztof Tchórzewski, Olszanica 2009, s. 27). Tchórzewski nie mylił się. Rzeczywiście, owe dwa nowopowstałe obrazy pojechały na wystawę w prestiżowej Galerie Furstenberg w Paryżu, która okazać się miała niewątpliwym, bezprecedensowym sukcesem artysty. Wraz z wspomnianymi pracami na wystawie zawisła prezentowana w katalogu kompozycja "Pająk" z 1958 roku - jeden z ostatnich lub nawet ostatni obraz z paryskiej ekspozycji, który znajduje się w Polsce.
Charakterystyczny koloryt "Pająka", ostra, nieco rozedrgana linia, zdynamizowana i mało przestrzenna forma, a nade wszystko wolumen oddaje ducha tego czasu, znanego z prac Jerzego Kujawskiego i - nieco później - Alfreda Lenicy. Skojarzenie nie jest przypadkowe. Wszyscy trzej artyści związani byli z nurtem surrealizmu spod znaku międzynarodowej federacji PHASES. Ruch założony przez słynnego poetę, krytyka i badacza Edouarda Jaguera, choć nawiązywał do spuścizny wielkich surrealistów lat 20. i 30., był nowym, odrębnym głosem przeciwko klasycznym nurtom abstrakcji i figuracji powojennej. Odmianę świetnie uchwycił Jacek Woźniakowski, w recenzji wystawy PHASES w Krzysztoforach, zauważając odejście od aklamacyjnego surrealizmu na rzecz tworzenia nowego rodzaju materii i poszukiwania przez artystów "mikrokosmosu obrazu" (Jacek Woźniakowski, Co się dzieje ze sztuką, Warszawa 1974, s. 181-182, cyt. za: Jerzy Tchórzewski - słowa i obrazy, red. Dorota Folga- Januszewska, Krzysztof Tchórzewski, Olszanica 2009, s. 26). Celna uwaga oddaje też charakter surrealistycznej twórczości Tchórzewskiego, którego kontakty z PHASES były pomostem do międzynarodowej kariery.
Nieco wcześniej, w 1957, Ryszard Stanisławski konstatował: "Prace Tchórzewskiego, niestety, mniej są znane w kraju, niż za granicą, gdzie spotkały się z dobrym przyjęciem (…)" (Ryszard Stanisławski, Twórczość Jerzego Tchórzewskiego, "Sztandar Młodych", nr 124, s. 3). Choć artysta miał za sobą dużą wystawę w Zachęcie, lata 50. i 60. zdają się raczej potwierdzać, niż zaprzeczać temu stwierdzeniu. Wielkim osiągnięciem dla 32-letniego malarza była solowa wystawa w znanej Galerie Furstenberg (z którą blisko związany był artysta André Breton), na której znalazł się "Pająk". Wstęp do katalogu napisał Edouard Jaguer. Z dzisiejszego punktu widzenia absurdem zdaje się fakt, że Jerzemu Tchórzewskiemu nie dane było zobaczyć własnej wystawy z powodu braku paszportu, którego wydania odmówiły mu władze. W realizacji pomógł - poza Jaguerem - Mieczysław Porębski, Tytus Dzieduszycki, Mieczysław Janikowski oraz wybitny malarz Zbigniew Makowski. W liście do Tchórzewskiego pisał: "Vernissage udał się. Czekam z biciem serca 1) na krytyki 2) czy się coś sprzeda? Wystawa znacząca na pewno, nowe przeżycie szczere, własne, wyrażone z siłą środkami wynalazczymi, wyrażająca sprawy ogólnoludzkie, ważna dla wszystkich. Powinna stać się jednym z wydarzeń sezonu paryskiego. Z pochlebnych wrażeń madame Picabia stwierdzająca, że jest to najważniejsze wydarzenie, jakie oglądała w tym roku (…)" (list Zbigniewa Makowskiego do Jerzego Tchórzewskiego, Paryż, kwiecień 1960).

Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Związany był z Grupą Krakowską. Debiutował w 1948 roku na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Wystawiał też razem z międzynarodową grupą Phases. Wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w 1955, gdzie zdobył nagrodę. Pracował jako pedagog w ASP do czasu przejścia na emeryturę w 1998 roku. W 1986 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Malarstwo artysty bliskie surrealizmowi od wczesnej młodości - fantastyczne stwory i postacie w wyimaginowanych pejzażach - ewoluowało w kierunku abstrakcji. Od lat 70. podejmował tematykę religijną. Oprócz sztuk plastycznych Tchórzewski zajmował się poezją. Zbiór wierszy z lat 1988-96, pt. "Wieczny początek gwałtownej chwili" ukazał się pośmiertnie w roku 2003.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TCHÓRZEWSKI Jerzy

Urodził się w 1928 r w Siedlcach, zmarł w 1999 r w Warszawie. studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem Zbigniewa Pronaszki.. Związany z Grupą Krakowską. Członek założyciel Grupy Krakowskiej obok M. Jaremy,  debiut w 1948 r na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Wystawiał też razem z Międzynarodową Grupą Surrealistów grupą Phases, którą kierował główny ideolog Surrealizmu – Andre Breton.  Wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w 1955 r, gdzie zdobył nagrodę. W Warszawie na stałe od pierwszych lat 50-tych - pracuje jako pedagog na ASP do czasu przejścia na emeryturę w 1998 r. W 1986 r otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Malarstwo artysty bliskie surrealizmowi od wczesnej młodości - fantastyczne stwory i postacie w wyimaginowanych pejzażach -ewoluowało w kierunku abstrakcji, katastroficzne wizje kosmicznych zderzeń i erupcji.Od lat 70-tych podejmował tematykę religijną. Wykładał na ASP w Warszawie (1954 – 1998).
Uczestnik kilkuset wystaw zbiorowych i ponad 30 indywidualnych na całym świecie. 

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl